Köra bakhjul!

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Rullat ut Sportstern för 2013? Hör av dig om min/vår service inte vart bra.

Hittade en rulle med några unga killar som kör HD som du. De verkar ha koll på Indian Larry iaf, mtp ?-tecknet.

HD:s gjutna framfälgar ser ju helt sjukt bra ut fram när det går på bakpuppan! :banana

http://www.youtube.com/watch?v=gmCnlXt_Hpc

/Gubbe

Jorå, den är igång och allt är perfekt, oljorna är där de ska och motorbromsen är tillbaka :)

sett dom där Indianerna i ngn annan rulle - det får en ju att sukta lite på aphängarstyret trots allt. Ser ju 1000 gånger bättre ut än clipon-stilen i 90 (nästan) graders vinkel.
 

mysecret

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Ort
Sala
Hoj
R1 -09
Har hört så mycket om detta med att ha en fot på bakbromsen ,men personligen så tycker jag detta känts så obekvämt och skevt ,så lyckades jag till slut hitta Wheelies for Dummies och dessa grabbar som då ska tillhöra gräddan av ....nåt nämner inte ett skit om nån fot på bromsen då de i denna video visar how to och förklaringen köper jag åxo dvs 1-2-3 växel ..Då du släpper så dyker den direkt utan nån fotbroms.Om nån vill ha videon så pm så kan jag dela med mig ....Dessa boys förordar även de att koppla upp den trots allt de ändå gjort med hojarna ..Tokdrevat ner dem så deras power borde ju räcka ,deras förklaring var att de tar sån tid att nå balanspunkten med gas kontra koppling/gas men känns som om den kommenten ändå speglade deras reality då de kör uppvisning och inte har massvis med yta att trixa på..
 

axelsson_vpg

Guest
Har hört så mycket om detta med att ha en fot på bakbromsen ,men personligen så tycker jag detta känts så obekvämt och skevt ,så lyckades jag till slut hitta Wheelies for Dummies och dessa grabbar som då ska tillhöra gräddan av ....nåt nämner inte ett skit om nån fot på bromsen då de i denna video visar how to och förklaringen köper jag åxo dvs 1-2-3 växel ..Då du släpper så dyker den direkt utan nån fotbroms.Om nån vill ha videon så pm så kan jag dela med mig ....Dessa boys förordar även de att koppla upp den trots allt de ändå gjort med hojarna ..Tokdrevat ner dem så deras power borde ju räcka ,deras förklaring var att de tar sån tid att nå balanspunkten med gas kontra koppling/gas men känns som om den kommenten ändå speglade deras reality då de kör uppvisning och inte har massvis med yta att trixa på..

När man var nybörjare var de ju power wheeles som gällde.. Då varde full mutter och tömma lådan och lägga sig på luftkudden i 100-140 blås. Och dum som man var, hade man inte foten på bromsen.

Nu för tiden kopplar jag alltid upp och kör oftast omkring i gång fart på bakhjulet, säkrare, roligare, svårare.

Skulle jag tipsa nybörjare att köra på hjulet så skulle jag säga, koppla upp och var beredd med fotbromsen. Man kan t.om prova hålla lite på bakbromsen då man tycker sig ligga högt och på så sätt lära sig sänka farten.

