KTM 950 Adventure v.s KTM 990 Adventure

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
Jag har fastnat i offroad träsket nu och sitter och tittar på att köpa en "äventurshoj". :banana

Två av de som jag har fastnat för är KTM 950 och KTM 990.

Eftersom 950:iorna givetvis är billigare (äldre) så är min fråga om det finns någonting som motiverar att köpa en dyrare 990 utöver att de såklart är nyare..?

Det jag är ute efter är om det var mycket "problem" med 950 motorn, eller andra tekniska förbättringar som gör livet bättre på en 990.

Eftersom jag drömmer att jag ska ta långa semester turer på hojen, så vill jag helst inte att t.ex. elsystemet lägger av i ett träsk i Moldavien.. :brinnerup

BMWs stora GS känns lite för klumpig, och 800 har inte så stor tank (men det kanske kan ändras), och Yamahas nya verkar inte vara direkt "offroadanpassad".. Annars hade de såklart också varit alternativ..

Tack för all input!
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Kort svar. Ja, dom tidiga LC8-motorerna hade en hel del märkliga fel. Gjutsand kvar i kylkanalerna, toppar som slog sig och lite annat smått och gott.

Stirra dig inte blind på att 800GS'en har mindre tank, 16 liter mot 22 liter, eftersom förbrukningen är MYCKET lägre än på 950/990. Vågar säga att jag är rätt opartisk då jag ägt två 950 Adventure och idag kör en BMW F800GS. Gissa vilken jag tycker är bäst? :rolleyes:
 
Last edited:

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Trådlyft! Fått förslag att byta min hoj mot en 950 -04, vore det en vild chansning, eller kan man veta på något sätt att man får en hoj som håller någorlunda? Fått bilden att dem inte är särskilt driftsäkra nämligen.
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
Trådlyft! Fått förslag att byta min hoj mot en 950 -04, vore det en vild chansning, eller kan man veta på något sätt att man får en hoj som håller någorlunda? Fått bilden att dem inte är särskilt driftsäkra nämligen.

Nästan alla Ktm 950 adventure har många barnsjukdommar.

Titta på ktm 990 adventure från 2007 istället så får du Abs och insprut på köpet.

http://www.ktm950.info/

Eller köp min:tummenupp

http://www.blocket.se/vastmanland/Ktm_990_Adventure_29122952.htm?ca=9&w=1
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Gör barnsjukdomarna att man ska avstå helt från en 950 adventure? Någon 990 ryms inte i min budget, och några vettiga alternativ till 950 kan jag inte hitta. Mer än en Trajja Tiger då. Men de är vansinnigt tråkiga i i den prisklassen. Ska åka på lite längre semestrar men räds inte skruvande, så länge det inte är hopplösa fall.

En annan fråga. Om man bara ska åka asfalt, får man dit ett par gjutna SM fälgar utan större problem? Grus kommer jag åka men då göra jag gärna det på riktiga däck. Så kan man köra i Europa på 17 tum.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top