Köpråd: Suzuki, Yamaha eller Kawasaki?

Beausang

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2015
Ort
Svea Rike
Hoj
Nada, zip, zero.
Tjena,

Tog mitt A-kort i dag (grattis till mig själv :yoparty) så nu ska jag köpa min första hoj. Har bestämt mig för en av följande: Suzuki SFV650A Gladius, Yamaha MT-07, Kawasaki ER-6N... och outsidern Kawasaki Vulcan S (ER-6 i "glidarformat"). Kommer endast köpa en ny och endast en av ovanstående. Varför? För att jag på ett eller annat sätt gillar hojarna i fråga, jag har råd att köpa hojen kontant, låga försäkringspremier (hel) på mellan 1,700 kr - 2,900 kr och billiga i underhåll och drift.

Kommer göra en långresa var eller vartannat år utomlands så hojen får inte göra bort sig på touring, även om det inte är hojens primära syftet. Så att man sitter bra är därför av vikt. Är 190 cm. Någon med erfarenheter? Snäv benvinkel, krampigt? Fråga gäller inte Vulcan S för där finns "Ergo-Fit" som passar oss lite längre. Det är också ett helt annat stuk på hojen så man sitter bekvämare med benen (vinkeln).

Hur är dessa vid motorvägsfart? Kommer undvika motorvägar men om man t.ex. bara vill igenom Tyskland fort så är det ju vettigt att ta Autobahn. Vilka varvtal håller hojarna vid 110, 120, 130 och 140 km/h p 6:ans växel? Någon som vet?

Går jag efter magkänsla och utseende så rankar jag hojarna:

4: Kawasaki ER-6N
3: Kawasaki Vulcan S
2:Yamaha MT-07
1: Suzuki SFV650A Gladius

Har läst en del problem med ER-6 och MT-07, där motorn gått sönder, samt att det är något med den sistnämnda som ligger löst i motorn och låter. Flera skriver om detta på diverse utländska forum. Flera rapporterar också att motorn (MT-07) dör när man t.ex. står vid ett stoppljus, lägger i 1:an, ger gas och släpper upp kopplingen. Gladiusen står det inte ens en handfull om när det gäller problem och det är ju bara positivt. Vulcan S har det varit problem med växellådan, att 1:an inte alltid vill gå i. Erfarenheter?

Vet inte hur jag ska lösa det med provkörning eftersom jag bor dåligt till när det gäller sådant och måste åka långt för att kunna provköra alla tre. Men det måste man väl kanske när man köper hoj?

/Beausang
 
Skall du toura så skulle jag direkt välja bort kåplös hoj, testat 2 år på naken hoj, nu för första året på en supersport. kan säga att supersporten är skönare o åka än nakenhojen trots andra vinklar, dessutom drar supersporten ca 0.5dl mindre i snitt än nakenhojen vid touring körning. (hade som bäst 0.41l/mil på min gsxr när jag körde hem ifrån polen, min fz6n har jag som personligt rekord på 0.47l/mil och tourining körningen pga motorväg var inte rekordet utan det var landsvägs körning hemma med kallstarter)
 
Inga problem att toura på en kåplös hoj, av alla hojar med kåpa jag har kört har det alltid funnits turbulens. Föredrar när vinden är ostörd.

Av de hojar du har radat upp så skulle jag ta gladiusen då den har fått bra recensioner och är ganska ovanlig på vägarna.
 
Hade också gått på suzukin. Den motorn är i grunden samma som på sv650, och den är pålitlig och har rolig karaktär för sin storlek.
 
Det går som sagt utmärkt att toura utan kåpor. Har åkt på fler långturer med min nuvarande SMR än med någon av mina tidigare kåphojar.
 
Om du ändå ska köpa nytt tycker jag du ska gå på din magkänsla. Du kommer ju få garanti på hojen.
 
Varför inte kolla på en V-strom? jag blev passagerare på en 07a 1000cc i förrgår, satt som en kung på de polska gatorna av betongblock o en massa hålor här o där.
 
På båda kaworna jag har haft har växellådan varit lite knepig vid stillastående, man kan behöva jucka hojen lite framåt/bakåt för att peta i växlar. När hojen befinner sig i rörelse har jag aldrig haft problem däremot. (Förutom om man gör fel när man växlar, och har kvar ett lätt tryck på växelpinnen, för då kan man inte växla. :P ) Så, även om jag aldrig kört en Vulcan S så skulle jag tro att det inte är någon fara med växellådan på den.
Ta hojen du gillar mest, det är ändå ingen större fara på taket med någon av dem direkt, och du kan ändå byta upp dig när du tröttnar på den du väljer.

Vad gäller varvtal så skulle jag tro att du får varva samtliga hyfsat för att nöta autobahn, då de är ganska lågt växlade för att väga upp den timida motoreffekten. Har inte någon direkt erfarenhet av nån av hojarna på motorväg däremot. :hihi
 
Vulcan S har en nedtrimmad Er 6 motor.

Passagere och touring funkar inte bra på dina föreslagna hojar.

Ingen av hojarna är några touringhojar, Dom är instegshojar som kan levereras som fulleffekt eller A2 anpassade. Det finns även två varianter med kåpa Er 6 F eller Suzuki SV650 ( föregångare till Gladius)
 
http://www.gearingcommander.com/

Touring går hur bra som helst, kör bara på vägen som går parallellt med Autobahn

Den hoj du sitter bäst på är den som är bäst

 
Köp Suzuki Gladius. En fantastisk hoj som aldrig strular. Riktigt skön motorkaraktär. Vid 130 km/h så ligger den på 6,000 v/min på sjätte växeln och tanken på 14.5 l räcker till 33-34 mil blandad körning enligt egen erfarenhet (äger hojen).

Vulcan S har en nedtrimmad Er 6 motor.

Passagere och touring funkar inte bra på dina föreslagna hojar.

Ingen av hojarna är några touringhojar, Dom är instegshojar som kan levereras som fulleffekt eller A2 anpassade. Det finns även två varianter med kåpa Er 6 F eller Suzuki SV650 ( föregångare till Gladius)

Läs vad trådskaparen skriver. Han kommer göra en resa "var eller vartannat år". "Touring är inte hojens primära syftet" men han vill att den "inte gör bort sig där" och det gör den inte om han väljer Gladius. Har kört nästan 1000 mil på 12 dagar som mest med den hojen och det var inga problem, och jag är också lång... och full packning med väskor och packrulle. Tjejen har åkt med bak i ca 200 mil utan problem med packning när vi drog till Norge, så visst fungerar den utan problem för touring.
 
Last edited:
Nakenhoj är definitivt inte att rekommendera för längre sträckor på motorvägar. Vindmotståndet vill verkligen krossa din nacke efter ett tag.

Angående varvtal så kan du ju alltid dreva upp den om du ska ta den ut på längre resor eller så och ligga i högre hastigheter och få ner bränsleförbrukningen
 
Längre sträckor på motorväg är inget att rekommendera, finns nästan alltid en bättre väg.

Jag har inga problem att åka nakenhoj runt Europa, givetvis finns en maxfart utan kåpa
men 130 räcker långt även på Autobahn
 
jag upplevde nakenhoj på motorväg relativt dåligt, 130-140 är smärtgränsen för mig innan jag tycker att det är dags o sakta ner bara för att man slungas runt så mycket (140 på landsväg är dock inte samma sak, antar det beror på att motorväg generellt sätt är mer öppen yta som tillåter mer vind eller något, upplever det samma på min sporthoj, dock börjar de väl kännas närmare 200a medans landsväg i 200a snåret går utmärkt)
 
Åka på touring och att köra motorväg är inte samma sak. 3 mer eller mindre hela dagar motorväg genom italien var inga problem med min dorsoduro, som är jättenaken. Eller jo, ögonen torkade ut lite för att jag inte hade alla delar till hjälmen som jag borde ha haft. Den hojen har rullat ca 1000 mil ute i europa den här sommaren, + ett par hundra mil hemma i Sverige. Tjejen har kört en scarver de 3 senaste åren vi varit iväg, och inte heller hon har några problem upp till 140 under längre sträckor, så värst mycket fortare än så vill man inte köra under någon lång stund direkt, men so what, har du brådis så tar du väl flyget?
 
Vi alla upplever saker olika, till TS, skaffa din uppfattning o provkör lite, du kommer med stor sannolikhet vilja byta hoj om något eller några få år ändå när du fått känna lite mer på vad du vill ha för typ av hoj
 
Er6:an, går att få billigt på blocket och det är nästan pengarna tillbaka när man tröttnat och vill sälja den igen.
 
Tjena,

...

4: Kawasaki ER-6N
3: Kawasaki Vulcan S
2:Yamaha MT-07
1: Suzuki SFV650A Gladius


/Beausang

Tjena Beausang!

Grattis till kortet! :tummenupp

Blev det nån hoj? Har själv blivit med motorcykel (som inte är helt nybörjarvänlig) och bestämt mig för att skaffa kort. Så naturligtvis tittar man lite på marknaden på bra instegshojjar.

Blev helt paff när jag såg din lista, min ser nästan exakt likadan ut. Till och med Vulcanen (som kanske kan vara lite skämmig här på SP), men lika bra att kliva ur garderoben direkt och erkänna att jag gillar den också :) Enda skillnaden är att jag även har MT-09 på min lista. En extra cylinder och lättmetallram för ett ganska modest prisökning...

Även om jag är 20 cm kortare än dig och har inte tänkt göra några längre åkturer så vore det nice om du kunde skriva ett par ord om den du köper, eller om hur du upplever provkörningarna.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top