Köpte första cykeln idag

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ja det blev en Gsxr750 98. Kanske startar högt men va fan. Då kanske jag behåller den istället för att byta hela tiden som jag gör med bilar.
ALLA förutom polarna tycker jag är dum i huvudet. "så många gånger du åkt av med bil hur länge lever du då?" typ. Men men.

Bra båge eller? :squid

Apapap...

...än är inget påskrivet, Jonte ;)
Tänk på det... :rock

Klart det är en bra båge du köper!
Men kör med insidan när du kör bara, för det kommer att göra ONT vid en eventuell krasch...du har ju ingen plåt som skyddar nästa gång :rolleyes:

Och du lär inte behöva byta på ett bra tag, tro mig!

Höres!! :rock

Jag började med min gixxer -98a

Går/gick utmärkt tycker jag... Kör man med insidan så.

Underbar är den också!

Bra val Jonte!

inga konstigheter att börja med en 750, se på mig började med retta för två säsonger sedan. har inte varit med om några incidenter. grattis

GARTTIS!

:tummenupp

Kul med nya hojåkare! Testa inte gränserna för tidigt bara!

Lycka till!

:squid

Kalashoj! Började sjäv med en GSX-R 750 -99, helt underbar hoj... Perfekt för nybörjare tycker jag, håller du dig under 7-8000 varv tills du fått in känslan för hojen så är den beskedlig som en kattunge. När du sedan låter den varva ur så kommer det att kännas som att sitta på en raket, bokstavligt talat :rock
Kolla så kamkedjan är bytt bara, fick problem med den på min vid ungefär 1100mil. Då byttes den ändå innan den levererades som ny (garantiåtgärd)

HELL YES!

Även jag började å kör fortfarande med en sån, å de e :cool: grabben :tummenupp

E lite som såhär:
:kär :squid :p :skrämd :3freak :stop :kulspruta :död :angel :Bugar

Fråga Waiden om kamkedjor. Vart för sugen för att tok kolla. Nu står den hos mig och ruvar.

Det är inte kamkejdan som går av! Det är kamkedjesträckaren som kan ge med sig.

Undersökte det gruvligt innan jag köpte den i min tur. Ringde runt till halva Sverige (däribland Suzuki Sverige, som inte hade nån koll på det själva, märkligt nog :mad: )

Fick tag på en meck nere i Småland nånstans som var rätt vass på just det problemet. Han sa det om den inte skramlar nåt nu, vilket den inte gör (är knäpptyst) så är det inga probs. Det problemet kommer gradvis så man hinner byta den innan det är försent. Då får man isf sätta dit en manuell. Har kontrollerat den som sitter på Jonte's och det är samma modell som sitter på 97:an.
En polare som hade en annan modell på sin spännare rasade sin motor, men det var av ren klantighet. För han hade hört att den rasslat en längre tid men fortsatte att köra ändå. Klart att kamkedjan hoppar efter tag om spännaren inte spänner som den ska...
Mecken jag snackade med sa att om man vill vara på den säkra sidan och om man kör hårt med hojen så var en manull sträckare att rekommendera. Men så länge det inte rasslar om kedjan är det ingen fara.

Va fan? Varför skulle du gå av vägen med den bara för att den har mer cc än en mindre?
Jag började med en 400 och kör fortfarande av vägen varannan dag :D

750RR

Kamkedjesträckaren, så var det ja! Va några år sen jag hade min.... Hör du att hojen börjar knacka mer och mer (speciellt när den är kall) så kolla upp det! Körde med min ett bra tag innan jag bytte den, tänkte att eftersom den byttes på en gång när den va ny så kunde det ju inte va den. Men det va det :fakta Så fastän Suzuki bytte till den bättre kamkedjan så pajjade den iaf, värt att ha i bakhuvet om man hör nått skrammel!
Hämtade ny hoj själv igår så jag vet precis hur glad du é :) Blivit många kort på skönheten än? Jag har tagit 127st idag :rodnar :notme (med digitalkamera givetvis)

Lycka till o kör försiktigt! Se upp för alla hala höstlöv :eek:

På nått sätt får jag nog ångra att jag köpte mickes ostbåge men det blir nog inte hans fel.

