Köra bakhjul!

Berätta, hur gör du? Varvtal? Kopplar/gasar?

En dum fråga dock. När man kopplar upp den, ger man mer gas precis innan, under eller efter man duttat in kopplingen?

Du accelererar och duttar till lite med kopplingen, håll fortfarande samma gas... eller jag måste iallafall hålla fullt för att det ska hända nånting så jag kan ju knappast gasa mer. Man hinner inte ändra gasen så mkt när man duttar heller för den delen, då har du ju dragit in kopplingen.

Jävla knepig (bakhjuls)hoj jag köpt iallafall, lyckas inte få upp den mer än 10-20cm. Fått tips om att ställa mig med ena foten på skjutspinnen men då kan man ju inte spontanwheela när man känner för de :gnissla
 
problemet jag har med att bara köra power wheelie d.v.s. inte gasa-släppa-gasa utan bara gasa-till-det-rasar, är att det blir så sjukt hysteriskt efter 10000 varv, jag bajsar ner mig varje gång framhjulet lyfter eftersom man ligger i närmare 100km/h och allt flyger förbi i rasande takt. Jag tror också att man ska ge fan i att kolla hur snabbt det går, underlättar ju inte direkt :)

min 750 går lätt upp med gasa-släppa-gasa men 1000 kubikarna verkar ju bara vara att dra full rulle runt 4000-5000 varv så reser dom sig med en gång och det borde ju vara betydligt lättare att träna på en sådan än att behöva blanda in en massa andra moment som att släppa på gasen för att sedan dra full rulle igen.

Jag måste definitivt träna på detta i sommaren men det suger att träna själv, måste hitta någon som kan lära mig att inte vara en sån chicken (och det är jag :mad: ) Ska ta hojen till jobbet i danmark imorgon och ska fanimig wheela hela öresundsbron! :D

edit: blev en 3cm wheelie precis efter betalbåset :gnissla


hahaha :)
 
Helt otroligt vilka amatörer det finns... Man tror ju knappt att det är sant.. :va

Man kanske skulle skriva en bok om hur man åker på bakhjulet så att alla kan läsa och lära sig där det står exakta varvtal och hur man växlar med och utan koppling osv osv... Den boken skulle nog sälja nå grönjävligt!! :tummenupp
 
Helt otroligt vilka amatörer det finns... Man tror ju knappt att det är sant.. :va

Man kanske skulle skriva en bok om hur man åker på bakhjulet så att alla kan läsa och lära sig där det står exakta varvtal och hur man växlar med och utan koppling osv osv... Den boken skulle nog sälja nå grönjävligt!! :tummenupp

Å det kommer från en knickedick som inte ens kan få igång sin hoj utan att några springer bakom och puttar på!:arsele
 
Helt otroligt vilka amatörer det finns... Man tror ju knappt att det är sant.. :va

Man kanske skulle skriva en bok om hur man åker på bakhjulet så att alla kan läsa och lära sig där det står exakta varvtal och hur man växlar med och utan koppling osv osv... Den boken skulle nog sälja nå grönjävligt!! :tummenupp

Du är bäst. :rolleyes:

Och ja gör det. Jag köper ett ex :tummenupp
 
Fel på hojen dock e r6 vad jag hört ganska slöa på låga varv.



Det e bra ändå tills man missar en växel, får i friläge och inte har koll på bakbromsen :D

Vet du vad felet kan vara? eller de är för de är förgasarhoj? ja jo lite slö på låga varv är den men problemet är att man kan knappt koppla upp den några gånger förens den börjar klyda.. Går hur fint som helst när man kör vanligt o powerwheelar etc (stavning) men i låg hastighet så går de piss:gnissla har pizza drev bak, har inte de i huvudet hur många kug jag har men de är inte de som är fel heller:confused:
 
Last edited:
DU KAN INTE LÄRA DIG SLANGA FRÅN EN BOK!

Det finns en grundregel att följa, sen är det bara träning som gäller.
Vare sig du kopplar upp eller rycker upp så gör detta på 1an alternativt 2an. och låt den bara stegra och sätt ner den. öva på detta för att få in känslan för hur hojen reagerar. sen lär du dig successivt att köra längre och längre. när du känner dig bekväm och säker att köra en bit på första växeln du tar upp den i då kommer växlingarna automatiskt. det är egentligen inte något krångligare än att växla på 2 hjul.

Ps. Det är tuffare att köra 1km i stadiga 50km/h än att köra 100m på gaspådrag
 
Berätta, hur gör du? Varvtal? Kopplar/gasar?

En dum fråga dock. När man kopplar upp den, ger man mer gas precis innan, under eller efter man duttat in kopplingen?

Ger ganska stadigt gaspådrag klickar in koplingen en kort bit och upp går den.
den går upp lätt vid 4-5tusen.
sen ligger jag lite lågt och växlar vidare så det blir en jävla fart efter ett tag, behöver bli bättre med bromsen. :gnissla
 
DU KAN INTE LÄRA DIG SLANGA FRÅN EN BOK!

Det finns en grundregel att följa, sen är det bara träning som gäller.
Vare sig du kopplar upp eller rycker upp så gör detta på 1an alternativt 2an. och låt den bara stegra och sätt ner den. öva på detta för att få in känslan för hur hojen reagerar. sen lär du dig successivt att köra längre och längre. när du känner dig bekväm och säker att köra en bit på första växeln du tar upp den i då kommer växlingarna automatiskt. det är egentligen inte något krångligare än att växla på 2 hjul.

Ps. Det är tuffare att köra 1km i stadiga 50km/h än att köra 100m på gaspådrag

:fakta
 
Någon som vet varför hojen börjar wobbla som fan med bakhjulet när man ligger på balansläget? Så fort man får upp den så man börjar sakta ner det minsta så börjar baken gå i sidleds.
 
Var i stockholmområdet hittar man "flygrakor" att träna bakhjul på skulle villja köra på en nedstängd flygplats men de kanske inte är tillåtet. Har ni några rekomendationer? Vet att det finns lunda industriområde i järfälla osv. men skulle villja ha ännu längre. Hur är det med lunda flygfält utanför uppsala? Rätt långt dit iof.
 
Någon som vet varför hojen börjar wobbla som fan med bakhjulet när man ligger på balansläget? Så fort man får upp den så man börjar sakta ner det minsta så börjar baken gå i sidleds.
Tippar på platt bakdäck, då kan det hända konstiga fenomen. Brukar bli att man får parera en massa.
 
Jag tycker också den blir instabilare ju närmre balanspunkten man kommer. Jag har/hade ett nytt däck så det känns inte som det beror på det.

Jag är ingen bakhjulskung men min erfarenhet av bakhjulskörning är att det inte är speciellt svårt med själva tekniken (oavsett vilken man väljer), det är att vänja sig vid känslan som är det svåraste.

Jag är en riktig fegis och hyffsat talanglös men med lite träning så går det faktiskt helt ok.

Jag trodde i början att man bara vred på gasen och väntade tills den reste sig. Detta förfarande är enligt min mening inget vidare eftersom då reser den sig av sig självt så att säga och inte vid ett specifikt tillfälle som du väljer.

Det känns mycket säkrare att välja själv när framhjulet ska upp genom att "snärta" till på gasen eller koppla upp den.

Jag trodde i början att just koppla upp den skulle vara skitläskigt för den skulle komma upp så snabbt, men det är faktiskt tvärtom.
I och med att den slirar på kopplingen så tycker iallafall jag att den kommer upp mjukare, dock kopplar jag aldrig upp den på 1:an.

När man väl vant sig vid känslan är det skönt att den kommer upp snabbt så man har mer varvtalsregister kvar att åka på.

Jag har växlat på bakhjulet tidigare, både med och utan koppling, men vet egentligen inte vilket som är bäst.
Kan man ta upp den på 2:an kan man åka riktigt långt ändå och jag har svårt att hålla foten på bakbromsen så idag låter jag bli att växla.
 
Tippar på platt bakdäck, då kan det hända konstiga fenomen. Brukar bli att man får parera en massa.

Mjo, det förra bakdäcket jag hade var ganska platt, men det var ändå inga skarpa kanter som man kände med händerna. Bytte till ett annat beg. bakdäck som har en rejäl touringplatta. Jag känner inga tendenser till wobbling alls nu, bara att det är lite tuffare att svänga. Tror att det var däcktrycket som var fel, körde förut på 2.5 nu på 2.4.
 
Någon som vet varför hojen börjar wobbla som fan med bakhjulet när man ligger på balansläget? Så fort man får upp den så man börjar sakta ner det minsta så börjar baken gå i sidleds.

Jucka inte så mycke på gasen de ingen kuk du runkar av!! Utan försök håll den mer still så skulle jag tro att det löser sig! :tummenupp
 
Jucka inte så mycke på gasen de ingen kuk du runkar av!! Utan försök håll den mer still så skulle jag tro att det löser sig! :tummenupp

Haha, vette fan om det är riktigt så, det försvann när jag ändrade däcktryck. Har för tillfället ingen styrdämpare på hojen, det räcker att den bara vobblar fram :D
 
daniz: lunda flygfält är inhängnat nuförtiden men går utan problem att ta sig in där och köra lite (föräldrarna bor runt knuten där ute). Dock så finns det tyvärr folk som bor runt omkring som gnäller för minsta lilla. Jag har visserligen klarat mig ifrån att någon har kommit och klagat..men vad ska de egentligen göra? Polisen bryr sig säkert minimalt om att man är där och busar lite. Ta en schyst touring runda till Alunda, tanka sedan där och åk därefter till Lunda flygfält, hojta till innan så att man kan komma och kolla :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top