Gjorde en sökning i tråden nyss.
Nära 8000 läsningar, 112 inlägg och ordet "ansvar" förekommer en, (1), säger EN gång i alla inlägg!!
Läs texten under mitt nick. Vi har haft ett system som på alla områden fullständigt fråntagit alla medborgare ansvar för sina egna gärningar.
Läs trådarna på SH, det gäller att alltid "komma undan", till varje pris. Ljug, bedra, snacka skit, gör vad du vill men ta ditt ANSVAR för vad du gjort - ALDRIG!
Synd om killen, visst, men shit happens, särskilt om man är berusad. VAd gjorde "kompisarna" när de söp? Tittade på tyckte han var j-igt macho? Sverige tillhör ju det sk "brännvinsbältet (SE, N, FI, RU) och det är här fortfarande häftigt att vara totalt knallfull och allt som gjorts på fyllan är på gränsen till acceptabelt och OK!
Den som stoppar på sig en kniv, går ut på stan och sticker ned någon när han tagit "högst tre öl" och blivit lite fylleaggressiv, redan begått brottet iom att han tagit med sig vapnet.
Var är ansvaret?
Politiker? Absolut. Med deras uppträdande och liv på våra skattemedel, på porrklubbar (det var så rökigt jag märkte inte..), kvittoklippande land(s)hövdingar (frikänd förstås..).
Grabben i Vingåker. Ingen tog och hejdade honom? Satt han och krökade ensam, troligen inte. Det säjs att det behövs minst fem misstag innan en olycka sker, här skedde säkert dussintals..
Vad jag opponerar mig mot är att det inför varje fyllekörning finns inte bara fyllot utan även ett antal ryggradlösa "kompisar" som inget gör. Ansvar?
Jag åkte förra sommaren efter ett RF från Uppsla mot Sthlm. Han körde i vida svängar över HELA motorvägen, från vägren till ut på mittremsan och hjälpte bängen att hitta honom. De hade inte fått
något annat samtal än mitt och fyllot som fö rasade ihop när han togs ur bilen.
Nu kommer snart perioden när vi får höra att "olyckan berodde på halkan.." I h-e heller! Vinter - snö - is -halka!
Vad jag vill säga är att det finns olyckor, missöden och liknande men det finns nästan ALLTID någon ansvarig - dock inte i oansvarighetens Sverige.. :kocko
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,703139,00.html
Edit: länk tillagd