Kör inte berusad!

Status
Ej öppen för fler svar.
sandstream skrev:
Varför finns det inte alkolås på alla fordon?

Varför skulle det finnas det?

Ständigt o jämt ska vi "laglydiga" o skötssamma behöva dras med restriktioner o annat elände för att några få personer missköter sig - jag vägrar. Vi har massor o regler redan och desperata försök att åstadkomma både det ena o det andra (förbud, förbud o åter förbud o restriktioner på bl a hasigheter) p g a av knarkare, alkisar o annat folk som inte har på vägarna at göra. De är desssa grupper som ska hållas ordning på (de bryr sig för övrigt föga om de regler som finns) och inte vi andra.

Visst är det oerhört tragiskt att killen omkom men om nu bågen dessutom var snodd: hur mycket kostar denna färd ägaren till bågen? Oftast en massa pengar till en som kanske är helt oskyldig till händelsen

Snart måste det bli nån j-a ordning i det här samhället. Bort men bl a idiotsnack om att sänka alkoholskatten.

Så det så!

Det är alltid tråkigt när någon dör, speciellt med tanke på anhöriga och vänner. Men när man har druckit alkohol och självmant satt sig bakom styret, har man gjort ett val. Jag har stora sympatier med anhöriga, men väldigt få sympatier med den avlidne. Hur kan livet, både ens eget och ens medmänniskors, betyda så lite att man väljer att köra onykter?

Jag tackar gudarna att vansinnet bara drabbade honnom själv, om än på ett lite väl tragiskt vis.

/Tobbe

tråkigt när sånt här händer...
va nära å sätta mig på bågen efter en blöt kväll på krogen när tjejen å jag hade bråkat... som tur var har ja en bra vän som kom å gick förbi garaget å hörde att ja starta cykeln så han sprang ner till garaget å tog nyckeln för mig å sprang hem.... det tackar ja honom för idag, vem vet vad som skulle kunnat hända mej eller nån annan ute på vägen... kan bara säga att ingen planerar väl å köra rattfull när man är nykter?

klart att det är fel så ini HELVETE å köra rattfull, men det är ju inte bara balansen som påverkas när man är full, det är ju även omdömet, att kunna skilja på rätt å fel! grabben hade nog inte planerat fyllekörningen utan kanske till och med hade colla kompisar som tjatade om att han skulle ut å köra på fyllan, vad vet jag...
verkar finnas en hel del "perfekta" människor på det här forumet, såna som inte gör fel, trodde inte det fanns några perfekta människor, men ack så fel ja hade....

tycker synd om de efterlevande till grabben, dom har en jobbig tid framför sig, förmodligen hela livet...
R.I.P grabben....

(få se reaktionerna nu då)

priest skrev:
tråkigt när sånt här händer...
va nära å sätta mig på bågen efter en blöt kväll på krogen när tjejen å jag hade bråkat... som tur var har ja en bra vän som kom å gick förbi garaget å hörde att ja starta cykeln så han sprang ner till garaget å tog nyckeln för mig å sprang hem.... det tackar ja honom för idag, vem vet vad som skulle kunnat hända mej eller nån annan ute på vägen... kan bara säga att ingen planerar väl å köra rattfull när man är nykter?

klart att det är fel så ini HELVETE å köra rattfull, men det är ju inte bara balansen som påverkas när man är full, det är ju även omdömet, att kunna skilja på rätt å fel! grabben hade nog inte planerat fyllekörningen utan kanske till och med hade colla kompisar som tjatade om att han skulle ut å köra på fyllan, vad vet jag...
verkar finnas en hel del "perfekta" människor på det här forumet, såna som inte gör fel, trodde inte det fanns några perfekta människor, men ack så fel ja hade....

tycker synd om de efterlevande till grabben, dom har en jobbig tid framför sig, förmodligen hela livet...
R.I.P grabben....

(få se reaktionerna nu då)
Jag håller fullständigt med dej.

nosense skrev:
Har han satt sig på hojen o varit onykter påstår jag att han måste haft alkoholproblem o ingen koll längre(för så gör man väl normalt inte när balanssinnet är bland det första som påverkas när man blir full) och det är det samma som en sjukdom, så stackars grabb,R.I.P o sluta kasta skit på en som redan ligger.
Har ej kastat skit på honom!
Mest på folks dubbelmoral på detta forum.

Läs om läs rätt!
Jag skrev som alla andra, lämnar en hälsning till familj och vänner.

Busafreak skrev:
Varför skulle det finnas det?

