Rent generellt!
En endurohoj avsedd för tävlingsbruk (som EXC:n är) är byggd för maximala prestanda i förhållande till vad den normala kunden är villig att betala. Vi som kunder är villiga att betala för ganska mycket när vi köper en EXC och därför får vi en ganska radikal maskin. Motorn är byggd för ett visst ändamål och har ett omfattande serviceschema samt väldigt liten mängd olja.
De flesta motionsåkare utnyttjar inte potentialen i en EXC så därför blir serviceschemat lite overkill, men detta gäller ju för skogsåka, dvs låga varv på motorn. Crosshojar är lite eljest eftersom de går hårdare, gasas och varvas mer men är också byggda med lite andra effektband och kräver därför mer service även i en amatörs händer.
Det en EXC/YZF/CRF whatever hårdtrimmad enstånka inte tycker om är varvtal. Det finns inget som sliter så mycket som höga varv på en encylindrig tävlingsmotor, därav det omfattande serviceschemat med byte av kolv, stake, lager m m inom ett visst antal timmar.
Det en hårdtrimmad tävlingsmotor inte heller tycker om är jämn gas med låg trottelöppning. Flamtemperaturen inne i förbränningsrummet blir väldigt hög med så hög trimmningsgrad och höga varv så konstruktörerna använder bensin till att kyla förbränningsrummet. Dvs man måste pumpa med gasen så det blir en fet blandning per varvtal och tid. På 2-taktare är detta ännu viktigare eftersom soppan även smörjer grejerna men 4-taktaren har ett liknande behov. Detta körsätt sker ju automatiskt när man kör i skogen.
Så, hur kör man en motard på gata? Man varvar mycket, man ligger långa sträckor på jämn gas med låg trottelöppning och som lök på laxen kör man långa sträckor på bakhjulet, så högt att oljepickupen inne i motorn inte får nog med olja vilket innebär att lager och kamaxel inte får någon smörjning. De äldre Husabergarna hade dessutom stänksmörjning till toppen vilket ju inte alls var bra vid bakhjulsåkning. Oljetemperaturen på en motard blir väldigt hög vilket bryter ner oljan.
Detta innebär att man bör följa schemat som att hojen tävlingskörs av en elitförare. T ex oljebyte var tredje timme eller efter varje hårdkörning på ex gocartbana. Kolla ventilerna ofta, de slår sig vid höga temperaturer och höga varvtal. Ramlagrena och vev/kolv bör bytas enligt intervall och inte efter att de rasat, det är så dyrt när staken går av...
Jag vill inte avskräcka från att köpa en äldre tävlingshoj, speciellt en gatkörd motard, jag vill bara belysa att du bör ha en summa pengar avsatta för service och reparationer, för det kommer att behövas...
