Köpråd på VW Phaeton V10 TDI

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Är helsåld på stora dieslar med mycket lyx och vad passar då bättre än en Phaeton?

Har länge kikat på dessa men de har legat helt galet i pris.

Nu börjar dock priserna i Tyskland komma ned på lagom nivå, exempelvis en Phaeton från 2004 med 9500mil (knappt inkörd diesel :hihi) på mätaren, full utrustning och full servicehistorik för runt 180-190.000kr.
Ha i baktanke vad man faktiskt får för runt 200.000kr här i Sverige, man kommer inte ens upp i samma division..

Frågan är ju bara hur dom är att äga?

Tänker på service-intervaller, servicekostnader och liknande ägarekostnader. Kan tänka mig att den stor kostnad blir skatten, lär ju vara runt 10.000kr per år.

Ska inte dricka så farligt iallafall, runt 1,1l/mil blandat.

Så om ni sitter på info, gott som ont, så printa nu ner detta så att jag får mer kött på benen!
Jag är fullt medveten om att bilen totalfloppade på marknaden, men bilen fick ständigt bra recensioner i testerna. Lär ha varit priset som avskräckte, man köper hellre en Mercedes om man handlar för över miljonen.

200k för en begagnad.. Stor Passat? :näsblod

(Ok, jag retas bara.)

Kan erkänna att jag kollar en gång extra när jag ser en Phaeton. Inte för att dom är snygga utan för att dom är förbannat ovanliga.

200k för en begagnad.. Stor Passat? :näsblod

(Ok, jag retas bara.)

Kan erkänna att jag kollar en gång extra när jag ser en Phaeton. Inte för att dom är snygga utan för att dom är förbannat ovanliga.

Haha stor Passat var exakt vad jag tänkte första gången :D

Men är det då bättre att köpa en likvärdig BMW för 300k?

Haha stor Passat var exakt vad jag tänkte första gången :D

Men är det då bättre att köpa en likvärdig BMW för 300k?

Självklart, det är sporthoj.com! Bmw:s bilar är bäst på allt! :näsblod

Iden här klassen kan dom dock inte konkurera. Fränt med v10-diesel, inte lika fränt med v8-diesel! :yoparty

Läste begagnattesten i bilsport. Ska visst vara en av dom mest välbyggda bilarna på marknaden.
Är nog en grym komfortkärra. Tjöp!

Stor passat? Billig A8 skulle jag vilja säga.

Ha i åtanke att service etc. blir svajnigt dyrt med färre ex. Men det har du kanske räknat med, med tanke på bilval :hihi

Av ideologiska skäl skall man icke framföra VW. Det är som att man inte köper naziguld, man gör det bara inte.

Träffade en Phaeton V10 TDI ägare och har för mig att han nämnde att skatten låg på ca 12 000 kr. Även försäkring och service kostnaderna lirar i en dyr division. Är man beredd på att lägga minimum 30 000- 40 000 kr exkl bränsle och värdeminskning per år är det bara att slå till. Det lär vara en oerhört välbyggd bil. Personen i fråga ovan sa att det var den bästa bilen han ägt. Phaeton delar bottenplatta med Bentley Contineltal.

Fabriken Phaeton byggs i:
http://www.caranddriver.com/features/03q3/vw_s_transparent_factory-feature

Tror Phaeton är ett grymt köp begagnade. Frågan är om det är så lämpligt att välja V10 TDI? Frågan är om inte V6 eller V8 är ett förnuftigare val?

Träffade en Phaeton V10 TDI ägare och har för mig att han nämnde att skatten låg på ca 12 000 kr. Även försäkring och service kostnaderna lirar i en dyr division. Är man beredd på att lägga minimum 30 000- 40 000 kr exkl bränsle och värdeminskning blablabla

Jobbar på reservdelsfirma och kikade upp just V10an för att kolla om vi hade ngt till den. Inte mycket.... Men kan säga att den ska ha 10,2 liter olja vid oljebytet. och nej, jag vet inte om den vill ha biltemas 15/40 olja...

Men annars så är det nog en sjukt välbyggd bil då Piëch (VW chefen) hade detta som sitt sista stora projekt innan han gick å tog pengar från orangea kuvertet ist..

Don´t.

Köp en Lexus 400 (sedanen) eller motsvarande och var nöjd, dom är f-n helt magiska.

Lexus har ju fått oerhört fin kritik under många år med många nöjda ägare. 400 serien är nog inget undantag från det. Hur är deras "mellanklass" bil IS 250? Bättre än en BMW 3 serie?

Phaeton är ett prestigebygge beställt av VW koncernens ordförande Piëch. Ingenjörskonst på hög nivå precis som när det gäller Bugatti Veyron. Utan Piëch hade nog aldrig den bilen tillverkats. Vill även minnas att han låg bakom beslutet att bygga Audi Quattro. En legend i dessa sammanhang.

Lexus har ju fått oerhört fin kritik under många år med många nöjda ägare. 400 serien är nog inget undantag från det. Hur är deras "mellanklass" bil IS 250? Bättre än en BMW 3 serie?

Phaeton är ett prestigebygge beställt av VW koncernens ordförande Piëch. Ingenjörskonst på hög nivå precis som när det gäller Bugatti Veyron. Utan Piëch hade nog aldrig den bilen tillverkats. Vill även minnas att han låg bakom beslutet att bygga Audi Quattro. En legend i dessa sammanhang.

Alltså halva charmen är ju hur farao dom får grejjerna att hålla, Svensson pratar så om Toyota men Lexus är en helt annan division. Kört några 400 och de har oftast gått över 15000 mil, visa betydligt längre och de märks knappt. Till råga på allt har de luftfjädring, helt ok ac anläggning, stereo som räcker för de flesta, gps, elinfällbara backspeglar med aut avbländning och annan normal lull lull på dessa bilar och det baaara fungerar(???) Detta på bilar från mitten av 90-talet när tyskarna inte ens kunde konstruera digitala instrument eller aut avbländbara backspeglar som de iofs fortfarande inte kan men två-tre tusen ska de ha för ett nytt spegelglas :va När man snackar med ägarna sköntalar de i regel alltid verkstäderna + den allmäna kundservicen utan att man får känslan av att de gör det bara för att de köpt en dyr bil som det kan vara med andra märken...

Sist men inte minst så: Känslan i bilen. Visst det är inte lika tight premiumkänsla som Audi och BMW men den stora (enligt mig positiva) skillnaden att BMW Audi bygger förvisso fin finish och bra ljudissolerat men då med en "trång" känsla för de ska in med det sportiga även i sina stora modeller vilket enligt mig är förkastligt. Lexusen då är stor luftig, lite amerikansk men ljudissoleringen trots detta är helt otrolig. Åttan under huven hörs knappt, när man tutar låter det som att det är en bil 3 bilar bort som tutar. Detta i samband med det kvalitetsförtroende man får för dem kickar rumpa. Merca tar jag inte upp för jag gillar inte deras parkbänkkomfort, blivit lite bättre dock på senaste fläskmodellerna.

Inte provsuttit Maybach ännu men har förhoppning om att få göra det, det ska bli kul att ha som jämförelse.

Men för att svara på din fråga om övriga Lexus:

IS är ok, inte alls i samma komfortklass som 400 men de tror man nog inte heller. IS200 oavsett modell är lite Volvo S60 fast sportigare, den vanligaste 150hk motorn är dock tråkig och bränsleekonomi som inte är berättigad till den effekten/prestandan.

IS250 är ju en mkt modernare bil, känns lite tung för sin sportiga framtoning dock.

Kvaliten är inte riktigt lika fläckfri på ovan nämnda som med 400 men i toppklass sett till övriga marknaden.

SUV´en tycker jag väl sådär om rent opartiskt (förespråkar inte suvar generellt), visst hybriden är kool med så pass bra bränsleekonomi på en så tung bil men i övrigt känns den inte bättre än en XC90 även om kvaliteten är bättre än Volvos bojsänke.

Servicekostnaden lär ju se till att plånboken aldrig är full.
Kikade på en Touareg V10 på Blocket som hade på några års tid "servat" för ca 150.000kr.
Startmotor, turbos m.m m.m. Inga normala slitdelar utan saker som hade gått sönder som jag anser borde hålla betydligt längre än 5år och 10.000mil.

Men du vet ju vad du vill ha så jag skulle köra på.:tummenupp Cool bil men värdeminskning, svindyr skatt och risk för extremt dyra delar skulle få mig att kika på annat.

Ser ju hur priserna på Touareg störtdyker. Den är nog ändå betydligt mer lättsåld än Phaeton.

Last edited:
Själv vill jag prova en Touareg V10.

Provkörde en 2011 års VW Touareg V8 TDI med 344 hk igår. Jag fick ett direkt habegär!! Den rullade så extremt fint och tyst och hade så sjukt skön motor! Perfekt V8 muller och massivt massivt vrid.

Grannen jobbar på VWs huvudkontor och sköter STCC-biten och ja bilar generellt hos VW och han har då och då med sig bilar hem. Denna gången sprang jag över och frågade om det inte var den senast Touareg, vilket det var! Hade precis läst om den på nätet... så passande!

Tyvärr går bilen på 700.000 kr. Jag lägger inga sådana pengar. Värdeförminskningen blir extrem!

Då kan jag ju lika gärna titta på en några år gammal V10, som man kan hitta från årsmodell 2006 för ca 200-250kkr. Snacka om värdeförminskning... suck!

V10an kan man ju även såklart trimma lite lätt för ett finare register och ibland bättre förbrukning.

Såg även en ny Phaeton igår, den rullar oxå mycket vackert som ett lok på vägen! Mycket likt en lyxbil såsom Bentley i rullet. Den bara glidare över vägen och ser stor och lyxig ut. Lite limostil som sagt.

Tack för svaret. Jag har sneglat lite på begagnad Lexus IS 250, men även BMW 3 serie och Golf GTI, R32 och några till från årgång 2005. Även övervägt E46 M3, men där är försäkringen rätt hög. Vi får se var det slutar.

Åker man till en Toytota verkstad för service eller måste man ta sig till Lexus egna servicecenters?

Jag vet vad du menar med tysk kvalitetskänsla. Ofta är den bara på ytan. I själva verket håller den inte bättre än en Fiat alla gånger. Jag är av den åsikten att jag hellre har Fiat känsla i reglage så länge de är tillförlitliga. Har blivit lite bränd på VAG bilar på sistone. Innebär nog att jag stryker Golf från listan ovan av tänkbara kandidater. Även Phaeton trots att det är en väldigt fin bil. På VAG verkstad lär man få betala premium priser i reservdelar samt timpeng.

Det finns gott om fina bilar att köpa. I stort sett alla lyx bilar är rätt prisvärda så länge man är medveten om att de lirar i en dyr division när det kommer till reservdelar och service. Jag har hört lite si och så när det gäller Touregs kvalitet. Samma sak med Volvo XC90. Gäller kanske tidigare årsmodeller. Porsche Cayenne även om den påminner om och delar teknologi med Toureg har inte samma reservdelsnummer på delar. Osäker på hur det är med V6 som den delar med Phaeton, men när det gäller Cayenne S och Cayenne Turbo (S) får man beställa reservdelar via Porsche.

Alltså halva charmen är ju hur farao dom får grejjerna att hålla, Svensson pratar så om Toyota men Lexus är en helt annan division.

När man snackar med ägarna sköntalar de i regel alltid verkstäderna + den allmäna kundservicen utan att man får känslan av att de gör det bara för att de köpt en dyr bil som det kan vara med andra märken...

Sist men inte minst så: Känslan i bilen. Visst det är inte lika tight premiumkänsla som Audi och BMW men den stora (enligt mig positiva) skillnaden att BMW Audi bygger förvisso fin finish och bra ljudissolerat men då med en "trång" känsla för de ska in med det sportiga även i sina stora modeller vilket enligt mig är förkastligt.

Tack för svaret. Jag har sneglat lite på begagnad Lexus IS 250, men även BMW 3 serie och Golf GTI, R32 och några till från årgång 2005. Även övervägt E46 M3, men där är försäkringen rätt hög. Vi får se var det slutar.

Åker man till en Toytota verkstad för service eller måste man ta sig till Lexus egna servicecenters?

Jag vet vad du menar med tysk kvalitetskänsla. Ofta är den bara på ytan. I själva verket håller den inte bättre än en Fiat alla gånger. Jag är av den åsikten att jag hellre har Fiat känsla i reglage så länge de är tillförlitliga. Har blivit lite bränd på VAG bilar på sistone. Innebär nog att jag stryker Golf från listan ovan av tänkbara kandidater. Även Phaeton trots att det är en väldigt fin bil. På VAG verkstad lär man få betala premium priser i reservdelar samt timpeng.

Det finns gott om fina bilar att köpa. I stort sett alla lyx bilar är rätt prisvärda så länge man är medveten om att de lirar i en dyr division när det kommer till reservdelar och service. Jag har hört lite si och så när det gäller Touregs kvalitet. Samma sak med Volvo XC90. Gäller kanske tidigare årsmodeller. Porsche Cayenne även om den påminner om och delar teknologi med Toureg har inte samma reservdelsnummer på delar. Osäker på hur det är med V6 som den delar med Phaeton, men när det gäller Cayenne S och Cayenne Turbo (S) får man beställa reservdelar via Porsche.

Ja jag är inte i sitts att såga specifika märkens verkstäder men jag ser att vi har ungefär samma uppfattning av bilar etc. Jag vet skapligt välbärgade som exempelvis totalt frångått bilmodeller som tjänstebil endast p.g.a. den misär åf (säljare, kundmottagning, verkstad) presterat. Det är f-n ett under hur de kan misslyckas där, en tjänstebilsförare torde vara dom absolut enklaste att behaga då vare sig fel eller kostnader är något större problem för dem p.g.a. avtalet. Lik förbannat missköts de till den grad att de ej återkommer till koncernen efter tre år trots att de var väl nöjda med bilen, vill man inte ens tänka på hur det är för privatbilsägarna som slantar ur egen ficka. Många ska dock fått sig en riktig känga på åf sidan då det råder nästan krig mellan märkena som försöker leva upp till de ganska hårt satta reglerna från företagen som ska leasa med miljö och ekonomi. Alltså positivt att det kanske blivit bättre på vissa håll men det som det fortfarande talas om är skillnaden i kvaliten mot kunderna beroende på i vilken "ända" av koncernenas utbud det gäller, förkastligt.

Ring VW på skoj. Säg att du ska göra stora servicen med kamrem på din 05ans Touareg. Säg att kanske en luftbälg läcker, turbosarna behöver nog bytas. Skivorna fram är lite skeva och ev nya belägg behövs. Lyssna och njut till det sexsiffriga svaret :banana

Ring VW på skoj. Säg att du ska göra stora servicen med kamrem på din 05ans Touareg. Säg att kanske en luftbälg läcker, turbosarna behöver nog bytas. Skivorna fram är lite skeva och ev nya belägg behövs. Lyssna och njut till det sexsiffriga svaret :banana

*asg*

Glöm inte det obligatoriska att det knäpper eller kanske klonkar lite när du svänger in på infarten hemma och bara där samt att det är en list som har släppt (utan att tala om vilken).

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back