Köra bakhjul!

Kan inte påminna mig om att jag en enda gång varit ute för ngt otäckt med Superduken , vare sig i 100 , 150 el 200 km/h , oavsett hur länge framhjulet varit i luften. Det enda som händer vid långa åk är att det svarta strecket blir längre , skriket blir högre och det luktar godare:). O jag har ingen styrdämpare... Sätter man däremot ner hjulet lite snett , så blir det några skakningar i styret....t.ex om man märker att man inte klarar kurvan utan börjar glida utåt , men ändå är så dum o envis så man håller i o försöker....o när man sätter ner , så är man tvungen att börja svänga direkt. I riktigt dumma situationer så har man börjat svänga innan man sätter ner.... Då kan det bli lite nervöst:rolleyes:.

EDIT: Är väl lika bra att tillägga att 200 km/h är en hypotetisk siffra. Verklig siffra är säkert närmre 170-180 km/h.....
 
Oki.

Då vet jag att det är lungt att lägga i 4an me :)

Sån grym känsla att komma farande på hjulet, me like .
 
Ute första riktiga rundan med nya hojen igår (helt ny på R hojar) överraskad hur lätt den var att köra bakhjul med. Vågar dock inte ligga så högt än, så 50-180 går ganska fort. :shrules
 
Har kollat igenom en hel del trådar nu och det verkar som (rätta mig om jag har fel) dom som kör plastraketer trycker in kopplingen lite snabbt för att få upp hojen på bakan medans övriga (nakenhojar, supermotarder etc) trycker ihop dämparna och i samband med "utfjång" hjälper till lite med armarna (och drar upp hojen) samtidigt som man gasar.

Själv sitter jag med en hoj med lite tröttare motor än superduken och lite tyngre hoj än dom flesta supermotarderna så om någon kan ge tips på vilken teknik man bör använda på en 690 Duke får ni mer än gärna dela med er! :Bugar
 
Har kollat igenom en hel del trådar nu och det verkar som (rätta mig om jag har fel) dom som kör plastraketer trycker in kopplingen lite snabbt för att få upp hojen på bakan medans övriga (nakenhojar, supermotarder etc) trycker ihop dämparna och i samband med "utfjång" hjälper till lite med armarna (och drar upp hojen) samtidigt som man gasar.

Själv sitter jag med en hoj med lite tröttare motor än superduken och lite tyngre hoj än dom flesta supermotarderna så om någon kan ge tips på vilken teknik man bör använda på en 690 Duke får ni mer än gärna dela med er! :Bugar
Den bör väl vara busenkel att gasa upp i växel 1-3.
 
Fan vad mycket snack... Att folk inte kan fatta att man använder kopplingen för att få upp hojen på slangen...
JA till och med på en liter hoj använder man koppling för att få upp den... Dock på 1an är det skönt att låta den resa på sig av draget utan koppling, men normalt så är det ALLTID koppling som gäller oavsett vad brorsans kusins mammas pappa säger!


Och dom som tror att kopplingen slits jätte mycket av det kan ju sluta åka hoj för det sliter faktiskt på kedja drev och däck av att bara köra... Helt otroligt men sant!
 
Fan vad mycket snack... Att folk inte kan fatta att man använder kopplingen för att få upp hojen på slangen...
JA till och med på en liter hoj använder man koppling för att få upp den... Dock på 1an är det skönt att låta den resa på sig av draget utan koppling, men normalt så är det ALLTID koppling som gäller oavsett vad brorsans kusins mammas pappa säger!


Och dom som tror att kopplingen slits jätte mycket av det kan ju sluta åka hoj för det sliter faktiskt på kedja drev och däck av att bara köra... Helt otroligt men sant!

:fakta :mattias end of story .....
 
Nej inte använda koppling! Det är tufft att fara fram som ett lågflygande jetplan! helst börja runt 50km/h för att sedan sluta vid 190km/h DET ÄR TUFFT!

Eller så kan man välja att koppla upp den och använda bakbromsen och glida i samma fart så länge man orkar, fast tänk på att kopplingen slits så du får byta den mellan varje "uppkoppling" av hojen.

