Köra bakhjul!

Precis, om du inte ska ta upp hojen på 5-6:ans växel motorvägsfart. Då behövs det lite mera våld än en duttning, men annars så räcker dutten fint.

Jag menade att du ska stå upp när du står på den ena bakre fotpinnen. Vet inte ifall det kom fram tillräckligt tydligt. Då kan du använda din kroppstyngd på ett helt annat sätt!

Ok, då hänger jag med. Då gäller det bara att hitta rätt varvtal då. Någon här inne som sitter på en Gixxer 750 08-10 som kan ge en ledtråd på ungefär vilket varvtal som är bäst?

Japp, förstod det Troetter :-) Ska helt klart testa det också!
 
Skulle tippa ngnstans mellan 7-9k varv, måste ha ganska höga varv, då även 750n är relativt trött på låga varv :crash

Nu när jag har kommit med lite tips, så vill jag ha bildbevis sen när du hanterat bakhjulet :arsele
 
Körde på bakhjulet och fick den briljanta idén att jag skulle testa använda fotbromsen bara för att känna hur det känns när man är riktigt högt. Trots att jag bara toucha lääääätt tog det tvärstopp och jag är förvånad att packningarna höll för jääääävlar va hårt jag slog ner :crash
Ska försöka bli bättre på att använda den.. kan tänka mig att man är glad över det den dagen man verkligen är på väg att slå runt.
 
Skulle tippa ngnstans mellan 7-9k varv, måste ha ganska höga varv, då även 750n är relativt trött på låga varv :crash

Nu när jag har kommit med lite tips, så vill jag ha bildbevis sen när du hanterat bakhjulet :arsele


Haha, ja ska bara få tillbaka hojen från kopplingsbytet så ska jag nog kunna slänga upp något :-P
 
En liten update!

Har upptäckt att hojen går upp hur lätt som helst genom att slira på kopplingen istället för att dumpa. Vid dumpning av koppling så rycker det bara till alternativt spinner bak och inget mer.

Något som ni som har svårt att få upp den kan tänka på!

Har tom lyckats vid några gånger att få upp Hypermotarden i trean sittandes, jävligt svårt och kräver bra timing och känsla, men tvåan fungerar alldeles utmärkt iaf.
 
Spinner det när man flippar kopplingen på tvåan vid dragläge skulle jag nog vilja påstå att däcken är för kalla eller så har man en grose-turbo :lol

För övrigt känns det som att kopplingen snabbt kommer att bli överhettad om man slirar upp den?
 
Körde på bakhjulet och fick den briljanta idén att jag skulle testa använda fotbromsen bara för att känna hur det känns när man är riktigt högt. Trots att jag bara toucha lääääätt tog det tvärstopp och jag är förvånad att packningarna höll för jääääävlar va hårt jag slog ner :crash
Ska försöka bli bättre på att använda den.. kan tänka mig att man är glad över det den dagen man verkligen är på väg att slå runt.

Har man otur så är man helt oförberedd när man duttar på bakbromsen lite hårt så hojen dyker ner..kroppen följer efter o lägger ännu mer tryck på bakbromsen.
Själv har jag testat men mina tår pekar åt fel hål när jag wheelar med mc stövlar så jag kommer knappt åt bromsenpinnen så jag skiter i det. Dock så är jag säker på att har man möjlighet o kan använda bakbromsen är det bara till din egen säkerhets fördel
 
Spinner det när man flippar kopplingen på tvåan vid dragläge skulle jag nog vilja påstå att däcken är för kalla eller så har man en grose-turbo :lol

För övrigt känns det som att kopplingen snabbt kommer att bli överhettad om man slirar upp den?

Alt...taskig koppling
 
För övrigt känns det som att kopplingen snabbt kommer att bli överhettad om man slirar upp den?
Nja dom tål en hel del, beror ju dock på hur man slirar upp den... :tungan slirar till på kopplingen vääääldigt ofta när ja kör sakta på bakhjulet, än har den inte blivit överhettad/börjat slira.