Lycka till :glömdet
 

mysecret

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Ort
Sala
Hoj
R1 -09
Hmm.. OK Blev lite förnärmad först för tycker ju att jag iaf kan åka framåt på slangen.Nybörjare ..Awww.. För de är ju lite så ..ligga på kudden en bit iaf tills man funnit comfortzonen.Sedan kollade jag på videon och vad ska man säga ...Newbiee thats me :) Men med en R1 som rullat 500 mil så safear man ju lite ..Är ju inte som på en surfbräda att bara upp igen om de skiter sig,följer ju oftast en prislapp med åxo,så vill man gå fortare framåt får man nog skaffa sig nåt billigare och mer tåligt.Och med en std Retta så blir de nog lite mer fart innan den visar magen.Kanske har fel men tror inte ni skulle kunna göra allt de svåra ni gör på en std hoj.(Sportbike)Mycket som skiljer dem vad jag har förstått,kan förvisso se ut som en Sporthoj i all sin prakt men drevningen är ju löjligt låg och ett måste antar jag för att kunna trixa i lågfart,likaså lufttrycket är ju åxo nada jämfört med vad man är van med.Inte för att dessa saker gör de hela skitlätt,men kanske de omöjliga mindre omöjligt. Imponerande film iaf,bra att få se lite plumpar åxo.Annars så kan ju en sån som jag få för mig att de ser ju inte så svårt ut och inbilla mig att de lär man sig på en em...Not .. Minns när Kitesurfning dök upp och de såg ju åxo ganska basic ut när en som kunde ....Låg i en veckas tid i Hurrigada och blev släpad i sanden av en jävla drake som oftast drunknade i vattnet.Skitkul :( Tror jag kom ut på lite vatten en gång sista dagen och fick sedan bli hämtad med båt......
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
till alla; börja även använda fotbromsen i vardagsåkandet, med båda hjulen i backen. ni har kanske läst på sporthoj av ngn användare med häftigt namn och cool avatar (tänker inte på ngn speciell) som skrivit att man inte har någon större bromsverkan på bakbromsen och att den är onödig.
kolla in lite specialfilmade klipp från motogp eller liknande och fundera på om rossi och grabbarna tycker den är onödig. det gör dig till en bättre mc-förare och när det sitter i ryggmärgen kanske det hindrar dig från att slå över ngn gång när du är på bakhjulet.

en annan grej; det är inte lättare att wheela med nerdrevad hoj. nästan svårare. hojjen blir hetsigare och varje gång ni blir skrajja och slår av gasen så slår hojjen ner fortare. med originaldrevning blir hojen lugn och fin med hjulet uppe i luften. visst är det en fördel om ni ska köra under säg 20 km/h men att börja med det skulle inte jag rekommendera. (jag har originaldrevning på min 2002 HD och tycker det funkar alldeles utmärkt)
 

mysecret

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Ort
Sala
Hoj
R1 -09
Supertipset från the man with two Ass:es var då att konstatera att jag saknade bollar.Och inte skulle yttra mig här på Sporthoj...OK Ett sånt svar får en ju att undra om de finns nån hjärna bakom de två stora bollarna man ser på bilden av dig...
 

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Norr om Göteborg
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,
växla på bakhjulet... Nån som har några tips? :)
kan köra ett par hundra meter på ett hjul o fixar nån omkörning(filbyte) o lite lätta kurvor. Drar upp den på 3an o sen kör jag där.. men tänkte att de hade vart kul att kunna peta i 4an också!
 

Treard

Ny medlem
Gick med
7 May 2012
Ort
Gävle
Hoj
2003 Honda CBR954
växla på bakhjulet... Nån som har några tips? :)
kan köra ett par hundra meter på ett hjul o fixar nån omkörning(filbyte) o lite lätta kurvor. Drar upp den på 3an o sen kör jag där.. men tänkte att de hade vart kul att kunna peta i 4an också!

:)
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Nu behöver jag hjälp!

Har nämligen köpt mig en ny hoj, Hypermotard 821.

På ettan lyfter den väldigt lätt men för hetsigt för mig som är feg och nybörjare. På tvåan har jag lyckats få den att lyfta med på och av och samtidigt ryck, men det är inte så enkelt för mig.

Jag har försökt att lyfta den i tvåan med kopplingen men lyckas väldigt sällan, en gång lyckades jag riktigt bra, annars är det bara metod nummer ett som funkar för mig.

Vad gör jag för fel? När jag "gasar" upp den träffar man nästan alltid rätt (ligger på drygt 6-8k varv där den blir stark på riktigt) och på/av med gasen samtidigt som jag rycker så lyfter den ganska lugnare än på ettan men nackdelen är att man kommer upp i varv så fort, det är därför jag vill lära mig att koppla upp den.

Någon som har lite tips?

Jag har försökt att gasa fullt vid 6-8k varv släppa gasen och gasa och koppla direkt med ryck för att få den här studsen men misslyckas alltid.

Jag vet att det är tekniken det är fel på då den lyfter på tvåan utan koppling (med en del ryck i styret och gas).

