Köpråd: billig off-road som är lätt att underhålla

Men jag vill inte att den enbart ska funka för skogen. Vill gärna kunna utforska längre sträckor med hinder som terräng.
 
Som alternativ är jag intresserad av en sk "stugmoppe". Förr innebar det oftast en gammal 125:a, typ Yamaha RD, Suzuki GP/GT, eller liknande. Såna kunde man köpa för några tusenlappar fram till för ett par år sedan. Sånt har tyvärr försvunnit helt, antingen är de originalrenoverade i samlarskick för 25-30.000kr, eller så är det totala rishögar i närmast hopplöst skrotskick men kostar ändå oftast över 10000. Att hitta en stugmoppe idag är ett drygt jobb, minst sagt.

https://www.blocket.se/annons/uppsala/yamaha_dt_mx_125_cc_snart_besiktningsbefriad/89524966
 
Hur är det med en tidig Kawasaki KLE500, funkar den på lite allmän grusväg/skogsväg/asfalt?
Har någon haft en eller kört en?

De kostar ju nästan inget, har 21" framhjul, väger 190 någonting i våtvikt och har ändå 44 hästar /41 Nm .
En XT600 från 90-talet har ju 21" framhjul, väger 170 någonting i våtvikt och har 45 hästar /50 Nm.
 
Hur är det med en tidig Kawasaki KLE500, funkar den på lite allmän grusväg/skogsväg/asfalt?
Har någon haft en eller kört en?

De kostar ju nästan inget, har 21" framhjul, väger 190 någonting i våtvikt och har ändå 44 hästar /41 Nm .
En XT600 från 90-talet har ju 21" framhjul, väger 170 någonting i våtvikt och har 45 hästar /50 Nm.

Framförallt har den TVÅ cylindrar... vilket gör den uthärdlig på turer även utanför kommungränsen. Finns i bekantskapskretsen. De gillar den, fjädringen är inget att skriva hem om men om man nu inte väger mer än 75-80 kilo och inte har superbråttom är det nog en rätt vettig hoj utan större brister. Ungefär som Transalp, med andra ord...
 
Jag hade en gång i tiden en Xtz660.
Inte så rolig, men den tuffar på fint och framförallt har den 20-literstank som gör att man kan tuffa väldigt länge, och åka helt vilse utan att oroa sig över soppan.
En på så vis härlig upptäckarmaskin som gav mig goda upplevelser.

Har en Xtz660 2008 den med dartvaderkåpan - kolsvart.

Snygg men lite slö spis på 45 pållar , kört den på 0.34-0.38 för o testa på landsväg
Tanken är på 23L men genom att borra i topröret vid påfyllningen får man i 25L.

Man kommer långt om man puttrar omkring lungt....

Dom ligger runt 0.45 om man inte kör som en enuk dock.

Helt ok hojar som andrahoj,pendling och fisketuren
 
Om du vill ha något som är litet mer enduroinriktat så skulle jag titta på Suzuki DRZ400

Ca 40 hästar och ca 145kg fulltankad så den duger även till mer avancerad offroad.

Mvh,
Ingvar
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top