CLUTCH IT UP BITCHES! :D
 
Har kollat igenom en hel del trådar nu och det verkar som (rätta mig om jag har fel) dom som kör plastraketer trycker in kopplingen lite snabbt för att få upp hojen på bakan medans övriga (nakenhojar, supermotarder etc) trycker ihop dämparna och i samband med "utfjång" hjälper till lite med armarna (och drar upp hojen) samtidigt som man gasar.

Själv sitter jag med en hoj med lite tröttare motor än superduken och lite tyngre hoj än dom flesta supermotarderna så om någon kan ge tips på vilken teknik man bör använda på en 690 Duke får ni mer än gärna dela med er! :Bugar

Pardon my frensh, men kör du en -10as Duke och...?

Dra in kopplingen med två fingrar, varva upp motorn lite och släpp kopplingen. Reser den sig inte, varva mer innan du släpper... (så gör jag för att få upp min iaf, någon som har någon annan idé så fronta gärna den)
 
Nån som kan tipsa om hur man ska våga ta sig an en växling när man väl är uppe på slangen?
Vill inte kasta i den, hinner man koppla eller gasa av för att kunna peta i den?
 
Last edited:
Nån som kan tipsa om hur man ska våga ta sig an en växling när man väl är uppe på slangen?
Vill inte kasta i den, hinner man koppla eller gasa av för att kunna peta i den?

Endel släpper av på gasen fort och petar i nästa växel utan koppling medans endel väljer att dutta in kopplingen lite snabbt samtidigt som man växlar.

Jag åkte på ärslet för någon vecka sen när jag övade. Var försiktig om du använder kopplingen det är lätt hänt att det blir ett litet ryck när man släpper ut den om man inte har slagit av på gasen lite också...
 
Nån som kan tipsa om hur man ska våga ta sig an en växling när man väl är uppe på slangen?
Vill inte kasta i den, hinner man koppla eller gasa av för att kunna peta i den?

Sätt lite tryck på växelföraren sen när du slår av litegrann så glider nästa växel i galant:tummenupp

prova att växla utan koppling när du kör vanligt så du får in det.
 
kör nu en r6 årsm 99 som jag försöker träna upp på slangan men de går verkligen inte den bara dör/bluddrar o har sig efter några försök med att koppla upp den i låg hastighet 1:ans växel. är de fel på hojen eller de bara är så för de är förgasarehoj?
 
Det här var en väldigt bra tråd vad gäller bakhjulskörning. Var vänliga håll nivån på tråden och håll er till ämnet. Om ni vill veta hur man får hojen på bakhjulet för första gången så finns det många andra trådar som handlar om det. Samt all annan ironi som var roligt at läsa första gången. Men efter 100e gången blir det lite långtråkigt och bara förstör en mykcet bra tråd.

Vänligen
 
Jag använder alltid koppling när jag växlar medans jag är på slangen.. Inga problem alls.. Lär dig köra på slangen med en växel i först och främst och känn efter hur allt känns.. sen kommer vxlingarna komma helt naturligt.. Jag ger alltid en liten extra "knuff" med gasen precis innan jag drar in kopplingen å växlar för då får man någon millesekunds längre tid på sig att få i nästa pinne å släppa kopplingen igen. :)
 
kör nu en r6 årsm 99 som jag försöker träna upp på slangan men de går verkligen inte den bara dör/bluddrar o har sig efter några försök med att koppla upp den i låg hastighet 1:ans växel. är de fel på hojen eller de bara är så för de är förgasarehoj?

Fel på hojen dock e r6 vad jag hört ganska slöa på låga varv.

Jag använder alltid koppling när jag växlar medans jag är på slangen.. Inga problem alls.. Lär dig köra på slangen med en växel i först och främst och känn efter hur allt känns.. sen kommer vxlingarna komma helt naturligt.. Jag ger alltid en liten extra "knuff" med gasen precis innan jag drar in kopplingen å växlar för då får man någon millesekunds längre tid på sig att få i nästa pinne å släppa kopplingen igen. :)

Det e bra ändå tills man missar en växel, får i friläge och inte har koll på bakbromsen :D
 
Ute första riktiga rundan med nya hojen igår (helt ny på R hojar) överraskad hur lätt den var att köra bakhjul med. Vågar dock inte ligga så högt än, så 50-180 går ganska fort. :shrules

Berätta, hur gör du? Varvtal? Kopplar/gasar?

En dum fråga dock. När man kopplar upp den, ger man mer gas precis innan, under eller efter man duttat in kopplingen?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top