Köra fram till trafikljus på höger sida om bilar - Har du fått böter?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Jag har inte kört mycket i trafik och undrar om någon har blivit stoppad eller fått böter för att ha glidit fram till trafik-, stoppljus på höger sida om bilarna. Vill bara få mig en uppfattning om hur farbror blå ser på saken.

Nej, men så brukar jag lägga mig bakom polisbilar om dom redan råkar stå vid trafikljuset. :)

Man får inte köra om till höger, men så länge man rullar långsamt och försiktigt för att ta pole vid ett rödljus, eller lirkar sig fram i köer, så brukar inte polisen bry sig. Klipper du förbi i 120 så lär du få problem dock. Sunt förnuft helt enkelt.

Beror nog väldigt mycket på hur du gör framkörningen :fakta

Kommer du i 100 Km/h i tät trafik och avslutar med en stoppie 4 cm från gångtrafikanterna lär de inte bli så glada!

Kryper du dock fram sakta och försiktigt och försöker hålla dig i en fil så är det inga problem :tummenupp

En del bilister kan däremot göra allt för o jävlas med dig, så ta det varligt.

Man får inte köra om till höger, men så länge man rullar långsamt och försiktigt för att ta pole vid ett rödljus, eller lirkar sig fram i köer, så brukar inte polisen bry sig. Klipper du förbi i 120 så lär du få problem dock. Sunt förnuft helt enkelt.

Fel.
Du får passera på höger sida vid köbildning.

Jag kan reglerna men har kört fram på båda sidor, fast jag har varje gång tänkt att jag kanske blir stoppad och får otrevliga böter.
Ok, det verkar inte vara någon större fara då.. splendid.

Gjorde så idag, stanna mellan 2 bilar vid ett rödljus på en 3 filig väg och en polisbil såg mig, dem stanna och vänta in mig på yttersta filen, när jag passera så följde dem efter en bra bit och körde sen om.

Gjorde så idag, stanna mellan 2 bilar vid ett rödljus på en 3 filig väg och en polisbil såg mig, dem stanna och vänta in mig på yttersta filen, när jag passera så följde dem efter en bra bit och körde sen om.

Ok, bra att de tog rätt beslut :tummenupp ..men om det var fler filer hade du kunnat lägga dig på vänster sida i högra filen av de två du körde i mellan vilket hade varit helt korrekt.

Aa, vägen är 3 filig och jag la mig mellan vänster och mitten.
Helt ärligt så tror jag tror inte dem lägger ner energi på sånt så länge man inte gör något vårdslöst som att tex köra mellan bilar i hastighet.

Beroende på omständigheterna vid detta trafikljus så kanske det passar att ställa sig sidan om en bil i väntan på grönt ljus.Annars är det tur och ordning regeln som gäller även här för att undvika all form av Pakistan körning med t ex fyra fordon i bredd och passagerarna hängandes på utsidan av dessa fordon. :crash

1000kr kostade det mig att passera på höger sida i samma fil (endast ett körfält i varje riktning). Det var vid ett obevakat övergångställe, fanns inget "vårdslöst" i det hela men inte heller nåt att diskutera. Bara betala :)

Jag är en sådan där tjurpuppa som hatar när det kommer MC och kör om på vägren eller på höger sida i samma körfält. Omkörning är säkrast för alla om den sker till vänster. De MC som kör om till höger gör ju bara att bilisterna vinglar mer i sin fil och inte vet var det skall titta.

Har man inte koll på sina marginaler till vänster om de man kör om utan måste ligga på vägrenen så kan man vänta i kön.

F

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...