Köpråd?

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Har sparat sen i somras för att kunna köpa min första hoj, har ca 40k undanlagt nu. Dom cyklarna jag kollat mest på är gsxr, r6 och r1. Kan inte direkt mycket om motorcyklar så jag tänkte fråga er vana snubbar. Vilken hoj e bra som förstahoj och kanske även att växa lite i? (Kan eventuellt låna 10-20 tusen till) Vill gärna att den ska vara ganska billig att äga, så hojar med servicekostnad på 7-10k försvinner ju med en gång.

Alla tips och råd e välkomna :)

xXx40 skrev:
Har sparat sen i somras för att kunna köpa min första hoj, har ca 40k undanlagt nu. Dom cyklarna jag kollat mest på är gsxr, r6 och r1. Kan inte direkt mycket om motorcyklar så jag tänkte fråga er vana snubbar. Vilken hoj e bra som förstahoj och kanske även att växa lite i? (Kan eventuellt låna 10-20 tusen till) Vill gärna att den ska vara ganska billig att äga, så hojar med servicekostnad på 7-10k försvinner ju med en gång.

REttA MEd TUrBoo :tummenupp

du verkar redan ha bestämt dig vilka hojar du vill ha varför inte prova polarnas eller testa hojarna så du vet vilken faller dig i smaken.

inte kollat på vad kawasaki har att erbjuda? :banana zx9r,zx6 eller zx7 fina hojjar de med...

xXx40 skrev:

ehhh ehhh ehh :confused: :confused:

Kan inget om hojar, det är en sak, men du vill ha sporthoj i alla fall!? Servickostnad på 7-10, VAD baserar du det på(årsvis, vanlig service eller vad??)?? oavsett om du har ny eller gammal hoj så kostar det mycket att serva på verkstad om du inte kan något själv, tror dessutom att ex R1, R6 är inget för dig, dig då bara delarna kan vara hutlöst dyra...men o andra sidan finns det en stor eftermarknad också.

Inte lätt med hojval, håller sjlv på att fundera på byte, har en fzr 1000 nu, men funderar på en Fireblade från 96 o frammåt, eller zx9r från 1998, kanske en vfr 800 från 1998, suzuki Rf 900......mycket att välja på finns det iaf.

Last edited:
xXx40 skrev:

Alla hojarna är roliga och bra hojar, en 600:a duger väl effektmässigt, vad du kan tröttna på är det ständiga höga varvtalet som krävs för att det ska knuffa på lite...
Så en 1000cc är inte fel, så länge du känner att du har huvud nog att hålla igen en aning i början om du nu inte kört hoj tidigare.
Alla sporthojar är dyra att äga, inte i servicekostnad å så, ett oljebyte + filter per säsong är inte så farligt om du byter själv. Däremot är försäkringarna äckligt dyra........ de kommer du aldrig undan om du vill ha en hoj av karaktären typ R1.

Lycka till !
(har en fireblade 929:a för 55' till salu)

Ingen av de hojar du nämner är en särskilt bra nybörjarhoj, men det finns det olika
åsikter om, snart kommer du få höra att en R1:a med turbo minsann är en utmärkt nybörjarhoj.

Yamaha YZF600R(Thundercat) är en underskattad hoj som är billig att försäkra (jämfört med R6, R1 osv.),
den duger bra till det mesta. En lite äldre CBR600 är säkert också ett bra val.

Frågan är om du vill lära dig köra hoj eller bara vara ballast utanför kiosken.

/A

Börja på en lite "klenare" cykel, typ ZXR 750, äldre CBR 600 eller liknande. Dumt att börja på ett monster!

MVH Martin

har han pengarna/tycker att det är värt det så kan han lika gärna lära sig åka på en nyare hoj också. som alla andra verkar göra... men PROVKÖR åtminstonde innan du bestämmer dig...

glenoyne skrev:
Börja på en lite "klenare" cykel, typ ZXR 750, äldre CBR 600 eller liknande. Dumt att börja på ett monster!

MVH Martin
Ja skämt o sido, det tycker jag med, börja lek med en 600, du kommer bli förvånad vilken spark i röven du får av en sån med!

vad förutom vridet å tyngre chassi/osmidigare gör en r6a exvis en r1 mer olämplig som nybörjarhoj?

lite lättare å fixa en fet highside med r1 iof

Nu e det så att provkörning kan bli lite svårt eftersom jag inte har körkortet än, hade tänkt övningsköra med den o ta kortet lagom till sommaren, har även kollat mycket på 600 typ gixxer o zx6r, men utbudet e inte så stort, R1 har fallit bort ganska kraftigt den senaste månaden då många inte rekommenderar den som första hoj :va

Ang 7-10 papp service så e det vad jag läst om ducati-servicarna, kanske inte stämmer men det e vad jag läst iaf. Ska kolla lite på thundercat som någon rekommenderade också. Kom gärna med mer tips o råd åt en n00b :tummenupp

Suzuki sv 650 är en bra hoj. Den är rolig, med bra vrid, skönt ljud, lagom billig att äga, lättkörd, snygg, mm,mm. Jag har själv en och som student tycker jag det är svårt att hitta mer hoj för pengarna. Om du vill ha en hoj mer åt rr-hållet, så skulle jag nog satsa på en gsxr,cbr,zx r,r6 600. Dock tror jag att sv:n är lättare att köra för nybörjaren pga det jämna effektregistret.

xXx40 skrev:

Köp en r1a,rullen går åt två håll! att man skulle köra lungnare med en sexhundring är bara BS :gnissla

fezt skrev:
Däremot är försäkringarna äckligt dyra........ de kommer du aldrig undan...
Jodå, det är bara att ställa den på farsan - eller någon äldre kvinna man känner, som bor i glesbygd. Då blir det inte så dyrt. Kom ihåg att motorcykeln måste vara inreggad på den som försäkringen står på bara annars blir det en så kallad skenförsäkring.

Lycka till med ditt val :tummenupp

Hej igen, har mailat en kille ang en r6 -00, står dock inte hur långt den gått eller skicket på däcken (det e det jag mailat och frågat om), men den e nyservad och drivpaketet e nytt. Han vill ha 49k e detta rimligt eller känns det som man ska pruta lite (om typ däcken e slitna).
Annars såg den väldigt fin ut på bilden.
Hur långt e för långt så att säga. typ 3000 mil på en bil e ju ingenting, men hur e det med motorcyklar?

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8