Har man otur så är man helt oförberedd när man duttar på bakbromsen lite hårt så hojen dyker ner..kroppen följer efter o lägger ännu mer tryck på bakbromsen.
Själv har jag testat men mina tår pekar åt fel hål när jag wheelar med mc stövlar så jag kommer knappt åt bromsenpinnen så jag skiter i det. Dock så är jag säker på att har man möjlighet o kan använda bakbromsen är det bara till din egen säkerhets fördel
Ett tips då kan ju vara att justera upp/ner bromspedalen, eller helt enkelt böja ut den så tårna kommer åt den :hej
Bakbromsen är en livlina, och ett måste om man ska börja köra mera avancerat på bakhjulet
 
Jag har kopplat upp min Gixxer i 3 år o 2500 mil på en koppling som troligtvis är original dvs 4500 mil totalt.
Han som hade den innan mig vet jag inte men han körde också på bakhjulet en hel del.

Men som sagt, man "duttar" ju bara till en aning så det slirar inte speciellt mycket varje gång man gör det.
 
Någon som har tips på hur man behåller färdriktning rakt fram på bakan? Tycker rätt ofta att min hoj tenderar att börja glida åt sidan
 
Styr med benet, har alltid funkat för mig :)

Du får gärna utveckla mer, hur? Just nu försöker jag typ trycka ut ryggen åt det håll jag vill styra åt men det går lite sisådär..
 
Last edited:
precis som du svänger med hjulen i backen. kroppstyngden på den sidan du vill mot och framhjulet åt andra hållet (motstyrning)
det sistnämnda tror jag fan är mer placebo-effekt än vetenskapligt men det funkar för mig.

det blir mycket lättare att svänga när du är över balanspunkten.
 
Ja hade samma problem i början, fäste blicken för nära å de drev iväg. Me blicken längre fram går de nu mycket bättre, för egen del kändes de som de va just den biten som löste problemet...
 
O se till att ha bra däck... Är det slitet o börjar bli "platt" på mitten tenderar cykeln att dra åt sidan...
 
Ni proffshjulare får gärna komma med input, har varit ifrån lekandet ett tag och bara lyft framhjulet nån gång, tidigare har jag iaf kunnat växla osv på slangen men nu är det stopp, har "glömt" hur fan man gör.

Jag får upp cykeln men jag kommer inte högt nog hur jag än försöker, har testat och filma för att se höjden och det är för lågt (logiskt eftersom hojen faller). Tror jag på nåt konstigt vis håller omedvetet, försöker ha raka armar, titta under styret osv
 
Ni proffshjulare får gärna komma med input, har varit ifrån lekandet ett tag och bara lyft framhjulet nån gång, tidigare har jag iaf kunnat växla osv på slangen men nu är det stopp, har "glömt" hur fan man gör.

Jag får upp cykeln men jag kommer inte högt nog hur jag än försöker, har testat och filma för att se höjden och det är för lågt (logiskt eftersom hojen faller). Tror jag på nåt konstigt vis håller omedvetet, försöker ha raka armar, titta under styret osv

Inget "proffs" men låter rätt simpelt, eftersom du ligger för lågt behöver du gasa upp lite högre;) Skulle tippa på ett litet hjärnspöke som kommer släppa efter ett tag.
Vet inte om man ska stirra sej blind på raka armar etc då det enbart hjälper viktfördelningen med att man kan ligga lite lägre, med detta betyder det givetvis inte att man ska ha bita styret men..
Sån där ihållig nötning i timtal som vissa gillar/föredrar har aldrig funkat för mej, dra nån wheelie (i detta fall) då o då skulle ge mej mera, givetvis på hyfsat lämpliga platser.
 
Tre tips för att bli riktigt duktig på bakhjulet:

1. Tänk mindre
2. Gasa mera
3. Täck upp med bakbroms

Detta är inte ett försök till att vara nedvärderande. Utan detta är ledord som hjälpt mig oerhört mkt! 90% sitter i huvudet och 10 % i kroppen.
 
Jag har lite problem med att hålla kursen då det blåser ...känns som min hoj nuda 900 är vindkänslig ....

Jag försöker parera med kroppen och styret men hinner inte med ...nått tips ?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top