Köpråd: KTM 950 vs 990
Jag sitter och hökar på blocket dag in och dag ut just nu då jag är så satans sugen på att köpa en ny cykel. Jag har dock lite beslutsångest, och är lite smått villrådig till vad jag ska ha.
Det jag är ute efter är en busig cykel som man ändå kan ta lite längre turer med tanten bakpå. 640:n är ju en riktig pain in the ass så fort du åker oinspirerande väg, och inget man gärna åker 2 på. Därför har mina blickar fallit på just 950 och 990. Den förstnämnda har jag aldrig provkört, men jag anar att de är väldigt lika i karaktären. Det enda som störde mig på 990:n var att den betedde sig väldigt ryckigt i lägre hastigheter, annars var den underbar att köra med mycket pulver i. Vad jag har förstått, så säger många att det beror på insprutningen.
Det som talar för att köpa en 950 är främst prislappen, då dessa går att få för runt 40-45k för 2005/2006 medan 990 årsmodell 2008/2009 ligger runt 65-70.
Dock har jag även förstått att det är mer än den lite större cylindern och insprutningen som skiljer hojarna, och det är fjädringen som ska vara mycket bättre och göra hojen smidigare på 990. Så är det värt att betala 20-30k mer för en den? Eller är det onödiga pengar? Vad drar hojarna per mil i snitt, skiljer det sig mycket? Hur är det med service på dem, skiljer det sig något?
Jag sitter och hökar på blocket dag in och dag ut just nu då jag är så satans sugen på att köpa en ny cykel. Jag har dock lite beslutsångest, och är lite smått villrådig till vad jag ska ha.
Det jag är ute efter är en busig cykel som man ändå kan ta lite längre turer med tanten bakpå. 640:n är ju en riktig pain in the ass så fort du åker oinspirerande väg, och inget man gärna åker 2 på. Därför har mina blickar fallit på just 950 och 990. Den förstnämnda har jag aldrig provkört, men jag anar att de är väldigt lika i karaktären. Det enda som störde mig på 990:n var att den betedde sig väldigt ryckigt i lägre hastigheter, annars var den underbar att köra med mycket pulver i. Vad jag har förstått, så säger många att det beror på insprutningen.
Det som talar för att köpa en 950 är främst prislappen, då dessa går att få för runt 40-45k för 2005/2006 medan 990 årsmodell 2008/2009 ligger runt 65-70.
Dock har jag även förstått att det är mer än den lite större cylindern och insprutningen som skiljer hojarna, och det är fjädringen som ska vara mycket bättre och göra hojen smidigare på 990. Så är det värt att betala 20-30k mer för en den? Eller är det onödiga pengar? Vad drar hojarna per mil i snitt, skiljer det sig mycket? Hur är det med service på dem, skiljer det sig något?
Last edited: