Köpråd mottages: KTM 950 vs 990

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Köpråd: KTM 950 vs 990

Jag sitter och hökar på blocket dag in och dag ut just nu då jag är så satans sugen på att köpa en ny cykel. Jag har dock lite beslutsångest, och är lite smått villrådig till vad jag ska ha.

Det jag är ute efter är en busig cykel som man ändå kan ta lite längre turer med tanten bakpå. 640:n är ju en riktig pain in the ass så fort du åker oinspirerande väg, och inget man gärna åker 2 på. Därför har mina blickar fallit på just 950 och 990. Den förstnämnda har jag aldrig provkört, men jag anar att de är väldigt lika i karaktären. Det enda som störde mig på 990:n var att den betedde sig väldigt ryckigt i lägre hastigheter, annars var den underbar att köra med mycket pulver i. Vad jag har förstått, så säger många att det beror på insprutningen.

Det som talar för att köpa en 950 är främst prislappen, då dessa går att få för runt 40-45k för 2005/2006 medan 990 årsmodell 2008/2009 ligger runt 65-70.
Dock har jag även förstått att det är mer än den lite större cylindern och insprutningen som skiljer hojarna, och det är fjädringen som ska vara mycket bättre och göra hojen smidigare på 990. Så är det värt att betala 20-30k mer för en den? Eller är det onödiga pengar? Vad drar hojarna per mil i snitt, skiljer det sig mycket? Hur är det med service på dem, skiljer det sig något?
 
Last edited:
Körde 950SM 2 säsonger och det är nog en av de bästa hojar jag kört genom åren.
Perfekt att åka långt med, lattja i stan/småvägar m.m.
Rapp så det räcker gott och väl och väldig mjuk och lättkörd.
Damen klagade aldrig när hon åkte där bak heller. Saknar den än idag.
Upplevde aldrig fjädring/dämpning som något problem, den kändes tight oavsett ändamål.

Aldrig ägt en 990SM men en kompis har en så jag har haft tillfälle att prova åtminstone.
Personligen upplevde jag en märkbar skillnad just med insprutet som gör den rejält ryckig i jämförelse med 950in.
Jag gillade det inte alls.. Hade väldigt svårt att komma överrens med den under lite stadskörning exempelvis.

I övrigt finner jag bägge hojarna rätt snarlika och båda är bra skit kort och gott.
Däremot hade jag inte offrat 20-30k extra för att få en 990, absolut inte. Men det är jag det.
Angående service är det 750 intervaller på 950in. 990in får ngn annan svara på men det är väl antagligen 1000 på den va..

MVH
 
Jättebra input :)
Nu idag såg jag att prisskillnaden gått ner med 6k till 990:s fördel... så det gjorde inte valet lättare om jag ska gå på det du skriver ovan. Jag är ju inte den som kommer att sälja hojen efter 2 säsonger, utan gillar jag den så är det stor sannolikhet att den kommer befinna sig i min ägo ett bra tag. Därför känns 990 som ett framtidssäkrare alternativ. Det är dock det här med av/på effekten som jag känner lite oro över. Men i övrigt talar det mesta för 990 just nu.
 
Har väl inte direkt så mycket att säga då jag aldrig har kört någon av hojarna, men en provkörning av båda borde underlätta :rolleyes: Ska du ha hojen i flera år är det enligt mig vettigare att välja den du tycker bäst om, och inte bara tänka på andrahandsvärdet :)
 
Jag köpte mig en för några veckor sen efter samma velande, dock stod hypermotard och supderduke-r med på val listan.
Jag kompromissade dock och valde den billigare 950in, dock den dyrare smr istället .
Är sjukt nöjd med vad jag fått för pengarna och tycker de var värt de extra kronorna för r-versionen av 950 som ser lite trevligare ut.
Hade jag dock haft allt smör i skåne så hade jag valt en hypermotard-s men det är ju ett par kronor till ..
 
Det blev 990:n tillslut, och det känns riktigt bra :) Jag hade tänkt åka förbi och titta på 950:n också, men när jag såg denna hojen och provkörde den så var valet enkelt. Vilken brutal maskin, och den känns knappt större än 640:n. Jag tror att jag kommer få många roliga mil i sadeln på den här cykeln.
 
Grattis tiill ett bra köp!, tycker man kommer mer in på 990n i körställning än på 950n.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top