Köpte mej ett Max batteri

Sååå?
Mitt sätt fungerar inte? Var onödigt.
 
Så fick jag äntligen tid...
När jag skulle ta bort regulatorn råkade jag ha sönder snabbkopplingen till beninslangen...

Vilket innebar att jag nu gjorde mätningen utan att hojen startades!
Fungerar det?

Mätaren i 200 Ohm
Mätte i alla möjliga kombinationer.

Alla värden var 0.04 - 0.05

Sååå, om jag tolkat dej rätt och om det går att mäta utan att starta hojen, innebär det här att det är regulatorn???



Pilla loss kontakten med tre gula kablar och mät mellan alla dess gula i diverse kombos.
Detta görs med mätaren i OHm läget - lägsta typ 0-100Ohm - dina värden skall ligga klart under 1 Ohm - typ 0,3 eller så.

Är det ok och inte kontakstyckena är ärgade så är det regulatorn.

Tänk på att du oftast kan tjacka en regulator från mc skroten till en hoj med liknande generator eller större och bara löda över dina gamla kontakter - ta med din gamla.

Vissa nyare hojar och en del äldre har bilregulatortyp med ytterliggare två extra kablar för magnetiseringen men detta vet skrotkillen förhoppningsvis - en sån regulator passar inte - men det är inte så vanligt.
 
Medans jag ändå är på gång...

Min hojs spänningsregulator har OEM nummer: 62511034100
Medans en hoj från 2006 har ett annat nummer ORGINAL (62511034000)
Men när jag slår upp den 2006an så har den nuförtiden samma nummer som min dvs:62511034100


Så jäkla rörigt och svårt att beskriva...
Men min fråga är om samma regulator kan ha bytt namn?
Att den förr hette 62511034000
och nu 62511034100

men att det i grund och botten är samma??

Vad skiljer regulatorer åt?
 
Statorn verkar ju ok , skulle hojet gått och du skulle petat in den i statornutgångarna i ohm läget skulle
mätaren blitt ledsen i ögat:hihi - det kan brassa ut 100 VAC på dom tåtarna.

Ta med din gamla till en mc skrot - han kan ta reda på vilken regulatortyp din hoj har och desutom crimpa/löda över kontakterna.

Dom är väldigt standard - dom finns i PM typ tyristor och mosfet samt magnetiseringstyp.
Sedan finns dom i lite olika storlekar ofta 125/mellan/tung

Så han lär ju ha en hög på hyllan , nu brukar dom ju ta en del betalt såm det kan ju vara värt och söka på nätet och köpa ny från utlandet.
 
Köp en MOSFET regulator på EBAY så kan jag hjälpa dig med kontakterna om du inte fixar det själv.
 
Ni är så grymma, tack för all hjälp!

Jag hittade en på Ebay igår... en stator som suttit på en 950 från 2008...
160 kr...
Ok pris va?
:rolleyes:

Nu hoppas vi bara att den fungerar.
 
ÅSSÅ kommer nästa grej...
Snabbkopplingen till bränsleslangen fick ett brott då jag av misstag vinklade tanken....
Behöver en ny...

Nåt tips?

Orginal för 400 är inte aktuellt just nu
 
ÅSSÅ kommer nästa grej...
Snabbkopplingen till bränsleslangen fick ett brott då jag av misstag vinklade tanken....
Behöver en ny...

Nåt tips?

Orginal för 400 är inte aktuellt just nu

Vilken diameter har du på slangen? Jag använder uppgraderade kopplingar i metall från Colder för 1/4 slang. Har några på hyllan om du vill ha. Nödlösningen är snabbkoppling i plast från Biltema
 
Jag läser mej till att den är 7.5mm
Är det något du har hemma, köper jag gärna om det är billigare än 400:- :-)
 
Jag läser mej till att den är 7.5mm
Är det något du har hemma, köper jag gärna om det är billigare än 400:- :-)

Var läser du det?

För bränsleslangar är antingen 6 7 8 mm eller 1/4 tum eller 3/8tum. Mina kopplingar är avsedda för 1/4tum och passar även 6 samt 7mm metrisk slang.

Ta ett 7mm borr och känn om det går lagom trögt på. Annars får du köpa 5/16 tum koppling men det har jag inga i lager.
 

Svårt att säga något utifrån bilden.

Jag flyger till Sthlm om en timme på konferens. Tar med mig en snabbkoppling i bagaget som du kan låna och se om den passar. Passar den inte får du stoppa den i ett kuvert och skicka tillbaka.

Bor vid Friends vilket iof ligger lite illa till jämfört med Huddinge men iaf.
 
Det låter ju grymt, skickar dej ett PM.

Dock var jag så sugen på att åka så jag drog till biltema och köpte dessa...
http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor-tillbehor/Bransle-tillbehor/Motor--och-tankanslutning-256957/
Så nu fungerar hojen och batteriet laddas :)
Den är ju 8mm, trots det behövde jag slangklämmor för att det skulle täta.


Tack alla för hjälp!
Ebay regulatorn var sjukt billig och med er hjälp och lån av multimeter kom jag undan med typ 300:-
Är inte det fantastiskt?

Att jag då la ut 1500:- på ett nytt batteri i onödan kännas nu lättare att acceptera.

Så tack!
 
Tyvärr får den inga eurobonuspoäng
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1381306827230.jpg
    uploadfromtaptalk1381306827230.jpg
    106.3 KB · Visningar: 43
Jag skickade ett PM till dej men det kanske är så att vi missat varandra nu?
 
Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Back
Top