Köpråd: Vilken mc ska jag köpa? (25kw)

Simon92

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Hoj
SV650s -04
Hej jag funderar nu på att köpa en 25kw för max 30k och behöver nu eran hjälp. Motorcykeln ska helst inte vara så långt ifrån borås eller halmstad lr något av städerna däromkring. Länka jätte gärna annonser. Jag har sett en zx6r på blocket men då det inte helt omöjligt att man stryper av den senare kanske det är för mycket effekt för en första mc? Jag söker främst en touring/sporthoj.

MVH

Har du A1 sedan tidigare? eller blir första uppkörningen med denna hoj? (eller har du redan kortet fixat?)

Om du ska ta en uppkörning med hojen så tycker jag du ska fixa en motard eller offroad, vet inte riktigt hur simpelt dagens uppkörning är, men när jag tog kort så var det tidspress att ta sig runt banan och att klara den tiden utan panik gjordes lättaste med en smidig offroadare :) (eller låna en offroad/motard av en polare till uppkörningen).

Annars har jag nog inte större tips än att känna efter vad man vill ha för hoj, främst utseendemässigt och leta upp en 25kw'are :) Man blir nöjd med det mesta - mest Hk är verkligen inte allt, och inget man behöver dom första åren.

Lägg till några lax och köp en r6a, då får du garanterat mest hoj för pengarna när vi snackar 600 och sportis! :tummenupp
För handen på hjärtat nu, hur länge kommer verkligen strypningen sitta i tror du? Har du däremot tänk att köra med strypning så kan jag inte rekommendera r6an, då finns det andra hojar som går bättre som strypta.

Hursom, lycka till! :)

jag har inte A1 sedan tidigare så detta blir första uppkörningen med hoj, jag är främst ute efter en 600cc om man skulle vilja strypa av senare, min polare kör en 600 hornet och den ser riktigt bra ut och går riktigt bra så något i den stilen letar jag efter. Men hittar inga sådana på blocket häromkring :/ Jag funderar på en zx6r som är strypt till 25kw är det något att ha? Som sagt inte omöjligt att man drar strypningen nästa år och då lär den väl gå riktigt bra?

Hade en zx-6r som första hoj som jag strypte ned till 25 kw, det var en ganska bra hoj. Enkel strypning med - en bricka i varje förgasare som man tog bort och när du sen får A-behörighet är det bara att ta bort brickorna samt reg.bes om så har du 70 hk till :tummenupp Min var en -97 års modell, en sådan eller liknande kan man hitta rätt billigt.

Så du rekommenderar en zx-6r? är 4k mil mycket för en sån hoj? går den bra för att vara strypt? Jag har aldrig suttit på en sporthoj men hur är körställningen på en sån hoj? är det jobbigt att köra en längre sträcka på den?

Lägg till några tusenlappar och köp dig en ER6. :)

Japp, håller med. Perfekt nybörjarhoj, år efter år sälj just ER6 mest. Tror det är typ 490 st i år, har alla dom fel? Tror inte det, det är ju en Kawasaki:)

Såg just att du bor i Borås, kan vara läge att ta sig till Stibix på måndag o provköra en?

Last edited:
kawa 250 ninjan ska ju vara hyfsat lätt säger dom,
Skulle inte vilja ha en offrad eller motard för de e mkt roligare att köra sporthoj,
även om du kan ha jävligt kul med en motard/enduro på grusvägar

http://www.blocket.se/malmo/Kawasaki_Ninja_250_r_gron_27766490.htm?ca=23_2&w=1

Den var väl lite dyrare än vad du tänkt men helt klart prisvärd!

Hojen är inte godkänd vid uppkörningen för A begränsat eftersom det krävs minst 375 cc vid provet. Det är dock OK att använda hojen som mellanklasshoj utan strypning.

jag har inte A1 sedan tidigare så detta blir första uppkörningen med hoj, jag är främst ute efter en 600cc om man skulle vilja strypa av senare, min polare kör en 600 hornet och den ser riktigt bra ut och går riktigt bra så något i den stilen letar jag efter. Men hittar inga sådana på blocket häromkring :/ Jag funderar på en zx6r som är strypt till 25kw är det något att ha? Som sagt inte omöjligt att man drar strypningen nästa år och då lär den väl gå riktigt bra?

Som övningshojar är nakna hojar med upprätt körställning typ Honda Hornet eller Kawasaki ER 6 bättre än en ZX 6.
Det blir betydligt enklare att träna manövrering på än en supersporthoj. Även runtomsikten blir bättre.

Last edited:
Regelverket medför lite öppningar. Maxeffekten är 25kw, däremot är det inga restriktioner på vrid...

Hur som, en liten idé är ju att välja en hoj som ostrypt inte ger mycket mer effekt än strypt.
Ska man strypa ner ex. en R6 som säkert har minst 75kw ner till 25kw kommer onekligen få ett tråkigt register.

Hojen är inte godkänd vid uppkörningen för A begränsat eftersom det krävs minst 375 cc vid provet. Det är dock OK att använda hojen som mellanklasshoj utan strypning.

Som övningshojar är nakna hojar med upprätt körställning typ Honda Hornet eller Kawasaki ER 6 bättre än en ZX 6.
Det blir betydligt enklare att träna manövrering på än en supersporthoj. Även runtomsikten blir bättre.

men utan strypning går den över 25 kW?

zx-6/9 rr har en '"mer rätt upp körställning" i förhållande till t.e.x r1/r6 osv.. även zx 900 -02 -03 har en mer upprätt körslällning! Så den är inte lika extrem på körställningen som många andra. Jag tror defintivt att du kan trivas på en sådan:tummenupp

Last edited:
Köp en MC som har sin orginaleffekt så nära 25 kw som möjligt.. motorcyklar över 50kw ska man väl helst inte strypa. Själv kör jag en Suzuki SV650, de funkar bra som strypta, lättkörda med.

Honda Hornet 600 självklart val, en mycket trevlig hoj att börja med som är riktig trevlig att köra både långt och kurvigt.

Jag gick i samma tankar som dig, hitta en strypt sporthoj på 600cc för ca 30 000 kr. Jag fick sitta på blocket och andra köp&sälj-sidor innan jag hittade en suzuki gsxr 600 2001 som var strypt, för 32 000 kr.

*Det gäller att sitta och övervaka sidor- Ifall du hittar någon interssant så slå till! Dom säljs snabbt.
*Hör gärna i mc-kretsar ifall dom vet någon som säljer.
*Försök gärna att hitta en strypt så du slipper strypa själv, vilket sparar många slantar.
*Stirra dig inte blind på hur långt den gått eller hur gammal den är. Tänk på det allmänna intrycket, verkar den sliten? Verkar den slutkörd? Hamnar den i friläge vid hård acceleration på tvåan? Är den omlackerad? Omkullagd? Vilka kända fel har den? Det märks ofta snabbt vid en provkörning. (Kan vara en prutfaktor, men innebär ofta mycket jobb och kan bli dyrt).
*Prata med tidigare ägare och se ifall dom har något att anmärka (Är ofta ärligare än säljaren anser jag)
*Prova olika modeller för att se vilken sittställning du trivs med (och motorkaraktär ifall du får provköra)
*Ifall du köper en sporthoj, tänk på att dom är svåra att köra upp med. Låna istället någon annans motorcykel i sådana fall.
*Begränsa dig inte till dina hemtrakter, ifall du hittar en billig motorcykel som du gillar i norrlands skogar- och priset är rätt. Slå till! Gör en priskalkyl och se hur mycket det kostar att hämta den. Prata mycket med ägaren så det inte blir några tråkiga överraskningar när du hämtar den
*Som har nämnts tidigare: En strypt sporthoj går ganska ojämnt på jämn gas vid låga varv. Det märks väl mest på 1000cc men det gäller även 600cc till viss del.

Jag hörde med ett försäkringsbolag vad som gällde när man övningskörde, det visade sig att jag får betala försäkring för fulleffekt tills jag har mitt mellanklasskort. Det kommer alltså kosta mig 16k per år om jag väljer helförsäkring. Får man göra så att man ställer försäkringen på sin far men gör ett tillval att ge mig nyttjanderätt på motorcykeln?

Jag hörde med ett försäkringsbolag vad som gällde när man övningskörde, det visade sig att jag får betala försäkring för fulleffekt tills jag har mitt mellanklasskort. Det kommer alltså kosta mig 16k per år om jag väljer helförsäkring. Får man göra så att man ställer försäkringen på sin far men gör ett tillval att ge mig nyttjanderätt på motorcykeln?

Ställ den inte på din far. Köp en hoj som DU har råd att äga när allt står på dig själv! Och varför helförsäkring på en hoj för 30 lök? Låter idiotist. Gör som dom flesta andra välj hoj efter försäkringspris! Ett tipps är att kolla med http://www.salusansvar.se/ dom är billiga det var dom iaf för mig överlägset billigast.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back