Köpråd på VW Phaeton V10 TDI

Nästa bil jag köper ska jag försäkra mig om att det finns ett par tillförlitliga verkstader som jag har förtroende för även om det innebär att jag köper en uddabil. Har fått tillbaka min bil sista gångerna i sämre skick än vad jag lämnade in den. Bytte kamrem och vattenpump vilket slutade med att den drog ovanligt mycket kylarvatten. Visade sig att verkstaden skadat kylaren. Bytte instrumentbelysning bakom hastighetsmätare och nu varnar bilen för låg bromsvätskenivå. Håller på att bli riktigt galen - på gränsen till att köra upp bilen till skroten och intala mig att jag gjort en riktigt dålig aktieaffär. Ska lämna in bilen på fredag och hoppas att de hittar felet. Verkstaden har rättat till sina misstag så långt är allt gott. Elfelet eller verkligt fel på bromssystemet eller givare denna gång visar väl sig. Märkligt att felmeddelanden ska dyka upp så fort man lämnat in bilen? Det har gjort mig konfunderad. I övrigt är bilen i riktigt fint skick. Kan sälja den med gott samvete. Hoppas att eventuell köpare har tillgång till en pålitlig verkstad i sin del av landet.

Ja jag är inte i sitts att såga specifika märkens verkstäder men jag ser att vi har ungefär samma uppfattning av bilar etc. Jag vet skapligt välbärgade som exempelvis totalt frångått bilmodeller som tjänstebil endast p.g.a. den misär åf (säljare, kundmottagning, verkstad) presterat. Det är f-n ett under hur de kan misslyckas där, en tjänstebilsförare torde vara dom absolut enklaste att behaga då vare sig fel eller kostnader är något större problem för dem p.g.a. avtalet. Lik förbannat missköts de till den grad att de ej återkommer till koncernen efter tre år trots att de var väl nöjda med bilen, vill man inte ens tänka på hur det är för privatbilsägarna som slantar ur egen ficka. Många ska dock fått sig en riktig känga på åf sidan då det råder nästan krig mellan märkena som försöker leva upp till de ganska hårt satta reglerna från företagen som ska leasa med miljö och ekonomi. Alltså positivt att det kanske blivit bättre på vissa håll men det som det fortfarande talas om är skillnaden i kvaliten mot kunderna beroende på i vilken "ända" av koncernenas utbud det gäller, förkastligt.

Har provkört V10TDI fast i en Tuareg och det är en sjukt nice motor men allt vad snål heter kan du glömma om du inte kör med ett tjog ägg under gaspedalen.....

Sen är ju servicekostnaden inte av denna värld. En ordentlig service och tillägg av lite onormalt slitage så kostar det som en ny småbil....

Arbetade med Phaeton när den kom, och säger bara: köp!

Driftkostnaderna är det enda problemet. Men annars är det bara plus.

Minns en kommentar på en demodag från en gubbe som hade klivit ur en fullsmetad A8 och in i Phaeton: "Det här får A8:an att kännas som en A4:a."

Kom ihåg att det som Bentley säljer för 2 miljoner idag är 95% Phaeton. Oslagbart mycket bil för 200k. :tummenupp

Bifogat

• IMG_1795.jpg
    IMG_1795.jpg
    251.8 KB · Visningar: 307
Har kört ganska många mil med Touareg V10 R50. Den är fläskig! Inte bara servicekostnader som drar iväg på dessa typer av bilar, dom käkar däck som fan och dessa är inte helt gratis!

Kikar lite på V6 TDI nu istället, mycket tråkigare, men ack så mycket billigare :rolleyes:

Lär ju flytta bilen, men inte så mycket mer.
Men det är inte prestanda jag är ute efter, det är komfort.

Vilken sexa är det som dom använder sig av?
Sitter den i någon annan bil?

Kikar lite på V6 TDI nu istället, mycket tråkigare, men ack så mycket billigare :rolleyes:

Ersatte R5 TDI i touareg bla

Sexa är ett ganska bra val i bilen, faktiskt.
V6 Bensin var den motorn som jag tyckte passade bilen bäst. Visst är den tung, men Phaeton har i övrigt inga sportiga ambitioner som 7-serien och A8 har så man myser ändå bara runt i den. :tummenupp

Ska det va så ska det va.
Du kan ju inte köpa något snik och börja tänka på budget. Då är det fel sorts bil. Köp det värsta eller så kan du lika väl köpa en Passat 2.0 TDI.

Sexa är ett ganska bra val i bilen, faktiskt.
V6 Bensin var den motorn som jag tyckte passade bilen bäst. Visst är den tung, men Phaeton har i övrigt inga sportiga ambitioner som 7-serien och A8 har så man myser ändå bara runt i den. :tummenupp

Du har aldrig bytat kamkedja på en sådan motor hör jag........
absolut sämsta skitmotorn som VW släppt vågar jag säga

Oasett om den sitter i passat golf phaeton touareg

Hur kunde du veta det? :confused:

Har man gjort det en gång vill man sen inte ens höra talas om en vr6:a resten av livet.

Kan inte med gott samvete rekomendera det alternativet i någon VW överhuvudtaget...........

Det är bara folk som kört/provat och lyssnat på motorn som verkar gilla den..............alla andra som fått betala för skräpet är av annan uppfattning......

Förstår fortfarande inte varför jag skulle skruva VR6:a, det finns ju folk som lever på att skruva motorer.

Förstår fortfarande inte varför jag skulle skruva VR6:a, det finns ju folk som lever på att skruva motorer.

Du tror inte han menar att den är krånglig och därmed tar den personen som skruvar åt dig orimligt mycket betalt för arbetet jämfört med andra motoralternativ... ?

/ Jens

Du tror inte han menar att den är krånglig och därmed tar den personen som skruvar åt dig orimligt mycket betalt för arbetet jämfört med andra motoralternativ... ?

/ Jens

Äntligen någon som förstår........!!!!!!!!

Kedjebyte innebär växellåda ur och inmonterad = en hög med pengar

Orimligt .tja kanske ..........inte många som "hoppar på" den typen av arbete.......

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park