Var grymt när att bli av med lappen igår. Innan jag fått den. Övningskörde själv med bara hjälm inga hanskar eller nått dumt. Ser en blå bil och två cyklar. Polisen vädrar rädsla. Jag får grönt innan dem och är borta innan de hitter säga "kafferast". Nu får den stå till jag har lappen. Har dock abstinens.

p.s Ska den vara svår att hålla ner vid fullt pådrag när man passerar 10 000. Grymt omtäckt när man är ny och tror man måste rycka upp. Blev så skraj förstö gången att jag nita och mosa pungen. Man är ju inte bäst från början. media kommer säkert hitta detta om några år när jag är proffs...

Utmärkt val av första hoj :tummenupp
Hojen jag har nu är min första, ångrar dock att jag inte köpte mer pulver med en gång, som t.ex. Gixxer 750... :rock

Jonte VSB R-T skrev:
På nått sätt får jag nog ångra att jag köpte mickes ostbåge men det blir nog inte hans fel.

Var grymt när att bli av med lappen igår. Innan jag fått den. Övningskörde själv med bara hjälm inga hanskar eller nått dumt. Ser en blå bil och två cyklar. Polisen vädrar rädsla. Jag får grönt innan dem och är borta innan de hitter säga "kafferast". Nu får den stå till jag har lappen. Har dock abstinens.

p.s Ska den vara svår att hålla ner vid fullt pådrag när man passerar 10 000. Grymt omtäckt när man är ny och tror man måste rycka upp. Blev så skraj förstö gången att jag nita och mosa pungen. Man är ju inte bäst från början. media kommer säkert hitta detta om några år när jag är proffs...

Sa ju till dig att hålla dig under 8000 :mattias :D ;) Vänta med att gasa tills du har fått lappen och fått in lite mer känsla för hojen. Sen kan du börja använda effekten utan att köra i diket :banana

MackeNo1 skrev:
Sa ju till dig att hålla dig under 8000 :mattias :D ;) Vänta med att gasa tills du har fått lappen och fått in lite mer känsla för hojen. Sen kan du börja använda effekten utan att köra i diket :banana

Jag sa ju det med!!
Skaffa din lapp först, SEN kan du börja trixa på bakhjul och så. Det är ingen liten cross du sitter och lattjar på, tänk på det!!
Lär dig känna hojen först innan du försöker dig på en massa stunts, för om du kan hojen bättre är det enklare att reda upp ett eventuellt missöde om det skulle inträffa. :brynad

Och det finns ingen anledning till att ångra köpet av hojen pga det man får höra om diverse saker som kan vara fel. Tänk på att en hoj är betydligt extremare än en bil och kräver därför extra mycket pyssel och fix. Man bör gå igenom hojen under varje vinter för att förebygga evetuella fel så man inte står där utan hoj en månad in i högsäsong pga nåt man kunde ha fixat under vintern!
Att kamkedjesträckaren är ett känt fel på GSX-R behöver inte betyda att alla kommer att gå sönder, men som ägare bör man hålla lite extra koll på den och framförallt lyssna efter nåt som låter obekant. Så länge det inte låter och har sig är det lugna gatan.

lika glad jag:)

wawooom! har oxå precis köpt mig en gsxr-750 -98, verkar vara en kanon hoj.... intressant läsning om kamkjedjesträckaren;) synd hösten är här nu bara, funderar nästan på att flytta till varmare land för att kunna köra längre*haha* nån som har en ensits duts över förrsten? "vit" fick ju ingen med:( hade gött så länge o passa er för den jävliga frosten!
ciao

När ni pappor säger åt mig att inte gasa mer än 10 000 så blir jag ju anti och måste prova. Men men. Ska ju köra upp om nån dag. Men sen är det bara kläder som saknas. De har nån super vecka polisen här så jag har inte varit ute med den igen. Jag cyklar på bakljulet till jobbet istället. Skulle göra en stoppie och vurpa över styret framför alla. Kul. Skrapa händerna men men. Missar jag uppköringen dör jag. Så enkelt är det.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back