Köpte mej ett Max batteri

Tar tillbaka det där om att mitt batteri dog...

Nu får ni gärna hjälpa mej, efter ca 15min körning tänds batterilampan, därefter FI-lampan, sen dör hojen.
Jag laddar upp batteriet men allt återupprepas.

Säkringarna verkar hela.

Känns helt enkelt som att batteriet drar ut fort, eller inte tar laddning.

Idéer?

Hur kollar jag den?
Var sitter den ;)

Du får jätte gärna utveckla lite om du har tid å ork :)

Mät på gula kablar in i laddregulatorn. AC. Typ 50v på 4krpm. Sedan mäter du ut ur laddregulatorn på röd och svart 14.5v DC.

Eller så kan du koppla ur dom tre gula och motståndsmäta - lägsta området på multimetern.

Du skall ha mycket låga ohmvärden , ja typ 0,X Ohm i alla kombinationer mellan dom

Tack men jag fattar ingenting :-)
Vad tycker ni, är det värt att lära sej eller ska jag lämna in hojen?

Hur svårt är det?

Jag är på "mekarnivån" att jag byter olja, luftfilter och kan kolla ventilerna på min mx.

Läser på nätet och för känslan av att det kan vara volt regulatorn...
Vad säger ni?

Utan att mäta....

Läser på nätet och för känslan av att det kan vara volt regulatorn...
Vad säger ni?

Att mäta är att veta!
Låna ev. både kunnig kompis och multimeter och mät så slipper du ha en känsla....
Du har fått flera förslag ovan på vad hur och ungefärliga värden....

Sen, schmetterling som man är så heter det spänningsregulator på svenska....trots att det heter voltage regulator|spannungsregler|regulateur de tension på div. utrikiska :fakta

Last edited:
Om man mäter på batteriet så ska det väl vara, när laddningsregulatorn skickar ström till batteriet ca 14.4 volt och när det inte laddas ca 12,7 volt? Så gjorde jag när jag mekade med bilar på yngre dar, för att se om batteriet laddades. :)

Riktigt så precis behöver det kanske inte vara, men runt 14 volt vid laddning och 12,X volt vid icke laddning kan man räkna med.

Med tändning av : 12 V tomt batteri , 12,8V fullt batteri
Motorn i gång 14-14,5 (kan kortvarigt beroende på varv gå utanför detta lite lite)

Nu har jag lånat en multimeter och fallet är klockrent.
12.7v är BÅDA mina batterier nu (köpte ju ett nytt för 1500...)
När jag startar hojen händer inget annat än att batteriet ger 12.2v typ....

Batteriet laddas inte alltså.

SÅ...

Vad kan vara felet?

Spänningsregulatorn förstår jag men kan det vara nåt annat?

Pilla loss kontakten med tre gula kablar och mät mellan alla dess gula i diverse kombos.
Detta görs med mätaren i OHm läget - lägsta typ 0-100Ohm - dina värden skall ligga klart under 1 Ohm - typ 0,3 eller så.

Är det ok och inte kontakstyckena är ärgade så är det regulatorn.

Tänk på att du oftast kan tjacka en regulator från mc skroten till en hoj med liknande generator eller större och bara löda över dina gamla kontakter - ta med din gamla.

Vissa nyare hojar och en del äldre har bilregulatortyp med ytterliggare två extra kablar för magnetiseringen men detta vet skrotkillen förhoppningsvis - en sån regulator passar inte - men det är inte så vanligt.

Se till att du inte laddar ur batterierna om du testar runt en tid , ladda dom helst innan 12,5 - tänkte om dom står med 12,2 eller så så blir dom aldrig bra sen.

Står dom med 12v ett dygn så har dom redan tappat kapacitet.

Ja alltså du skall mäta statorn i hojens kontakt med alla gula kablar:3freak - sorry om det var otydligt

Regulatorn går inte att göra så där med.

Mellan alla gula,i alla möjliga kombinationer i HOJENS kontakt så skall du ha mycket låga Ohm värden under 1.

Om inte så är statorn kass.

Fast det finns filmer på youtube som kör mitt sätt :)

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!