Köpt hoj av företag som slarvat bort serviceboken..

stenberg_

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2010
Hoj
Yamaha MT-01
Hej!

Jag köpte en ktm 690 för 7 veckor sedan av ett litet företag som handlar med beg. fordon.

När jag var och kollade på hojen och hade bestämt mig för att köpa den så kommer det fram att serviceboken var kvarglömd på jobbet då han visade mcn hemma hos sig. Då detta företag(person) gav väldigt gott intryck och lovad att komma ner med den senare i veckan personligen så känns allt okej.

Vi bestämde tid och plats flera gånger utan att han dök upp.

Men för ca 2 veckorsedan (5 veckor efter köp!) när jag var bortrest hade vi bestämt att han skulle svänga förbi mitt jobb och lämna en låda med servicebok, användarmanual och lite smådelar.
Dock så var det INGEN servicebok i lådan och användarmanualen var till en helt annan motorcykel.
Jag har ringt och ringt men han är väldigt svår att få tag på. Dock så fick jag mailkontakt med honom i helgen där jag skrev att jag fortfarande inte fått någon servicebok och då svarade han att han beställt ny servicebok och användarmanual.
NY?

Då han lovat mig orginal servicebok så undrar jag vad jag kan kräva i kompensation? Jag skulle helst vilja häva köpet men man får kanske börja med prisavdrag?

Hur mycket värdeminskning är det på en motorcykel utan servicebok?

Jag passar på och skriva att jag vet att jag blivit lurad och kommer aldrig mer gå på detta igen=)

Tacksam för tips!

står valet mellan en med och en utan så tar man väl nästan alltid den med bok om det är de enda som skiljer.. jag tvekar alltid att köpa utan bok trots att boken inte säger allt om hojen men det är mest för att jag någon gång ska sälja hojen med..
Så svaret på din fråga ang värdeminskning beror nog helt på köpare men några tusen ska du ju definitivt kräva tillbaka.

Last edited:
Hej!

Gör enligt följande:

Ring upp säljaren och spela in samtalet, det går på dem flesta moderna mobiltelefoner.
Du har rätt att häva köpet eftersom han inte håller vad vad han utlovat, dvs bryter mot avtalet. Jag misstänker dock att ni bara sagt det muntligen att du ska få serviceboken sen och då står ord mot ord, vilket kan bli svårt. Säljaren har troligtvis inte någon lust att ta tillbaka hojen heller. Därför måste du få det på band för att kunna driva processen vidare.

Har du sparat mailen?

Hur som helst, ring honom och förklara läget, att du har väntat och väntat och fråga varför han inte ger dig serviceboken som han lovat. Förhoppningsvis säger han att att han lovat dig serviceboken och då har du ett bevis på det. Prata lite omkring det och kräv att du ska få det.
Verkar han sedan omöjlig eller att han inte kan, vill eller något som gör så att du inte får rätt bok så säger du till honom att du vill häva köpet. Du refererar sedan till mailkontakt samt att du spelat in ett samtal där han faktiskt lovat att du ska få rätt servicebok.
Vägrar han fortfarande så säger du att du kommer kontakta en jurist som får lösa tvisten, förklara också att det blir enklare för båda om de istället köper tillbaka hojen.

Om han inte ger med sig överhuvud taget så hade jag övervägt att driva frågan vidare!

Mvh/Chris

Jag har sparat mailen + att jag hade med mig en vän vid affären som kan vara vittne till att serviceboken skulle lämnas vid annat tillfälle.

Det är bra ide med att spela in för då får man ytterligare bevis!

Om han skulle köpa tillbaks hojen vet ni vad det kan bli för värdemiskningen för de milen jag har kört? dock så har jag köpt en del nya delar på som nytt fram däck så förhoppningsvis så kan man diskutera fram något vettigt!

KTM har en central servicedatabas. Gå in hos en ktm-handlare och be dem kolla servicehistoriken åt dig...

