Kör alla som dårar??

• Thread starter Thread starter kjuze
  • Start date Start date
MackeNo1 skrev:
En modern sporthoj har så extrema bromsar o väghållning att hastigheter runt 90-110 km/h är helt ointressant (givetvis beroende på väg..)

Så vill du ha en hoj där du inte utsätter dig för så stora risker och höga hastigheter bör du nog köpa en glidare istället. Dom är gjorda för att köras i 90-100, fortare är inte roligt med en sån.

Det stämmer, men det är inte så dåligt som jag trodde, farten på en glidare är tillräcklig i runt 110 kmh, men en sportis är pisstråkig under 150 i princip!

Hela grejen med att köra hoj är ju att köra fort. Vad det sedan är har jag omvärderat efter mina vurpor. Jag kör just nu extremt långsamt och tycker det går fort, men jag antar att jag kommer att få upp farten igen när skräcken släpper.

vågen skrev:
Det är otroligt svårt att hålla sig efter hastighetsreglerna men vett i trafiken ska man ha. Köra med skydd är personligt val.

Sen är det kul att se när någon har varit med om något "hemskt", det verkar som vanligt väldigt överdrivet.

Använd sökfunktionen så hittar du säkert bra svar. Den här frågan (dessa frågor!) har varit uppe många gånger förut.

Som jag ser det så är det inte upp till var och en att köra med eller utan skydd. Om du blir svårt skadad kommer du att ligga samhället (oss andra) till last med sjukhusvård, rehab m.m. dör du så blir det förstås billigare.

Kan ju ta ett exempel på det här med att man kör för fort på sporthoj. Jag körde hem för en natt sen, ruskigt bra väg (E4a i princip, dock ingen som helst trafik eftersom de e rakt ute i skogen), tempo kan ni gissa er till och när jag svängde av och gasade på i fartblindheten kommer efter ett tag ett vägbygge, då bromsar man ner lite lagomt och sen hamnar man på gruset. HELVETE va löst det var här då tänker man, sen tittar man ner å ser 130 på hastighetsmätaren. Det bör tilläggas att köra 130 i grovgrus med en sporthoj på landsvägsdäck ger inte bra fäste, man glider fram som på is nästan.

Helt ärligt trodde jag att jag körde ~70, som iaf jag tycker är relativt högt hastighet på sådant underlag. Klarade mig den gången utan skråmor, men hade det komme en kurva så hade jag lätt legat ute i skogen sprattlandes.

Lushundar!!!! Hastighetsskyltarna har bara ett syfte och det är att träna vårt klena matematiska kunnande. Det är ju två skyltar på vars en sida när hastighetsbegränsningen ändras. Alltså 90+90=180 osv. OBS gälller endast mc. :fatta! :hihi :kocko :jisses

Jag kör ibland i 70km/h på motorväg... :D

(iof då på bakhjulet o helst i vänsterfil med en massa bilar bakom som blir förbannade)

.../Yoshi

Poängen med att börja med effektsvaga hojar är just att hinna mogna som förare innan körsättet tillåts skena iväg mot ren idioti. MC är väldigt annorlunda jämfört med att köra bil. Jag kör 8:e säsongen i år och lär mig fortfarande nya saker varje månad om t.ex. luriga trafiksituationer. I början är det extremt lätt gjort att underskatta farorna.

Vaddå, är inte hastighetsskyltarna lägsta tillåtna hastighet? :p

Vill man behålla kortet i längden så är mitt tips att ha som vana att normalt aldrig överstiga begränsningen med mer än ca 30-35 km/h på mätaren. Sen om man passerar det, så kan man lika gärna gasa utav helvete för kortet ryker i vilket fall vid kontroll. Detta får man göra på egen risk och jag tycker inte det är något att åma sig för om man har otur och lappen blir dragen. Såna är spelreglerna.

Vill man överleva i längden så måste man lära känna sig själv som förare till 100 % och hålla sig inom ramen för de egna körförmågorna. Svårare än så är det inte.

loop skrev:
Säger som min kära trafiklärare sa:

Tr: Vad e det för regel här då???

Jag: Ehhh, högerregeln!

Tr: Jo, om du sitter i bil kanske...

Jag: :confused:

Tr: När du kör hoj finns det inga lagar...

Jag: :va

Tr: Vet inte hur många ggr jag dragit rödljus, hade jag bromsat så hade jag haft bakomvarande bil i röven...
Kör så att du klarar dig levande ur trafiksituationer, hellre böter eller indraget körkort än bruten nacke och liggplats...

Jag: Hmm, sant...

Tk: *viskar* Men inte på uppkörningen...

:hihi :hihi

kjuze skrev:
Jo men har ni tex aldrig varit med om att ni kommit i 150 blås och varit såååå nära att krascha? Det jag menar lite är eftertanken. Kommer ni aldrig hem och funderat, shit där kunde mitt liv slutat? Jag är inte någon mes som inte går ut utan hjälm på skallen men det måste väl ändå anses som att leka lite med sitt liv när man kör i hastigheterna? Men all respekt för eran skicklighet så när ni kör i trafiken kan ju det vara någon annan som klantar till det och då flyger ni åt helvete vems fel det än är!?

Är väl snarare lite det som är tjusningen med att gränsla en hoj....
Adrenalinhalten...Man lever med vetskapen om att skiten kan sända en in i evigheten på nolltid om man inte behandlar den med respekt. Likaså att man är utlämnad till högre makter eller vad man ska kalla det om nåt händer. Man är förutom sina ev.skyddskläder helt oskyddad mot andra saken i trafiken m.m....
Nu är ju det inget jag tänker på precis när man startar hojen varje gång men det finns där i bakhuvudet. Har åkt nu i 20 år och hittills klarat mig från allvarliga grejer,men det beror inte på att man är så skicklig precis utan det mesta är fråga om ren tur. Har tappat räkningen på vänstersvängande bilister, folk som dyker upp bakom parkerade bilar m.m....Den dagen kanske kommer då turen tar slut, då ligger man där kanske på gipshuset...eller värre!Men tillsvidare så tar jag min skabbhög och puttrar omkring lyckligt ovetandes om man som ev.kan hända i framtiden.....och det känns jävligt bra :D

Last edited:
Man kan ju välja platser att gasa på.
Egentligen rätt dumt o tokgasa i trafiekn. Precis allt kan hända.

Gasa hellre på bana då eller på avskilt område.

Mavve skrev:
Man kan ju välja platser att gasa på.
Egentligen rätt dumt o tokgasa i trafiekn. Precis allt kan hända.

Gasa hellre på bana då eller på avskilt område.

Jo, man säger det. Men med handen på hjärtat hur lätt är det?

acura skrev:
Jo, man säger det. Men med handen på hjärtat hur lätt är det?

Lätt tycker jag det är. Man har en egen vilja att tokgasa eller köra lugnt.

Kör man med andra höjer man oftast hastigheterna och tänjer på gränserna har jag märkt. Många gånger har man samtidigt mycket roligare med, fast hur lönt var det att tokgasa med polarna om man hamnar runt ett träd?

kjuze skrev:
Hej!

...Kör alla som åker sporthojjar som dårar? Och är ni inte rädda när ni gör det? Eller är det kanske endel av tjusningen?

...Killen måste åkt 200+ och jag han se att han hade skjorts och t-shirt på sig. Vad fan hade hänt om han krashat?

Nej, ALLA kör inte som dårar. Men nog är beståndet av "dårar" större bland ägarna av "platsraketer" än andra slag av fordon på två hjul! Mycket beroende på "att det går" att köra fort med en hoj som är gjord för nästan 300 blås och med en väghållning som man bara drömde om för 15 år sedan.

Vissa gillar höga farter och gasar som små svin på raksträckor medan andra gillar kurvor. Somliga både och! Och visst är det adrenalinkicken som "driver på" detta beteendet hos människor. Vissa hoppar fallskärm, klättrar i berg och allt möjligt annat som är fullständigt livsfarligt under vissa betingelser medan andra kör mc och utmanar ödet på detta sätt! För farligt är det oavsett vad man har för kläder!

MEN, och detta är ett JÄTTESTORT men. Det är så in i h...vete kul! :hihi

Tja, vad kan man förvänta sig händer om man krashar, med eller utan kläder, ute i trafiken i nästan 200 knutar??? Man dör eller blir gravt invalidiserad. Jag ser knappast några andra alternativ om man inte är bundis med han där uppe förståss. Men det är lite väl mycket att tro SÅ starkt på något övernaturligt. Uatn bättre att inse att man ÄR inte odödlig!

Men tänker man på det när man kör är man nog körd skulle jag tro. Tankarna och koncentrationen måste vara på topp för att inget skall hända och det är ändå ingen garanti så jag väljer att fokusera på min körning och ev. kanske tänka till när jag INTE kör hoj!

// Niklas

PIX skrev:
Lushundar!!!! Hastighetsskyltarna har bara ett syfte och det är att träna vårt klena matematiska kunnande. Det är ju två skyltar på vars en sida när hastighetsbegränsningen ändras. Alltså 90+90=180 osv. OBS gälller endast mc. :fatta! :hihi :kocko :jisses

Och när det kommer en påminnelse med en skylt så adderar man en gång till!!! :yoparty Fast så fort går inte min moppe så jag får försöka kompensera på annat sätt och väljer då att undvika de rakare vägarna till förmån för sköna kurvor! :rofl

// Niklas

kjuze skrev:
Jo men har ni tex aldrig varit med om att ni kommit i 150 blås och varit såååå nära att krascha? Det jag menar lite är eftertanken. Kommer ni aldrig hem och funderat, shit där kunde mitt liv slutat? Jag är inte någon mes som inte går ut utan hjälm på skallen men det måste väl ändå anses som att leka lite med sitt liv när man kör i hastigheterna? Men all respekt för eran skicklighet så när ni kör i trafiken kan ju det vara någon annan som klantar till det och då flyger ni åt helvete vems fel det än är!?

Oj, visst har det hänt och skall sanningen fram så går det då sällan UNDER 120 km/h. Har ett tillfälle för ett par år sedan (7-8 kanske) i Norge när jag och en kompis valde att öka tempot lite utmed en alldeles helt fantastiskt underbar väg.

Kompisen ökade succesivt tempot som på de rakare partierna var stummt (dvs. +200). Såg kompisen svänga svagt vänster efter ett litet krön, han låg ca. 150 m före mig). Tittade ner på mätaren som visade drygt 200. Slog av lätt på gasen gick ut till höger av vägbanan och vek lätt in mot vänter innan jag gick över krönet. Inser snabt att jag har aningen fel vinkel in i böjen efter krönet och att jag skulle ha vinklat in aningen till.

Är nu, mer eller mindre, på väg snett utåt höger bland en sju helvetisk massa trädstammar som bildar en brun vägg, så tätt tycks de stå i denna höga fart. Av egen erfarenhet, på bana som tur var, VET jag att det är mindre bra (för att inte säga skitkass rent ut sagt) att försöka lägga ner hojen INNAN den har satt sig ordentligt efter ett gupp/krön. Tålmodigt tvingas jag därför att vänta in de nästkommande 10-dels sekunderna innan hojen har fått ordentligt grepp innan jag vågar bryta ner den i en nu ganska kraftigt nedlägg åt vänster.

Den bruna massan är fortfarande kvar och swischar förbi. Den högra vägkanten, med de vita strecken närmar sig fortare än önskat. Så gör även det lilla grus/sand som brukar ligga utmed vägkanterna också, vilket hjärnan mycket väl hinner fundera på fler än en gång skall tilläggas.

Däcken greppar och jag får till slut till ett spår genom kurvan som inte är att rekommendera för test längre fram i karriären.

Glad i hågen fortsatte jag i samma vansinniga tempo tills kompisen stannade efter ett par mil för att vi skulle vänta in de andra som tagit det lugnare. Först efteråt, när jag kommit hem, kom tankarna på att det var så in i h..vete nära och att det då hade varit finito/slut/adios.

Det är nu ett antal år sedan men visst händer det att jag tänker på det ibland. Jag har det lite som referens för hur nära det har varit. Och visst har det varit nära flera gånger än så under mina mil i sadeln. Men mig veterligen aldrig SÅ nära!

Till vardags tänker jag dock inte ett skit på att det är farligt, vilket jag naturligtvis VET att det är, för (som sagt) koncentrationen MÅSTE vara på körningen och trafiken när jag kör annars får det vara!

// Niklas

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...