Köra fram till trafikljus på höger sida om bilar - Har du fått böter?

Nej mc brukar ju ställa sig 2 och 2 minst. Problemet är väl alla sommarbilar i så fall. På väst sidan av landet minskar rusningstrafiken på fredag eftermiddag då många slutar tidigare och är på väg till sina husvagnar och stugor.

Nej mc brukar ju ställa sig 2 och 2 minst. Problemet är väl alla sommarbilar i så fall. På väst sidan av landet minskar rusningstrafiken på fredag eftermiddag då många slutar tidigare och är på väg till sina husvagnar och stugor.
Ok, jag förstod det som att du menade att det inte gör någon skillnad på köerna om motorcyklar och diverse 2-hjuliga fordon "smiter" förbi...
Då tycker vi likadant mao.

Nja.. du får faktiskt aldrig köra om till höger när det är ett körfält i en riktning annat än när en bil framför ska svänga till vänster. Däremot stämmer det ifall det är fler körfält i samma riktning och köbildning eller 70 och under eller om körfälten leder till olika mål.

Jag skrev inte att man får köra om heller.
Jag skrev att man får passera på både vänster och höger sida. Passering räknas det som när det är under 70 och köbildning. Båda villkoren måste vara uppfyllda.

Jag skrev inte att man får köra om heller.
Jag skrev att man får passera på både vänster och höger sida. Passering räknas det som när det är under 70 och köbildning. Båda villkoren måste vara uppfyllda.

Så sant, passera ska det vara men det krävs fortfarande 2 körfält i samma riktning eller om någon svänger vänster enligt vad jag har läst.

Så du vill hellre att köerna skulle vara ännu längre än vad dom redan är, särskilt i storstäder? :dummer

Är det kö får man stå i kö, så enkelt är det.

Hahaha hoppas du får chansen o gör det :tummenupp
Och att mottagaren av din dörr är påtänd av rohyphenol :krama

Skulle inte göra det då personer som kör sick-sack mellan bilarna och tränger sig redan är skadade en trappa upp. Sådana hojåkare brukar inte bli långvariga i trafiken. Synden straffar sig själv.

Så sant, passera ska det vara men det krävs fortfarande 2 körfält i samma riktning eller om någon svänger vänster enligt vad jag har läst.

Jag tror faktiskt att det räcker med att det finns tillräckligt med utrymme för att du ska kunna passera på ett säkert sätt för att det ska vara tillåtet. Jag tror inte det krävs att det finns två målade filer.
Det måste ju inte vara målat streck i asfalten för att man ska få köra i två filer och det är väl detsamma för motorcyklar som för alla andra fordon. Finns det plats så får man så att säga göra sin egen fil.

Jag tror faktiskt att det räcker med att det finns tillräckligt med utrymme för att du ska kunna passera på ett säkert sätt för att det ska vara tillåtet. Jag tror inte det krävs att det finns två målade filer.
Det måste ju inte vara målat streck i asfalten för att man ska få köra i två filer och det är väl detsamma för motorcyklar som för alla andra fordon. Finns det plats så får man så att säga göra sin egen fil.

Ja, jag har bestämt för mig att sålänge det finns plats för två fordon i en fil får man köra om till vänster... Men sedan är ju de flesta lagar och regler i trafiken till för alla muppar som inte kan sköta saker snyggt. Om man inte beter sig som ett fullblodigt stolpskott så kan man göra rätt mycket i trafiken utan problem.

Skulle inte göra det då personer som kör sick-sack mellan bilarna och tränger sig redan är skadade en trappa upp. Sådana hojåkare brukar inte bli långvariga i trafiken. Synden straffar sig själv.

Det heter BILKÖ inte MCKÖ ... dvs bilister ska stå i kö medan vi hojåkare ska i sakta mak glida förbi ;)

Fö skulle du öppna dörren och orska en olycka klassas det som
073A Öppnande av dörr/annan anordning på fordon
så att fara/onödig olägenhet uppstått ................................. 1200:-
Samt att det kommer att gå till åklagare som vårdslöshet i trafik ev grov vårdlöshet i trafik.
Välkommen till att du kommer att tappa lappen i minst 3 men troligen 6 månader.
Tjingeling

Så resonerar jag också att finns det plats för 2 fordon i bredd så får man, även om det inte är markerat 2 filer i backen. Jag har tyvärr bara hittat text där det står "om 2st fyrhjuliga fordon får plats" så går det bra, inte sett nåt om MC.

Jaja, du kan ju fortsätta köa i Södra Länken/Essingeleden/Vartsom när det är snittfart på stillastående-5 km/h så kör jag vid sidan av. Köar gör man vid kassan. :hej

Kändes som du behövde det där, mycket uppdämt...

Lugnt, jag bjuder.

Nej snarare tvärt om, jag samlar inte på mig ilska jag får ur mig ilskan när så krävs som om någon beter sig väldigt illa eller utsätter någon för fara, då blir jag arg. Nu är Stockholmtrafiken sådan att det sker små incidenter hela tiden så jag har blivit luttrad & väljer mina strider dvs. till de värsta övertrampen. Jag blir arg, men ilskan går snabbt över & mellan utbrotten är jag en harmonisk stillsam man.
När det gäller vissa inlägg om bokstavtrogen laglydnad på hoj - vet jag att det är trams då jag dagligen ser merparten av hojarna sicksacka mellan filerna (även omkörning på höger sida på enfilig väg), tränga sig före vid rödljusen, köra i bussfil & givetvis för fort. Jag gör också så det har blivit kutym här att köra så.
Sån är jag

Så om person A underlättar för person B att komma fram snabbare, så ska person B bli förbannad för att person A råkar komma fram ännu lite fortare.. :va

Det är ungefär som att få 20% rabatt på en vara i en butik, och sen bli lack för att personalen får köpa samma vara med 25% rabatt.

Haha du drar inte full nytta av din hoj, det ser jag det!

Ang kö så visst står jag i kö i affären så tränger jag mig inte, rätt självklart, men på hojen så tar jag mig fram om jag kan. Det är inte att trängas eftersom jag inte tar någon annans plats i kö, utan tvärt om jag skapar en MINDRE kö åt fordonen bakom mig så vi som alltid ligger först vid rödljuset ska ha en eloge snarare :D.

Skippa köer gör man med mc i trafik ibland eller när man är på flygplatsen. Jag ser till att alltid komma sent så då måste jag smita föra alla andra.

Jag har trängt mig (eller som det egentligen heter, bildat egen kö) så länge jag kört hoj. Haft kortet i över 10 år nu och jag lever än. :7peta

Hur länge har du haft kortet förresten?

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka