Köpråd: billig off-road som är lätt att underhålla

Jag kan tänka mig att väldigt många som äger dessa hojar lite äldre hojar det talas om har råd att ha dom och även om dom inte körs mycket så är det nog ofta lite pengar i sammanhanget. Vet inte vad jag kan få för min KLR men även om jag får jäkligt bra betalt är det nog förmodligen inte nog mycket för att det ska vara så intressant att man kan tänkas vara utan offroad hojen.
 
Jag hade en gång i tiden en Xtz660.
Inte så rolig, men den tuffar på fint och framförallt har den 20-literstank som gör att man kan tuffa väldigt länge, och åka helt vilse utan att oroa sig över soppan.
En på så vis härlig upptäckarmaskin som gav mig goda upplevelser.
 
Som alternativ är jag intresserad av en sk "stugmoppe". Förr innebar det oftast en gammal 125:a, typ Yamaha RD, Suzuki GP/GT, eller liknande. Såna kunde man köpa för några tusenlappar fram till för ett par år sedan. Sånt har tyvärr försvunnit helt, antingen är de originalrenoverade i samlarskick för 25-30.000kr, eller så är det totala rishögar i närmast hopplöst skrotskick men kostar ändå oftast över 10000. Att hitta en stugmoppe idag är ett drygt jobb, minst sagt.

Var skall du på ett ungefär ha stugmoppen??

Jag har en yamaha DT80lc som är registrerad troligen den enda i sverige.

Den har stroker vev +2mm
Den har malossi bigg bore cylinder.

Så med strokerveven närmar den sig 120cc

Den har ducati tändsystem för bättre sprutt o ljus.

Den har gianelli pipa.

Större delorto förgasare o kolfiber reed.

Det finns super moto kitt med 17" fälgar o däck kompletta bara att skruva på.

Toppar ca 120km beroende på vind o vikt på ryttaren..

Startade efter mycket om o men i fjorl o piper i väg helt ok.

Finns nytt luftfilter extra motor i okänt skick. Original tändsystem och förgasare TROR!!! Original avgassystem finns också

Behöver batteri.
Lufta bromsar då den har stått still i 5-7år

Och allmän översyn högst troligt.
 
Som alternativ är jag intresserad av en sk "stugmoppe". Förr innebar det oftast en gammal 125:a, typ Yamaha RD, Suzuki GP/GT, eller liknande. Såna kunde man köpa för några tusenlappar fram till för ett par år sedan. Sånt har tyvärr försvunnit helt, antingen är de originalrenoverade i samlarskick för 25-30.000kr, eller så är det totala rishögar i närmast hopplöst skrotskick men kostar ändå oftast över 10000. Att hitta en stugmoppe idag är ett drygt jobb, minst sagt.

Jag har en skitfin DT125 -81 som fallit ur registret = stugmoppe. Skicka medd om intresse finns!
 
Jag har en skitfin DT125 -81 som fallit ur registret = stugmoppe. Skicka medd om intresse finns!
DT 125 är perfekt som stugmoppe, dock vill jag ha nåt som kan besiktigas och köras på vägen. Bara busåka på grusvägar blir lite enformigt, tanken är att kunna att en sväng in till "byn" ibland och även köra några km på landsvägen utanför.
Just såna 125or från tidigt 80-tal verkar helt ha försvunnit från marknaden, osäkert om de skrotats ut eller blivit samlarobjekt.
 
Just såna 125or från tidigt 80-tal verkar helt ha försvunnit från marknaden, osäkert om de skrotats ut eller blivit samlarobjekt.


Dom har blivit stugmoppar.
Dom står nedbusade och jävliga i fuktiga vedbodar och ärgar ihop under 11 av årets månader, och flåkörs på fyllan under en hektisk sommarmånad.
...när dom inte byggs om till "crossar" genom att allt el rivs loss och slängs, samt penselmålas.
Även sadeln...

Less på begreppet
:machinegu :kulspruta stugmoppe :smasha
 
Last edited:
Jag sökte mig faktiskt hit idag för samma fråga som TS.

De jag har fastnat för hittills är:

WR250R - för motorsvag?
DRZ400S/SM - ligger bäst till men svårhittad med låga mil
TT600R - tung och gammeldags? Ingen elstart..
KTM690 / Husqvarna 701 - för motorstark (för nybörjare) och tung

Nån som har mer erfarenhet av dessa får gärna ge all möjlig feedback och förhoppningsvis ger det TS något tips också.
 
Påstår att vare sig TTRen eller 690n är för tunga, utifrån TS definition i första inlägget. 250 håller jag dock med om att den är för klen. Och att DRZans lämplighet beror på om du är stor och tung, eller liten och lätt.
 
Vad är det här, över 30 inlägg och ingen har tipsat om en R1 som den ultimata grusbusarhojen :va

images
 
Lånar tråden lite :) Jag har en lista över skog/grus som jag vacklar mellan och skulle gärna vilja höra va ni skulle valt med motivering:
Yamaha xt600
Yamaha tt600
Honda xr600/650
Suzuki drz600
Suzuki dr650
Kawasaki klr650
Kawasaki klx650

Tack :)
 
Lånar tråden lite :) Jag har en lista över skog/grus som jag vacklar mellan och skulle gärna vilja höra va ni skulle valt med motivering:
Yamaha xt600
Yamaha tt600
Honda xr600/650
Suzuki drz600
Suzuki dr650
Kawasaki klr650
Kawasaki klx650

Tack :)

Budget? Huvudsaklig användning? Tempo/karaktär på körningen? Elstart viktigt?
 
Förlåt :tungan en ganska viktig detalj.
Jag tänker under 30.000 som kan användas på stigar, åkrar, skogen, grus och även ner till torget och köpa glass :).

Gärna årsmodell 1990-2005
Elstart ett plus, men inte superviktigt
 
Last edited:
Lånar tråden lite :) Jag har en lista över skog/grus som jag vacklar mellan och skulle gärna vilja höra va ni skulle valt med motivering:
Yamaha xt600
Yamaha tt600
Honda xr600/650
Suzuki drz600
Suzuki dr650
Kawasaki klr650
Kawasaki klx650

Tack :)

Antar att du menar drz 400, för det finns ingen drz 600. Hur som, är kravet skog och grus hade jag valt den. Alla de andra tror jag blir för tunga och för mycket motor för skogen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top