Köpråd Yama 426

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Nu börjar det närma sig inhandlingen av hojjen! :tummenupp

Skulle bara vilja höra lite av er som äger en 426,a vad ni tycker om dom.
och när bör man göra en stor service av motorn? vintiler och dylikt?

Skulle gärna vilja ha så mycket fakta och kommentarer som möjligt.
En sak som jag märkt oxå att 426,an ligger lite lägre i pris gemfört med tex honda och ktm varför? eller har jag bara haft tur med billiga 426,or?

jo jag.. en polare till mig kör en sådan och han nämnde ialf att man ska köpa en 01a istl för en 00a.. det var en massa grejor gjorda med motorn och sen tror jag det var bättre bromsar på den.. kan någon något mer??

Helt rätt att man ska satsa på en som är nyare än -00. Att 426 är billiga beror väl på att det är 450 som gäller nu om man ska tävla (klassningen har gjorts om).

Jag kör en 426:a med motardkit och även enduro. Den är djävulskt rapp, nästan för brutal, i skogen. Men på gatan är den lite för "tam". Åker mest med ett par Honda XR650R-killar, och då blir man lätt efter när det börjar gå fort på gatan. Annars är den grymt rolig att slanga och lajja med. Körning i stan är perfekt, men som sagt, landsväg och motorväg är ingen höjdare. Då passar nog en större hoj bättre, typ Honda XR650R eller KTM 640/660 eller nåt. (vet inte mycket om dessa)
Serviceintervallerna är oxå rätt schyssta på 426:an. Inget boende i garaget med andra ord. :) Bara att tanka och köra. Oljebyten kommer man ju naturligvis inte undan.
Så ut och handla, beroende på vad du tänkt ha hojen till.

okey..men så om man ska tävla så är inte 426,an bra att köpa?
tänkte köra lite grus men helst vill ja ju tävla i motard!

hp skrev:
Helt rätt att man ska satsa på en som är nyare än -00. Att 426 är billiga beror väl på att det är 450 som gäller nu om man ska tävla (klassningen har gjorts om).

Dom ända som påverkas av den "omklassningen" är de som kör VM. Den äldre WRF400 tycker jag liksom de flesta är betydligt bättre än WR426, det är en av de sämre enduro cyklarna. På tok för sprettig. WRF450 och 400 har mycket bättre motor!

nu har jag inte riktigt koll på det här med anledningen till att 426 är lite billigare än motsvarande konkurenter tror jag beror på att det är rätt många 426 som har skurit i motorn. jag har för mig att jag läst någon tråd om det på enduromx.com

bmwjohan skrev:
nu har jag inte riktigt koll på det här med anledningen till att 426 är lite billigare än motsvarande konkurenter tror jag beror på att det är rätt många 426 som har skurit i motorn. jag har för mig att jag läst någon tråd om det på enduromx.com

Låter väl lite osannolikt egentligen, då borde väl Yamaha istället fixa till problemet?

Gustav1 skrev:
Låter väl lite osannolikt egentligen, då borde väl Yamaha istället fixa till problemet?

det kanske var något problem dom hade på första årsmodellen som dom fixade till nästa... men som sagt jag är inte alls säker

jag vet bara att jag läst om många på www.enduromx.com som har råkat ut för skuren motor på 426. då snackar vi om folk som köpt en beggad för 35 tusen ungefär och sedan få slanta upp 25-30 tusen för renovering av motorn

Det där är ju helt taget ur luften. Jag skulle vilja påstå att 426:an är en av de mest driftsäkra 4 taktarna i 400 klassen bortsett xr och drz möjligen.

bmwjohan skrev:
det kanske var något problem dom hade på första årsmodellen som dom fixade till nästa... men som sagt jag är inte alls säker
jag vet bara att jag läst om många på www.enduromx.com som har råkat ut för skuren motor på 426. då snackar vi om folk som köpt en beggad för 35 tusen ungefär och sedan få slanta upp 25-30 tusen för renovering av motorn

Köp en 01 istället för en 00:a , då slipper du förhoppningsvis problemen med tändstiftsbyten varannan dag...(nästan) Har för mej att dom har rättat till d hyfsat på o1:an... Min äter mer tändstift än en gammal sur bäver o d e en oo:a... Tror inte jag e ensam om d problemet lr?? :confused:

Stef skrev:
Köp en 01 istället för en 00:a , då slipper du förhoppningsvis problemen med tändstiftsbyten varannan dag...(nästan) Har för mej att dom har rättat till d hyfsat på o1:an... Min äter mer tändstift än en gammal sur bäver o d e en oo:a... Tror inte jag e ensam om d problemet lr?? :confused:

Jo det har jag faktiskt hört...men jag ska satsa på en 01 eller 02 dom ligger ju runt 40k

Vad menas med äter?..hur ofta?..ska man inte ta bort sadeln å tanken å massa skit på den för att bya tändstift? :rofl

Felet på 00:an var väl för klena drev i växellådan och som nån nämde att dem åt tändstift? Kan bara påpeka att den är enormt driftsäker om man ska jämföra med crf 450 ktm 450 osv...

Jocke W skrev:
Jo det har jag faktiskt hört...men jag ska satsa på en 01 eller 02 dom ligger ju runt 40k

Vad menas med äter?..hur ofta?..ska man inte ta bort sadeln å tanken å massa skit på den för att bya tändstift? :rofl

Jo sadeln o tanken får man plocka loss.. Man blir iof ganska snabb på d när man har gjort d ett par gånger :) Men stiften kostar ju en hundring så d blir lite pengar i längden.. Rekordet va nog i helgen, köpte ett stift o slängde i o hann köra i 20 min då jag fick soppatorsk, tankade sedan upp skiten men då ville den inte vara mä mer.. Bara att le o stopppa i ett nytt... Annars håller dom väl ett tag men e nån klåfinrig jävel på den o gasar (vilket ofta händer när man parkerar i stan) så e d bara att langa fram verktygen o ställa sej o meka... Har funderat på att göra nån liten käck anordning så att d inte går att gasa när den e parkerad men har inte lyckats lista ut nåt bra.. Tips nån??

bmwjohan skrev:

Det där stämmer knappast. Att dom e´ billiga beror på att det sålts massor av dom. Tillgång å efterfrågan helt enkelt.

Har själv haft en WR400 gett den minimalt med service :rolleyes: å ändå aldrig haft minsta problem. Trots flitigt tränande å en del tävlande i enduro.
Tror nog inte att den mår lika bra av motardåka

Stef skrev:
Jo sadeln o tanken får man plocka loss.. Man blir iof ganska snabb på d när man har gjort d ett par gånger :) Men stiften kostar ju en hundring så d blir lite pengar i längden.. Rekordet va nog i helgen, köpte ett stift o slängde i o hann köra i 20 min då jag fick soppatorsk, tankade sedan upp skiten men då ville den inte vara mä mer.. Bara att le o stopppa i ett nytt... Annars håller dom väl ett tag men e nån klåfinrig jävel på den o gasar (vilket ofta händer när man parkerar i stan) så e d bara att langa fram verktygen o ställa sej o meka... Har funderat på att göra nån liten käck anordning så att d inte går att gasa när den e parkerad men har inte lyckats lista ut nåt bra.. Tips nån??

Du har inte prövat att byta värmetal på stiftet?

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8