Jag gick i samma tankar som dig, hitta en strypt sporthoj på 600cc för ca 30 000 kr. Jag fick sitta på blocket och andra köp&sälj-sidor innan jag hittade en suzuki gsxr 600 2001 som var strypt, för 32 000 kr.
*Det gäller att sitta och övervaka sidor- Ifall du hittar någon interssant så slå till! Dom säljs snabbt.
*Hör gärna i mc-kretsar ifall dom vet någon som säljer.
*Försök gärna att hitta en strypt så du slipper strypa själv, vilket sparar många slantar.
*Stirra dig inte blind på hur långt den gått eller hur gammal den är. Tänk på det allmänna intrycket, verkar den sliten? Verkar den slutkörd? Hamnar den i friläge vid hård acceleration på tvåan? Är den omlackerad? Omkullagd? Vilka kända fel har den? Det märks ofta snabbt vid en provkörning. (Kan vara en prutfaktor, men innebär ofta mycket jobb och kan bli dyrt).
*Prata med tidigare ägare och se ifall dom har något att anmärka (Är ofta ärligare än säljaren anser jag)
*Prova olika modeller för att se vilken sittställning du trivs med (och motorkaraktär ifall du får provköra)
*Ifall du köper en sporthoj, tänk på att dom är svåra att köra upp med. Låna istället någon annans motorcykel i sådana fall.
*Begränsa dig inte till dina hemtrakter, ifall du hittar en billig motorcykel som du gillar i norrlands skogar- och priset är rätt. Slå till! Gör en priskalkyl och se hur mycket det kostar att hämta den. Prata mycket med ägaren så det inte blir några tråkiga överraskningar när du hämtar den
*Som har nämnts tidigare: En strypt sporthoj går ganska ojämnt på jämn gas vid låga varv. Det märks väl mest på 1000cc men det gäller även 600cc till viss del.