Ständigt o jämt ska vi "laglydiga" o skötssamma behöva dras med restriktioner o annat elände för att några få personer missköter sig - jag vägrar.

Jamen, det är väl bara att blåsa och köra? Vägrar du blåsa i en poliskontroll också? "Jag är minsann inte full, polisjävlar!"
Du är säkert emot övervakningskameror också. Så länge man inte gör något dumt så har man ju inget att dölja. Om det dessutom hindrar folk från att köra fulla så är det väl jättebra?

enhjuling skrev:
Javisst, alla fordon kunde också ha en automatisk fartbegränsare som anpassade sig till rådande regler....
Trist vore det va?
Tekniskt sett vore det inget problem.
Koppla ihop en GPS med hastighetsmätaren - voila!
En unik ID-sändare i varje bil t ex skulle fixa automatiska böter vid speeding.
GSM-mottagare i varje bil skulle kunna fjärrstoppa den vid stöld, automatiska sensorer skulle kunna kolla om GSM-en var aktiverad..
Möjligheterna är oändliga..

Kahobe skrev:
Tekniskt sett vore det inget problem.
Koppla ihop en GPS med hastighetsmätaren - voila!
En unik ID-sändare i varje bil t ex skulle fixa automatiska böter vid speeding.
GSM-mottagare i varje bil skulle kunna fjärrstoppa den vid stöld, automatiska sensorer skulle kunna kolla om GSM-en var aktiverad..
Möjligheterna är oändliga..

Inga tekniska problem nej.
Men vill vi ha såna grejer?

Om man tex är långt ute i skogen och den som skulle köra skadar sig allvarligt och du har tagit en öl så får du inte igång bilen/mcn dvs det GÅR inte att skaffa hjälp om det är ett alkolås monterat.
Eller om man inte har alkolås men fartbegränsning så går det inte att köra fortare än 70 kmh.

Jag vill INTE ha såna grejer i mina fordon.

mmm

Jag har bara en sak att säga inte änns lättöl dricker jag till Lunchen på jobbet.
jag har bara en sak att säga Alcohol och mc/bil nycklar dessa saker går ej ihopa.

R.I.P

Usch va trisst. Lätt hänt å göra ngn tabbe i unga dagar, synd att det straffas med livet, han hade nog aldrig kört rattonykter igen om han klarat sig. När jag va 20 bast kvadda jag min gamla M3a på en midsommar, och kunde lika gärna varit död ist för att sitta här. Det var första och sista gången jag körde med alkohol i blodet - sen dess har jag blivit anti, och gör allt för att motverka att folk i min omgivning ens får en chans till att köra rattonyktra osv. Ser jag en suspelt förare i trafiken, så ringer jag polisen direkt..

Rip

Victor skrev:
Vad är egentligen skillnaden på att köra berusad eller köra vårdslöst fort? Självklart blir det större risker när man gör båda delarna men det behöver inte vara sammankopplat.
Bara en liten realitycheck.

När man är nykter är man på topp du har din bästa reaktionsförmåga och kordination.
När man är full, tja tvärtom. Om en olycka händer när man är nykter kan man säga "Jag gjorde mitt bästa" även om det var att köra i 250 och inte hinna väjja, det kan man aldrig säga om en sak som händer på fyllan, snarare "Vad dumt, fan att jag gjorde så".

Fyllkörare har inte nämnvärt hög aktning av mig men jag hoppas det gick bra och att killen lärt sig en läxa.
/Fredde

freddexwing skrev:
Om en olycka händer när man är nykter kan man säga "Jag gjorde mitt bästa" även om det var att köra i 250 och inte hinna väjja, det kan man aldrig säga om en sak som händer på fyllan, snarare "Vad dumt, fan att jag gjorde så".
Tja, jag körde av i ett dike för något år sen efter att jag hade kört för fort och tabbat mig. Du kan ju gissa vilken av kommentarerna jag fällde efteråt :hihi
Inte för att jag gillar påverkade förare i trafiken men det är lite konstigt resonemang tycker jag.

Victor skrev:
Tja, jag körde av i ett dike för något år sen efter att jag hade kört för fort och tabbat mig. Du kan ju gissa vilken av kommentarerna jag fällde efteråt :hihi
Inte för att jag gillar påverkade förare i trafiken men det är lite konstigt resonemang tycker jag.

Jag skulle i alla fall klandrat mig mer om jag varit med om en olycka pga fylla än för att jag kört över min förmåga. :)

Mina tankar: Förskräckligt att en person misste sitt liv pga detta! Men samtidigt är jag glad över att inte fler personer blev skadade pga den här personens framfart.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey