Kör alla som dårar??

• Thread starter Thread starter kjuze
  • Start date Start date
Macho Woman skrev:
Hela grejen med att köra hoj är ju att köra fort. Vad det sedan är har jag omvärderat efter mina vurpor. Jag kör just nu extremt långsamt och tycker det går fort, men jag antar att jag kommer att få upp farten igen när skräcken släpper.

Körde av i dryga 200km/h för lite mer än 2 år sedan, feldoserad kurva med grop i kombination med åt helvete för hög fart va ingen lyckad kombination :3freak

När det släppte flög både jag o hojen rakt ut i diket, hojen stannade efter ca 60m, inborrad i en jordvall. Själv fortsatte jag ca 20m till.

Kom undan med en stukad fot och en trasig handled :confused: Helt sanlöst. Speciellt med tanke på att man hör om dom som kvaddar i 70km/h och som skadar sig otroligt mycket.

Efter olyckan köpte jag bil istället, kändes som om jag aldrig skulle sitta på en hoj igen. Det tog väll 4-5 månader så kände jag suget komma igen...

Familjen hade bara gått o väntat på det, jag har pratat om motorcyklar hela livet så dom visste att jag aldrig skulle kunna sluta köra.

Efter 6 månader sålde jag bilen o beställde en ny KTM 660 motard, tänkte att då kör man ju iaf inte SÅ fort. Jo tjena..... visst, man kör inte i över 200km/h men å andra sidan så gick det full gas på alla småvägar.

Tröttnade på att man inte kan åka långt på motarden, så jag sålde den o köpte en Fireblade 954 -02. Nu är man tillbaka på ruta 1 igen :rolleyes:

Så det dröjer inte så länge innan man kör alldeles för fort igen efter olyckan. Men nu för tiden tänker man en del på vad som kan hända om man kör av också....

Oj, alla verkar ju hålla rätt högt tempo. Nu är jag verkligen nybörjare på hoj då jag fick lappen i fredags. Jag åker Fazer600 som första hoj vilken visserligen inte är en sporthoj men jag har kommit fram till att det går att åka hälsovådligt fort med den ändå. Sen att en modern liten hoj är så otrligt lättkörd gör nog att det är lätt att bli lite väl självsäker ute på gatan.
Många här säger att allt under typ 130 med moderna sporthojar känns skitslött??? Jag har visserligen inte kört någon riktig R-hoj ännu men jag tycker att 180km/h, vilket är det snabbaste jag vågat åka hittils kändes så fruktansvärt mcyket snabbare och farligare med hoj än med en modern bil att jag inte ens var tyckte det var lockande att stumme längre trots en mycket bred och fin väg. Det blåser ju och dånar i hjälmen och hojen tycker att den ska åt det hållet sidovinden blåser samtidigt som en liten snurra närmare sig 12krpm. Så mycket mer dramatsikt än med en snabb bil. Sist jag körde riktigt snabb bil var det en Audi RS6 med lite trim. Det var ju inte ens i närheten av läskigt att åka en bra bit över 200 med den vagnen. När mätarn stod på nästan 300 och de små svängarna på motorvägen började kännas ganska skarpa kändes det visserligen väldigt snabbt men inte som jag tycker det känns att köra 100km/h saktare med hoj.

Men annars tycker jag att min ringa erfarenhet av hojåkning är att det är accet upp till ca: 150 som är skoj. Sen börjar man känna sig väldigt dumdristig när man tänker efter hur det skulle kännas att hamna mot ett vägräcke, träd eller kanske en bil. Hoppas jag behåller denna grad av självbevarelsedrift även när jag börjar känna hojen bättre än nu, för ärligt talat kör jag i regel mycket snabbare med bilen än med hojen. Sen att övrig trafik verkar närmast synskadade och lobotemerade ute i trafiken gör ju inte precis att man känner att man kan höja tempot ytterligare.
Tycker mest att det är jäkligt mysigt att bara glida runt och njuta ute på en skön landsväg eller glida i stan och titta på :tuttar
Med bil t.ex kan man ju testa gränsen för väggrepp, bromsar etc. utan att det behöver bli såvärst farligt. När man går över dessa gränser med hoj är man väl troligtvis inte ens kvar på hojen och det blir troligtvis både en obehaglig och dyr upplevelse/lärdom?

Nåväl, bara några tankar från en newbie. Kanske inte är så långt efter vad andra tänkte när som just tog lappen?

Mvh

kjuze skrev:
Hej!

Jag har funderat lite då jag planerat att köpa mc och ta mc-kort.. Kör alla som åker sporthojjar som dårar? Och är ni inte rädda när ni gör det? Eller är det kanske endel av tjusningen?

Jag undrar mest, vad har ni för tankar kring det här? Är man en mes om man kör någorlunda lagligt? Får man inte ha sporthoj om man inte kör sick-sack mellan andra bilar i 150? Jag är medveten om att sporthojjar är just till för att åka fort...

Några tankar?

1. Nej, alla kör inte som dårar många av oss har faktiskt en hjärna.

2. Rädd kan man bli även om man inte kör som en dåre. Gubbar i keps och vilda djur kan skrämma oss rejält ibland.

3. Nej, jag vet ingen som kör sporthoj för att man gillar att vara rädd.

4. Nej, mes är man om man faller för grupptrycket och kör fortare än man klarar av.

5. Jo, man får ha sporthoj om man inte kör sicksack mellan bilarna. Man får tom behålla sitt körkort.

Med tanke på dina frågor skulle jag nog tipsa dig om att låta bli det här med mc-kort. Antingen är du väldigt omogen eller så har du väldigt taskigt självförtroende.

kjuze skrev:
Hej!

Jag har funderat lite då jag planerat att köpa mc och ta mc-kort.. Kör alla som åker sporthojjar som dårar? Och är ni inte rädda när ni gör det? Eller är det kanske endel av tjusningen?...

...Jag undrar mest, vad har ni för tankar kring det här? Är man en mes om man kör någorlunda lagligt? Får man inte ha sporthoj om man inte kör sick-sack mellan andra bilar i 150? Jag är medveten om att sporthojjar är just till för att åka fort...

Några tankar?

Man måste ingenting men frågan är om du kommer att trivas på en plastraket om du har de funderingarna. Alltså köp inte hoj efter vilken image du vill ha bland polarna utan testa flera hojtyper och köp den du trivs bäst på. Du kanske ska välja en snällare sporthoj eller sporttouring istället om du är en person med sansat körsätt men absolut vill ha en massa plast på hojen.

adrenalinkicken är boven i dramat ofta tycker jag. Glömmer aldrig den sköna känslan första gången man kom ut ur en kurva man inte trodde man skulle klara (inte för att det gick fort eller nått) ;) Det är precis som med allt annat skoj - farligt och med mycket adrenalin, man vill ha fetare och fetare kickar... :yoparty

Jag känner iallafall ett behov av att bli tillfredställd.

kjuze skrev:
Hej!
Jag har funderat lite då jag planerat att köpa mc och ta mc-kort.. Kör alla som åker sporthojjar som dårar? Och är ni inte rädda när ni gör det? Eller är det kanske endel av tjusningen? ......
.......Jag undrar mest, vad har ni för tankar kring det här? Är man en mes om man kör någorlunda lagligt? Får man inte ha sporthoj om man inte kör sick-sack mellan andra bilar i 150? Jag är medveten om att sporthojjar är just till för att åka fort...
Några tankar?

Ta hoj kort först, kom tillbaka när det är klart. Köp en billig hoj, dreva den så att den inte gör mer än 128 km/tim fullvarv på högsta växeln.
Sen bara att gasa.....

Ja. Alla, alla kör som idioter, dårar och psykfall och suicidekandidater .........

Utom jag :trixie

Exup skrev:
Jag är rätt förvånad att man inte har torskat i en Hastighetskontroll än :3freak (peppar,peppar)

Eller hur? Jag förstår det heller inte, och min 6:e säsong... Och ändå kör jag rätt ofta på kända kontrollvägar där man ofta ser kontroller med bilen... Det händer nog närsomhelst nu :brinnerup

Fart ser ibland ruskigt farligt ut. Och upplevs helt olika beroende på ifall man är passiv eller aktiv.. Exempel: I går natt var jag och tjejen ute och gick med hunden. Utanför vårt bostadsområde löper en bit av E-18. Normalt sätt så är vägen full av bilar, men den här natten så var vägen var relativt tom. Jag hörde ylandet från två hojar och pekade åt tjejen så hon skulle titta uppåt vägen. Efter 20 sekunder blixtrade två sporthojar förbi, den första killen stod upp och körde bakhjul, den andra killen hann jag inte ens se hur han körde, förrutom att även han bara hade ett hjul i marken. Båda två landade hojarna precis innan krönet, och jag skakade på huvudet. Inga marginaler att tala om, och en fart på minst 170-180 blås. Men.. när jag tänkte efter så har jag själv hållit.. väldigt mycket för hög hastighet, på precis samma ställe. Och när man klamrar sig fast där, bakom styret, berusad av adrenalin.. Då känner man bara lycka! Och kontroll.. Och den medvetenhet om omvärlden som adrenalinet skänker.. osv.

Baltazar skrev:
Många här säger att allt under typ 130 med moderna sporthojar känns skitslött??? Jag har visserligen inte kört någon riktig R-hoj ännu men jag tycker att 180km/h, vilket är det snabbaste jag vågat åka hittils kändes så fruktansvärt mcyket snabbare och farligare med hoj än med en modern bil att jag inte ens var tyckte det var lockande att stumme längre trots en mycket bred och fin väg.

Nästa gång du är ute å kör, stoppa ner huvudet bakom kåpan :)
Det där är ju alltid i jämförelse, har man prövat sitta på en 125a från 70talet så är en modern sporthoj rena tåget. Däremot tar det ju flera månader att komma upp i samma fart med en bil, vilket naturligt hindrar höga hastigheter på ett sätt. Men nog håller jag med om det, 180 i en bil känns inte så fort heller, mer att man sitter å tittar på mätarn å hoppas att den kommer nå högre innan nästa stad ;P

mb skrev:
Vill man överleva i längden så måste man lära känna sig själv som förare till 100 % och hålla sig inom ramen för de egna körförmågorna. Svårare än så är det inte.

Samt förbjuda alla andra slags fordon än MC att framföras på allmän väg. En bit kaka!

Baltazar skrev:
Oj, alla verkar ju hålla rätt högt tempo. Nu är jag verkligen nybörjare på hoj då jag fick lappen i fredags. Jag åker Fazer600 som första hoj vilken visserligen inte är en sporthoj men jag har kommit fram till att det går att åka hälsovådligt fort med den ändå. Sen att en modern liten hoj är så otrligt lättkörd gör nog att det är lätt att bli lite väl självsäker ute på gatan.
Många här säger att allt under typ 130 med moderna sporthojar känns skitslött??? Jag har visserligen inte kört någon riktig R-hoj ännu men jag tycker att 180km/h, vilket är det snabbaste jag vågat åka hitt....

Nåväl, bara några tankar från en newbie. Kanske inte är så långt efter vad andra tänkte när som just tog lappen?
Mvh

Mmmm. Vänta bara ska du se.

Jag har tre grundregler när jag kör hoj... I rangordning med viktigast först:

1. Kör inte ihjäl någon annan
2. Kör inte ihjäl dig själv
3. Försök att undvika vurpor

1:an och 2:an har jag fortfarande efter snart 17 säsonger klarat av (ta i trä). 3:an har jag med varierande framgång lyckats olika bra med under olika säsonger :näsblod . För att fortsätta uppfylla 1:an och 2:an kör jag numera kåplöst och relativt motorsvagt på landsvägen :rolleyes: , det kallas för självkännedom :hihi .

Annars kan jag konstatera att jag kör långsammare på landsvägen för varje säsong som går... och snabbare på banan. Fast ska jag bli lika snabb på banan som jag var när jag började köra landsväg... så måste jag nog hålla på minst 17 säsonger till :3freak

/Tobbe

.

OlleR skrev:
Nästa gång du är ute å kör, stoppa ner huvudet bakom kåpan :)
Det där är ju alltid i jämförelse, har man prövat sitta på en 125a från 70talet så är en modern sporthoj rena tåget. Däremot tar det ju flera månader att komma upp i samma fart med en bil, vilket naturligt hindrar höga hastigheter på ett sätt. Men nog håller jag med om det, 180 i en bil känns inte så fort heller, mer att man sitter å tittar på mätarn å hoppas att den kommer nå högre innan nästa stad ;P

Jo, man måste ner under kåpan, det har jag märkt. Dock hjälper det ju inte så mycket när det blåser som fan från sidan ;) Måste nog iaf skaffa öronproppar har jag kommit fram till...

Jag jämförde iofs med en bil på över 500hk som jag inte vill minnas att den var seg upp till 180. Inte till 280 heller. Upplevde den inte alls som särskilt dramatisk över huvud taget om man jämför med allt som bidrar till fartupplevelsen på hoj :)

Baltazar skrev:
Jag väntar... :)

Ju mer man känner/tror att man har kontroll, destå fortare kommer man ju åka. Tills något alllvarligt händer/nästan händer.

Jag tycker du ska öva på att ta kurvor i för hög hastighet, gärna med grus, redan nu när du inte kör så snabbt. Då klotar du i lägre hastighet än om du hinner få upp vanan och hastigheten och så kanske det inte gör så ont. Så gjorde iaf jag :hihi Iofs, fyra stygn på knät gör lite ont det med :rolleyes:

-PLM- skrev:
Eller hur? Jag förstår det heller inte, och min 6:e säsong... Och ändå kör jag rätt ofta på kända kontrollvägar där man ofta ser kontroller med bilen... Det händer nog närsomhelst nu :brinnerup
Javisst,helt sanslöst,vet du vad det värsta är?Man tänker inte på det förens man har kommit hem och parkerat hojjen :confused:

t020013 skrev:
1. Nej, alla kör inte som dårar många av oss har faktiskt en hjärna.

2. Rädd kan man bli även om man inte kör som en dåre. Gubbar i keps och vilda djur kan skrämma oss rejält ibland.

3. Nej, jag vet ingen som kör sporthoj för att man gillar att vara rädd.

4. Nej, mes är man om man faller för grupptrycket och kör fortare än man klarar av.

5. Jo, man får ha sporthoj om man inte kör sicksack mellan bilarna. Man får tom behålla sitt körkort.

Med tanke på dina frågor skulle jag nog tipsa dig om att låta bli det här med mc-kort. Antingen är du väldigt omogen eller så har du väldigt taskigt självförtroende.

Tycker det är relevanta frågor efter vad jag läst på detta forum.

Hmm!

Om det skulle komma ut en r1:a med säg... 100 hästar ist för 170, skulle någon av er köpa den då? Den är givetvis något billigare...

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!