Juridik:

Om du vill häva köpet så krävs det att säljaren begått ett väsentligt avtalsbrott 17-38§§ KöpL. Små obetydliga fel kan inte anses som grund för att häva köpet. Det krävs även att säljaren insett att felet var av stor betydelse för köparen (vilket det rimligtvis bör vara i det här fallet)

Ett litet tillägg till din telefoninspelning:
När du ringer upp så och säljaren svarar så skall du säga såhär inledningsvis:

Säljaren: Hallå?
Du: Hej, är det Petter Pettersson jag talar med?
Säljaren: Ja det är jag,
Du: Vad bra, det gäller motorcykeln med regnr, XXXXXXX osv..

Detta för att konstatera att det är rätt person om detta skulle gå vidare. Annars kan säljaren neka att det är han som talar i telefonen.

Mvh/Chris

Tyvärr gäller nog inte inspelningar som bevis vid tvist. Har jag för mig i alla fall. Men däremot kan det ju funka som avskräckningsmedel mot säljaren att gå med på en uppgörelse.

TYcker för övrigt att det är självklart att du ska få häva köpet. Jag hävde mitt första hojköp då det visade sig att hojen var direktimporterad och sen vidaresåld och då gäller inte samma försäkringspremier. Dessutom var serviceboken inte stämplad men det ringde jag de som gjort servicen och fick klartecken att de hade kvar och kunde stämpla om den åt mig. När jag förklarade för firman att jag köpt hojen i tron att den var svensksåld från början och de också trott det och därmed inte skrivit någon kommentar om att den var direktimporterad från början så hävde de köpet utan knussel. Var aldrig några problem. En oseriös säljare bråkar ju hellre i ett sånt läge. HOppas det går bra för dig.

Så du har inte själv sett denna servicebok och trots detta genomfört affären där du då inte kan se vilken service hojen fått i denna bok men sedan efter affären beklaga sig över att den inte dyker upp !?..LOL :rofl

Alltså, Who the hell cares om service bok? 99% av alla som kör hoj/sport bilar har kontakter inom området stämpel är det lättaste att få tag på. Frågan är VEM hade hojjen innan? Meckare=Servad regelbundet. Jag har aldrig stämplat varken min Supra evo eller hoj, sköter servicen oftare än vad boken säger. Jag har varit på Märkesverkstäder för bilar där vi bara stämplat böcker från 10 000 till 20 000 mil på 5min genom att använda olika pennor och olika handstilar på varje så det inte syns. Det är en jävla bok, som inte kan intyga ett skit. Man ser på hojjen hör osv om den är välservad......

Alltså, Who the hell cares om service bok? 99% av alla som kör hoj/sport bilar har kontakter inom området stämpel är det lättaste att få tag på. Frågan är VEM hade hojjen innan? Meckare=Servad regelbundet. Jag har aldrig stämplat varken min Supra evo eller hoj, sköter servicen oftare än vad boken säger. Jag har varit på Märkesverkstäder för bilar där vi bara stämplat böcker från 10 000 till 20 000 mil på 5min genom att använda olika pennor och olika handstilar på varje så det inte syns. Det är en jävla bok, som inte kan intyga ett skit. Man ser på hojjen hör osv om den är välservad......

Så du är en fifflare med andra ord?

Average joe like my self älskar en service bok och helst stämplad hos auktoriserad handlare som får registrera varje service i en databas.

Honda tex har 5 år garanti på sina maskiner förutsatt att dom servas på hona verkstäder. Bara att ringa till valfri honda verkstad för att få reda på om service skötts vart den gjorts och vid vilket miltal-
Sedan kollar man allmän skick och gör ett köp om allt visar sig vara ok.

Och ja jag hade haft väldigt svårt att avyttra mina m-bilar och andra nybilsköp om sevice boken inte var stämplad med en auktoriserad firma stämpel eller om service boken saknades helt.

