Köpråd ktm 450 exc 03 motard

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Ort
Sverige
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Tjena har tänkt att köpa motard men vet inte vad jag ska titta på vid köp.
Svårt att kolla milen och timmarna går kanske inte alltid att lita på..

En original enduro/cross är inte kanske inte byggd för att tex köra motorväg så är det helt uteslutet trots motard??

Säljaren vill ha 25 och får med lite småsaker, hojen ser ut att vara i okej skick men den är ändå några år. Är det ett bra pris?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
EXC motard låter som en endurohoj med motardhjul och kanske moddad fjädring?
Jag råkar ha en sådan, också -03 och min har funkat fint.

BorisJR nämner ibland att ramlagren behöver bytas hyfsat ofta vill jag minnas, kan vara fel. Jag chansar, så länge den låter frisk kör jag vidare.

Men: snacket om motorväg förstår jag inte. Serviceintervallen blir troligen täta med såpass lite olja som motorn rymmer men förutom det tycker jag det funkar kalas. Förutom att motorväg är astråkigt att köra på då.
Man får träsmak efter en stund men förutom det är den skitkul även på gata, lätt och kvickstyrd.

Kör man med endurohjulen måste man nog köra med två däcklås, åtminstone fram för det kastar bedrövligt av obalansen i hjulet annars även om det går att pinna på ganska bra ändå.

Men 25? Låter i min öron som cirka 10k för mycket. Polarn säljer en förreggad SX525 troligen 2004 eller 2005 med sexväxlad låda för 15k. Ett elsystem och ett motardkit på den så går den armageddon.
Den har gått förhållandevis jättelite pga först skada, sedan flytt plus att 525:eek:rna var osäljbara en period. Troligen pga att MX3 som klass sköts i sank.

Edit: ska du köra motard ska du ha ett fläskigare bromsok fram, inte originaloket utflyttat med en adapter. Det blir hemskt läskigt när det börjar gå undan lite och du behöver bromsa.
 

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Ort
Sverige
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Tack för svar! vet inte hur man brukar köra motard om det är möjligt med längre turer eller om motorn tar stryk av det då det original är en enduro hoj, det var det jag menade med motorvägen.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Tack för svar! vet inte hur man brukar köra motard om det är möjligt med längre turer eller om motorn tar stryk av det då det original är en enduro hoj, det var det jag menade med motorvägen.

Motard är som roligast om du åker med polare med liknande hojar. Knixiga landsvägar, långa raksträckor eller stora parkeringsplatser med ett av hjulen i luften är hur dom skall framföras. På vintern slänger du såklart på endurohjulen igen och ger dig ut i geggan eller på isen.

Men en enduro från 03... utan väldokumenterad servicehistorik skulle jag satsa på någon nyare.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Motorväg är i princip alltid uteslutet på hoj, det blir inte ens roligare om man kör fort.

Vad skall du ha hojen till, för allmän körning istf. landsvägshoj så glöm det direkt. Skall du latja lite på bakhjul o stunta på parkeringar samt köra lite lokala knixvägar för att när hösten kommer skruva på endurohjulen och fortsätta ut i geggan så kan det vara ok. Fast det är för mycket pengar om den inte är riktigt fint skick, dubbla hjuluppsättningar, fräscha däck på motardhjulen och större framskiva och adapter till bromsoket.

Skall du åka mera väg så satsa på något större/nyare med motardhjul.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Motorväg är i princip alltid uteslutet på hoj, det blir inte ens roligare om man kör fort.

Vad skall du ha hojen till, för allmän körning istf. landsvägshoj så glöm det direkt. Skall du latja lite på bakhjul o stunta på parkeringar samt köra lite lokala knixvägar för att när hösten kommer skruva på endurohjulen och fortsätta ut i geggan så kan det vara ok. Fast det är för mycket pengar om den inte är riktigt fint skick, dubbla hjuluppsättningar, fräscha däck på motardhjulen och större framskiva och adapter till bromsoket.

Skall du åka mera väg så satsa på något större/nyare med motardhjul.

Fast ingen adapter på bromsoket då om du frågar mig utan ett riktigt fläskigt bromsok ska det vara ;-)
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har en 520 EXC som jag har åkt en del kurvig landsväg med, med endurodäck och allt. Funkar mycket bättre än man tror skulle jag säga. Det har såklart inte varit racetempo, men tillräckligt för att köra ifrån snitt-landsvägssporthojåkaren iaf. Motorväg funkar, men skulle kanske inte vilja pendla långa sträckor varje dag.
 

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Ort
Sverige
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Hört nu av en kille att det kostar en jävla massa pengar när det är dags att byta kolv/ramlager, stämmer det? Ca 5-10 tusen/ 100tim!?
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Om du gör det själv så typ 3000:- och uppåt för blandade delar och 100/150/200 timmar beroende på hur du kör och vill vänta med storservice.

*Inlägget innehåller gissning/uppskattning av pris och timmar, ingen exakt sanning*
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Mycke vill ha mer:tummenupp.... men då skall det väl vara lite nya bitar i maskin o rejält uppdaterad fjädring/dämpning också :D Dvs, annan hoj

Nja, det vet jag inte.
Jag stirrade med uppspärrade ögon på ett armcoräcke med full press på bromsgreppet, belägg som kändes som uppblött tvål och var helt inställd på att hoppa över räcket ut på plätten bakom för några år sedan.
Numera ligger bara ring- och lillfinger på greppet och allt känns fina fisken.

Min åsikt i detta är glasklar men var och en gör precis som den vill.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Nja, det vet jag inte.
Jag stirrade med uppspärrade ögon på ett armcoräcke med full press på bromsgreppet, belägg som kändes som uppblött tvål och var helt inställd på att hoppa över räcket ut på plätten bakom för några år sedan.
Numera ligger bara ring- och lillfinger på greppet och allt känns fina fisken.

Min åsikt i detta är glasklar men var och en gör precis som den vill.

Vet känslan:D åkt XR650 med originalbromsar :gråta, numera sjyst 4-kolvsok och stålomspunnet.
 

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Ort
Sverige
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Hur viktigt är det att veta hur många timmar cykeln har gått?

Olja o filter byter man regelbundet så man får väl räkna med att det alltid varit så..
Korven kan man kanske inte se hur långt den gått men kamkedjesträckaren ska tydligt ha som hack man kan kolla efter?
Ramlagren går kanske inte att kolla.

Vad mer finns det som är förslitningsdelar som man kan åka på att få byta?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Hur viktigt är det att veta hur många timmar cykeln har gått?

Olja o filter byter man regelbundet så man får väl räkna med att det alltid varit så..
Korven kan man kanske inte se hur långt den gått men kamkedjesträckaren ska tydligt ha som hack man kan kolla efter?
Ramlagren går kanske inte att kolla.

Vad mer finns det som är förslitningsdelar som man kan åka på att få byta?

Leta upp användaren BorisJr här och bläddra bland hans svar i äldre trådar.
Bättre ktm-råd än de är svårt att få.

Ibland får man chansa, då och då har man tur.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Rent generellt!

En endurohoj avsedd för tävlingsbruk (som EXC:n är) är byggd för maximala prestanda i förhållande till vad den normala kunden är villig att betala. Vi som kunder är villiga att betala för ganska mycket när vi köper en EXC och därför får vi en ganska radikal maskin. Motorn är byggd för ett visst ändamål och har ett omfattande serviceschema samt väldigt liten mängd olja.

De flesta motionsåkare utnyttjar inte potentialen i en EXC så därför blir serviceschemat lite overkill, men detta gäller ju för skogsåka, dvs låga varv på motorn. Crosshojar är lite eljest eftersom de går hårdare, gasas och varvas mer men är också byggda med lite andra effektband och kräver därför mer service även i en amatörs händer.

Det en EXC/YZF/CRF whatever hårdtrimmad enstånka inte tycker om är varvtal. Det finns inget som sliter så mycket som höga varv på en encylindrig tävlingsmotor, därav det omfattande serviceschemat med byte av kolv, stake, lager m m inom ett visst antal timmar.

Det en hårdtrimmad tävlingsmotor inte heller tycker om är jämn gas med låg trottelöppning. Flamtemperaturen inne i förbränningsrummet blir väldigt hög med så hög trimmningsgrad och höga varv så konstruktörerna använder bensin till att kyla förbränningsrummet. Dvs man måste pumpa med gasen så det blir en fet blandning per varvtal och tid. På 2-taktare är detta ännu viktigare eftersom soppan även smörjer grejerna men 4-taktaren har ett liknande behov. Detta körsätt sker ju automatiskt när man kör i skogen.

Så, hur kör man en motard på gata? Man varvar mycket, man ligger långa sträckor på jämn gas med låg trottelöppning och som lök på laxen kör man långa sträckor på bakhjulet, så högt att oljepickupen inne i motorn inte får nog med olja vilket innebär att lager och kamaxel inte får någon smörjning. De äldre Husabergarna hade dessutom stänksmörjning till toppen vilket ju inte alls var bra vid bakhjulsåkning. Oljetemperaturen på en motard blir väldigt hög vilket bryter ner oljan.
Detta innebär att man bör följa schemat som att hojen tävlingskörs av en elitförare. T ex oljebyte var tredje timme eller efter varje hårdkörning på ex gocartbana. Kolla ventilerna ofta, de slår sig vid höga temperaturer och höga varvtal. Ramlagrena och vev/kolv bör bytas enligt intervall och inte efter att de rasat, det är så dyrt när staken går av...

Jag vill inte avskräcka från att köpa en äldre tävlingshoj, speciellt en gatkörd motard, jag vill bara belysa att du bör ha en summa pengar avsatta för service och reparationer, för det kommer att behövas...:)
 
Last edited:
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top