Tips mottages gärna!
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Jag är långt ifrån nån stuntare men jag gör iaf såhär;

Just när effekten kommer där vid 6-8k rpm, flippa kopplingen och ge full gas i en rörelse, våga nu hålla rullen i botten några sekunder! :yoparty
När den nu kliver upp lugnt och fint mot balanspunkten släppa gasen och växla till 3'an, sträck ut armarna och slappna av, nu har du gott om tid att verkligen hitta balansen och finjustera gasen för en lång och fin wheelie, efterhand prova gå upp genom växlarna :tummenupp

Jag använder inte kopplingen vid växlandet, får så sjukt ont i handen av att hålla i mig med bara halva handen så jag slutade använda kopplingen..
Träna vart det inte finns någon övrig trafik så du verkligen kan lägga all fokus på din egen körning och slippa hålla kolla på vad andra trafikanter håller på med..:fakta

Slanga är barnsligt kul :banana
 

Dungen

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2013
Ort
Kalmar
Hoj
Honda CB600 FA -08
Tjena!

Bumpar denna tråden lite. Det är nämligen så att jag har köpt mig en Gixxer 750-10 som jag vill lära mig köra på hjulet med. Jag vet i teorin hur man gör, men när man ska lära sig så blir det ju en väldigt massa kopplande vilket resulterade i att jag brände kopplingen efter bara 500 mil, mindre kul.
Finns det något man kan tänka på för att minska kopplingslitaget? När man väl har tekniken blir det ju inte så mycket slitage men när man övar blir det ju kanske 30 slirningar på kopplingen på en raksträcka.
Har blivit lite nojig för att köra bakhjul nu, vill ju inte byta en koppling till i sommar...
 

Troetter

Drömmer om en värld i veblen.
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Guldkusten
Hoj
-
Spontant känner jag att du slirar för mkt, du ska bara dutta till kopplingen lite för att få lite hjälp på traven. Rätt varvtal, position på hoj samt användandet av framgafflarna bör göra större delen av jobbet. Kopplingen ska inte behöva säga upp sig efter 500 mil.

Vill du göra lite mer avancerat, prova en fot på den bakre fotpinnen, då behöver du praktiskt taget inte kopplingen, om du inte ska köra från stillastående.
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Turbo!
Då slipper du fippla med kopplingen.

Tjena!

Bumpar denna tråden lite. Det är nämligen så att jag har köpt mig en Gixxer 750-10 som jag vill lära mig köra på hjulet med. Jag vet i teorin hur man gör, men när man ska lära sig så blir det ju en väldigt massa kopplande vilket resulterade i att jag brände kopplingen efter bara 500 mil, mindre kul.
Finns det något man kan tänka på för att minska kopplingslitaget? När man väl har tekniken blir det ju inte så mycket slitage men när man övar blir det ju kanske 30 slirningar på kopplingen på en raksträcka.
Har blivit lite nojig för att köra bakhjul nu, vill ju inte byta en koppling till i sommar...
 

Dungen

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2013
Ort
Kalmar
Hoj
Honda CB600 FA -08
Spontant känner jag att du slirar för mkt, du ska bara dutta till kopplingen lite för att få lite hjälp på traven. Rätt varvtal, position på hoj samt användandet av framgafflarna bör göra större delen av jobbet. Kopplingen ska inte behöva säga upp sig efter 500 mil.

Vill du göra lite mer avancerat, prova en fot på den bakre fotpinnen, då behöver du praktiskt taget inte kopplingen, om du inte ska köra från stillastående.

Ok, så ni kopplar alltså inte "hela vägen igenom" utan bara nuddar vid dragläget så att säga? Får experimentera mer när jag får tillbaka hojen helt enkelt. Ska prova med bakre fotpinnarna också.
 

Troetter

Drömmer om en värld i veblen.
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Guldkusten
Hoj
-
Ok, så ni kopplar alltså inte "hela vägen igenom" utan bara nuddar vid dragläget så att säga? Får experimentera mer när jag får tillbaka hojen helt enkelt. Ska prova med bakre fotpinnarna också.

Precis, om du inte ska ta upp hojen på 5-6:ans växel motorvägsfart. Då behövs det lite mera våld än en duttning, men annars så räcker dutten fint.

Jag menade att du ska stå upp när du står på den ena bakre fotpinnen. Vet inte ifall det kom fram tillräckligt tydligt. Då kan du använda din kroppstyngd på ett helt annat sätt!
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Biljettförsäljningen till å...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top