Kör du skenförsäkrat? *POLL*

*Kör du skenförsäkrat?*

• Antal röstningar
    0
GSXR1100R skrev:
En parameter är att om du blir invalid så kostar det FB och samhället mer än om Bengt 50 år blir det.

Mja....e beräknat att jag ska leva länge....men å andra sidan borde jag isåfall få rabatt för att mitt skick på kroppen e 100ggr bättre än bengts innan olyckan...har bättre utgångsläge....han har kanske andra problem så som kroppsligt...blodtryck, tidigare skador...(syn/hörsel)...kollestorol(felstavat)

Allt som har med Personskador går på trafikförsäkringen...Och den prislappen har inte så stor skillnad när det kommer till ålder...

Alltså...har en halvförsäkring...e stöld å brand som jag "tjänar" pengar på
Får ju absolut inget om jag brakar ut på åkern..."många som myser vid den här läsningen"

fezt skrev:
Ja men "kungen" har ju frågat sitt fb 2ggr om det är lugnt. Så vad gnäller ni om...!? han har ju inte mörkat ngt för sitt försäkringsbolag och då kan ni ju inte gnälla på honom! :huvet
Vi gnäller inte, vi diskuterar.

halmstads_kung skrev:
Alltså...har en halvförsäkring...e stöld å brand som jag "tjänar" pengar på
Får ju absolut inget om jag brakar ut på åkern..."många som myser vid den här läsningen"
Halvförsäkring borde ha samma premie oavsett åldersgrupp, både din och Bengts hoj kan bli stulna, men det händer att klotade hojar som är halvförsäkrade blir "stulna", därav den högre premien.

FB räknar säkert med ett visst fusk hos sina kunder.

Det är fler som skenförsäkrar än vad vi tror. Så länge det lönar sig så kommer folk att göra det. It is as easy as that!

Det sorgligaste är att trots att det förklarats 5 miljarder gånger vad en skenförsäkring är så fattar folk ändå inte.

Chris Ash skrev:
Det sorgligaste är att trots att det förklarats 5 miljarder gånger vad en skenförsäkring är så fattar folk ändå inte.
:D :D :D

Siffrorna hade blivit annorlunda, mindre smickrande för sporthojskollektivet, om alla som svarat hade haft klart för sig vad det är.

Själv skenförsäkrar jag på morsan.

Chris Ash skrev:
Det är nog inte frågan om att folk inte vet vad skenförsäkring är, utan snarare vad det är som är negativt med det; vilket kan vara ganska luddigt.

Kanske bättre om fb grunda sin statstik på vem som står som ägare och inte på vem som körde, då skulle alla som heter Agda och är 90 få betala massor ;-)
Sen är det ju bra för alla om så många som möjligt kör hoj, allt blir ju billigare då

morlock skrev:
Det är nog inte frågan om att folk inte vet vad skenförsäkring är, utan snarare vad det är som är negativt med det; vilket kan vara ganska luddigt.
Mycket enkelt, den "vinst" som skenaren gör betalas av oss andra genom FB premiehöjningar.

Detta gör skenaren till en parasit som vi andra föder.

morlock skrev:

Vad är det som är luddigt med att man stjäl av andra om man skenar?

GSXR1100R skrev:
Mycket enkelt, den "vinst" som skenaren gör betalas av oss andra genom FB premiehöjningar.

Detta gör skenaren till en parasit som vi andra föder.
I så fall är alla som bor i de billiga zonerna parasiter på de som bor i de dyra zonerna. Alla som har sin MC försäkrad på en lägre effekt än den verkliga är också parasiter eftersom de betalar mindre i försäkring. De som valde det billigaste F-bolaget är parasiter för att dom "kommer undan billigare".

"skenaren" har oftast endast sig självt att skylla eftersom han inte får ut någon ersättning, alt. en högre självrisk. Det är väl knappast "skeningen" som är den största orsaken till premiehöjningarna?.

En sån här inställning är nästan värre än en skening -> "Det kommer att göra ont att försäkra den här MCn -- Måste klota minst 1 gång per säsong för att motivera 20K/år".

:va

morlock skrev:
I så fall är alla som bor i de billiga zonerna parasiter på de som bor i de dyra zonerna. Alla som har sin MC försäkrad på en lägre effekt än den verkliga är också parasiter eftersom de betalar mindre i försäkring. De som valde det billigaste F-bolaget är parasiter för att dom "kommer undan billigare".

"skenaren" har oftast endast sig självt att skylla eftersom han inte får ut någon ersättning, alt. en högre självrisk. Det är väl knappast "skeningen" som är den största orsaken till premiehöjningarna?.

En sån här inställning är nästan värre än en skening -> "Det kommer att göra ont att försäkra den här MCn -- Måste klota minst 1 gång per säsong för att motivera 20K/år".

:va

Vi diskuterar skenförsäkring. Vilken zon man bor i eller vilket bolag man väljer har överhuvudtaget inte med diskussionen att göra.

Är det så att skenaren inte får ut ngn ersättning pga detta. Fine! Då är allt som det ska vara. Problemet är ju att många får sin ersättning ändå.

Fatta:
Jag betalade helårsförsäkring utan möjlighet till avställning för billigare försäkring.
Därför ställde jag över den på pappa.
Jag är inte dum eller särskilt snål, jag tyckte bara det var dumt att betala ~5000kr för nåt jag inte ens skulle ha kvar.

Ett par reflektioner av man man läst på sporthoj.
Det verkar vara så att det är värre att skenförsäkra än att köra för snabbt.
Sen verkar det vara värre att skenförsäkra en hoj än en bil. :va

Mago skrev:
Ett par reflektioner av man man läst på sporthoj.
Det verkar vara så att det är värre att skenförsäkra än att köra för snabbt.
Sen verkar det vara värre att skenförsäkra en hoj än en bil. :va

Inte ok att skena sin bil heller,men problemet är inte lika aktuellt (här) som motorcyklar,Mer betalande och lägre premier.

Sen är ju frågan hur många tjänar stora pengar på att skena sin bil...inte jag iaf,skulle nog snarare förlora på det.

Långa farbron skrev:
Sant...men fortkörning drabbar ju ingen annan ekonomiskt. :)

men höjer fb-bolagen premierna för att det är alldeles för många som "skenförsäkrar" eller för att det är mycket olyckor/stölder mm?

om det nu är många som skenförsäkrar, i sådana fall hur vet dom det och varför straffar dom alla som inte skenförsäkrar? istället för dom som skenförsäkrar?

//stavfel :S

GSXR1100R skrev:
Tänk på att vissa bolag tillåter att pappa står för försäkringan, oftast med dubbel självrisk om junior har klotat men helt legitimt och väldigt moraliskt.

Bolag som inte tillåter detta straffar ut junior när olycken är framme, man nekas ersättning helt enkelt.

Skenförsäkring straffar sig själv.

Första sommarn jag körde hoj FÖRESLOG TryggHansa mig att jag skulle ställa den på farsan, säljaren förklarade hur allt skulle gå till och att det var fullt laglilgt.. Säljkåt? :va Jag körde en sommar så och tänkte inte så mkt på om det var rätt eller fel. Nu har Jag kört på mig själv alla sommrar sen dess och hittat en rätt hyfsad försäkring även på mig tills i sommar. :tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman