Köpråd streethoj!

Jag och några till med mig hävdar att jo, det finns det nog....:fakta:hej
Jovisst, men då brukar man få börja med en sporthoj om man vill ha riktigt bra, motor, fjädring, bromsar etc. När min gamling var helt utsliten för några år sedan kollade jag noga efter något med hyggligt upprätt körställning och inte mer än toppkåpa, helst utan. Fanns massor men (förutom då KTM 1299 SuperDuke då...) byggmässigt var det magert, allt ovan uppräknat var mer eller mindre nerprutat mot enklare utförande.
Så jag renoverade den gamle:
(Nej jag inbillar mig inte att ramen är i närheten av moderna sådana.)

_BC82592.jpg
 
Jovisst, men då brukar man få börja med en sporthoj om man vill ha riktigt bra, motor, fjädring, bromsar etc.
KTM SD1299 som du nämnde, Aprilia Tuono V4 som kom 2011, BMW S1000R, Ducati Streetfighter. 4 exempel som i sin egen rätt har motor, chassi och bromsar som inte står syskonet sporthoj speciellt långt efter. Inte som japanska kusinerna som ju oftast mer är en trimmad touringhoj.

Men du helt rätt, för 5 år sedan fanns inte nån av dessa utan då var man i princip hänvisad till KTM SD990, Triumph Speed3/Street3 och Aprilia Tuono Twin (som för övrigt faktiskt är nästan identisk med sporthojen RSV motor- och chassimässigt). Begagnatmarknaden blir något begränsad... :)
 
KTM SD1299 som du nämnde, Aprilia Tuono V4 som kom 2011, BMW S1000R, Ducati Streetfighter. 4 exempel som i sin egen rätt har motor, chassi och bromsar som inte står syskonet sporthoj speciellt långt efter. Inte som japanska kusinerna som ju oftast mer är en trimmad touringhoj.

Men du helt rätt, för 5 år sedan fanns inte nån av dessa utan då var man i princip hänvisad till KTM SD990, Triumph Speed3/Street3 och Aprilia Tuono Twin (som för övrigt faktiskt är nästan identisk med sporthojen RSV motor- och chassimässigt). Begagnatmarknaden blir något begränsad... :)
Utvecklingen går tydligen framåt också på ett område jag gillar, fint!
Men de du nämner är inte gratis varken i inköp eller i driftskostnader om man räknar in försäkring. Fabrikanterna borde enkelt kunna göra kåplösa hojar med lite vintagestuk genom att strippa av en sporthoj och byta några få bitar som styre, fotpinnar, lampor fram etc., full effekt och allt övrigt identiskt.
Borde säljas billigare också och det är nog där skon klämmer. Gick runt på mc-mässa och såg rätt klara kopplingar mellan effekt och pris: Under 100 hästar ett pris, över 100 minst ett par 10 000:- påslag och över 150 mer igen trots att modeller en bit över eller under 'gränsen' egentligen var rätt lika om man bortser från tank, kaross och gimmicks.
Ett vackert exempel på marknadsmässig prissättning.
 
KTM SD1299 som du nämnde, Aprilia Tuono V4 som kom 2011, BMW S1000R, Ducati Streetfighter. 4 exempel som i sin egen rätt har motor, chassi och bromsar som inte står syskonet sporthoj speciellt långt efter. Inte som japanska kusinerna som ju oftast mer är en trimmad touringhoj.

Men du helt rätt, för 5 år sedan fanns inte nån av dessa utan då var man i princip hänvisad till KTM SD990, Triumph Speed3/Street3 och Aprilia Tuono Twin (som för övrigt faktiskt är nästan identisk med sporthojen RSV motor- och chassimässigt). Begagnatmarknaden blir något begränsad... :)

Eeh du ursäkta här men Ducati Streetfighter 1098 har en vidareutvecklad motor jämfört med Ducati 1098 (med titandelar, dock -5hk slutresultat pga insugsplacering på fightern),
i princip samma chassi (en aning förlängd sving, fighterstyre osv) och SAMMA bromsar.

Viktigt :7peta :mattias
 
Last edited:
Eeh du ursäkta här men Ducati Streetfighter 1098 har en vidareutvecklad motor jämfört med Ducati 1098 (med titandelar, dock -5hk slutresultat pga insugsplacering på fightern),
i princip samma chassi (en aning förlängd sving, fighterstyre osv) och SAMMA bromsar.

Viktigt :7peta :mattias
Ungefär som Tuono då, där gen 1 är exakt samma hoj som RSV, gen 2 har mindre förändringar än Ducatin och V4an är längst ifrån med aningen justerade ramvinklar, annan bakdämpare och några hk mindre. Jag försökte bara vara lite försiktig i mina uppgifter, då jag inte orkade leta reda på exakta spec för ett ynka inlägg och inte har koll på Ducati. ;)
 
Ungefär som Tuono då, där gen 1 är exakt samma hoj som RSV, gen 2 har ungefär förändringar motsvarande Ducatin och V4an är längst ifrån med aningen justerade ramvinklar, annan bakdämpare och några hk mindre. Jag försökte bara vara lite försiktig i mina uppgifter, då jag inte orkade leta reda på exakta spec för ett ynka inlägg och inte har koll på Ducatin. ;)

Får jag höra att jag som ducatiägare ska leva upp till massa fördomar om ducatiägare så ser jag till att göra mitt bästa! :D

Den enda där som har medvetet lägre effekt än sportditon är BMW:n
 
Får jag höra att jag som ducatiägare ska leva upp till massa fördomar om ducatiägare så ser jag till att göra mitt bästa! :D

Den enda där som har medvetet lägre effekt än sportditon är BMW:n
Bra där! :D

Även V4an har lägre, även om det skiljer mindre i verkligheten än på papperet.

Men som Vincent konstaterar är det ju inte direkt billiga hojar...
 
Utvecklingen går tydligen framåt också på ett område jag gillar, fint!
Men de du nämner är inte gratis varken i inköp eller i driftskostnader om man räknar in försäkring.


Apan har jag på 3500 hel/hel. Kan inte se att service är dyrare på en fläck...
Bara supermuttan som blir billigare då den går som åffråd.

Värdeminskning är nog största kostnaden oavsett märke.
Det är ofrånkomligt att värdet halveras på 4år...
 
Last edited:
Apan har jag på 3500 hel/hel. Kan inte se att service är dyrare på en fläck...
Bara supermuttan som blir billigare då den går som åffråd.

Värdeminskning är nog största kostnaden oavsett märke.
Det är ofrånkomligt att värdet halveras på 4år...
Nä, gammelgixxern försäkras under 5000:-/år (i Göteborg) och slutade tappa värde för minst 10 år sedan.
Om två år blir den veteran och ännu billigare i drift.
 
Även fz1 har betydligt lägre effekt. Samma motor som i R1 (på den tiden) fast med 150hk istället för 180.
Ofta är dessa hojar optimerade för mer effekt och vrid i låg och mellanregistret vilket resulterar i lägre toppeffekt.
 
Jovisst, men då brukar man få börja med en sporthoj om man vill ha riktigt bra, motor, fjädring, bromsar etc. När min gamling var helt utsliten för några år sedan kollade jag noga efter något med hyggligt upprätt körställning och inte mer än toppkåpa, helst utan. Fanns massor men (förutom då KTM 1299 SuperDuke då...) byggmässigt var det magert, allt ovan uppräknat var mer eller mindre nerprutat mot enklare utförande.
Så jag renoverade den gamle:
(Nej jag inbillar mig inte att ramen är i närheten av moderna sådana.)

_BC82592.jpg

B-king?

Allt är ju subjektivt men att nakna, nedtrimmade (vissa skulle säga gatanpassade) versioner av tillverkarnas supersporthojar per automatik även skulle få körglädjen vingklippt håller jag inte alls med om.
 
Jag pröjsar lite drygt 3400kr för halvförsäkring hos Bilsport & MC.
Detta gäller alltså en KTM Superduke 990 -07. 28 år, med körkort i fem år.
 
GSX-R1100.

Allt är ju subjektivt men att nakna, nedtrimmade (vissa skulle säga gatanpassade) versioner av tillverkarnas supersporthojar per automatik även skulle få körglädjen vingklippt håller jag inte alls med om.
Körglädje finns säkert, har ju egentligen inget med prestanda att göra. Har på sur Honda XL185 haft enormt lustfyllda turer på bergsvägar där sporthojsförare nästan kröp fram på blödande asfalt och/eller mosade oliver.
Edit: Som vägen i bakgrunden

MCGrekland022.jpg



Varför inte två varianter, 'gatanpassad' eller strippad sportis till originalpris minus kostnader för det man plockat bort?
 
Last edited:
GSX-R1100.

Körglädje finns säkert, har ju egentligen inget med prestanda att göra. Har på sur Honda XL185 haft enormt lustfyllda turer på bergsvägar där sporthojsförare nästan kröp fram på blödande asfalt och/eller mosade oliver.

Jatack jag ser att det där en gång varit en GSX R1100. En vattenbuffel iofs men ändå...:fakta

Min referens till B-king var en motfråga till det du skrev innan (inlägg 61): att du tyckte att det det mesta naket, mer upprätt som baserade sig på sportisar var en räcka (sämre) kompromisser avseende motor, bromsar etc etc. Min fråga är då om du kört en B-king?

Du gav dig in i tråden med att ifrågasätta varför en så ung kille som TS ens kunde överväga att byta bort en gixxer 750 mot en mer "bekväm" streethoj. Samtidigt köper du att körglädje inte har med prestanda att göra....vad är egentligen din poäng här?:confused::confused:
 
Har kört massor med hojar, men den jag fastnat för mest (av gathojar) är Street Triple. Grym känsla och feedback. Har aldrig känt sånt förtroende för en hoj. Testa! :tummenupp
 
Har kört massor med hojar, men den jag fastnat för mest (av gathojar) är Street Triple. Grym känsla och feedback. Har aldrig känt sånt förtroende för en hoj. Testa! :tummenupp

Den är verkligen grym och när någon som du eller jag skriver på detta forum, dvs tipsar inte om våra egna hoj och inget annat. Då ska man lyssna! :)
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top