Så hell yes servicebok is tha shit för 85% av köparna.

Be om kompensation eller häv köpet är mitt råd om du inte fick hojen billigt!

Edit: Såg att säljaren lovat dig en ny service bok och är denna bara stämplad hos dom företag som servat cykeln tidigare med rätt datum och mil och går att kontroller mot en central databas så ser jag inget bekymmer eller problem med det hela.

Men om säljaren själv på måfå stämplar boken skulle jag dra öronen åt mig.

Last edited:
ONLY IN SWEDEN bryr sig så mycket om mil osv över allt annat... det säger egentligen ingenting,... skiten kan vara servad till punkt o pricka men vara i så dåligt skick att det är dags för skroten men ändå då står svensson o gapar över en sketen servicebok istället för att kolla igenom objektet ordentligt.

Har gått på det där två ggr tidigare. numera säger mil/servicebok ingenting. snarare så att skicket på ratten på en bil, och hur bilen går/låter än om det finns servicebok. detsamma gäller hoj.

Last edited:
Om servicebok är så viktig köper man väl inte hojen utan att ha tittat i den? Hur ska du kunna häva köpet med den orsaken?

Jag har sparat mailen + att jag hade med mig en vän vid affären som kan vara vittne till att serviceboken skulle lämnas vid annat tillfälle.

Det är bra ide med att spela in för då får man ytterligare bevis!

Om han skulle köpa tillbaks hojen vet ni vad det kan bli för värdemiskningen för de milen jag har kört? dock så har jag köpt en del nya delar på som nytt fram däck så förhoppningsvis så kan man diskutera fram något vettigt!

Han ska inte köpa tillbaka hojen, köpet ska hävas så värdeminskning på hojen borde väl inte tas i beaktande. Nu är jag inte speciellt bra på sånt här men har för mig att det är så det bör funka.

är det en nyare hoj/bil med garanti kvar (oftast lite dyrare att köpa) så är serviceboken knuten till den garantin .... har garantierna utgått så är en bok mest "bevis" på att grejjerna är servade enl intervaller

någon tidigare postade att det är lätt att stämpla o skriva i efterhand , men är man hyffsat noggrann så är det bara ringa firman ifråga och kolla stämpelns äkthet ... oftast bara skuttar som "fuskar" med boken ... på större firmor så är det nästan 100% sparken om man "lånar" firmans stämpel o använder

Tyvärr gäller nog inte inspelningar som bevis vid tvist. Har jag för mig i alla fall. Men däremot kan det ju funka som avskräckningsmedel mot säljaren att gå med på en uppgörelse.
Jodå, kan vägas in ganska tungt i slutändan. Dock kan det räknas som lägre bevisvärde beroende på kvalitet och hur samtalet artade sej, framprovokation etc... (Undrar om det inte är skilldnad på digital eller analog inspelning dessutom)
Var några år sen (05-07?)dom ändrade PUL-lagen om att man inte längre behöver informera motpartnern om att man spelar in sålänge man själv deltar i samtalet.

OT: Sen är det även fri bevisföring i sverige vilket innebär att man har rätt att använda i princip allt för att påvisa sin rätt, (lite osäker hur tystnadsplikter gäller i detta fall). Men vissa olagliga videoinspelningar etc får användas, visseligen får man nog ta sitt straff för det "brottet" men kan ju vara värt i vissa fall.

är hojen stämplad på kamel-verkstaden så kan man börja undra om den är servad. Men är den servad där det finns kompetens bakom pannbenet på arbetarna och företaget har ett namn ute på marknaden så kan man vara säker.

på en märkesverkstad riskerar man inte jobbet för att sälja en stämpel till en lat efterbliven fifflare.

:backontop

om hojen är 08 som din profil säger så tror jag inte att den är misskött, men vem vet? gör en snabb service på den så kan du vara på den säkra sidan. sen kan du passa på och pruta lite i hopp om att du får den lite extra billigt :tummenupp

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien