köpråd: Aprilia rsv mille

Shoyo

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Rsv Mille R -02
Tjena jag är väldigt sugen på att köpa en Aprilia rsv mille 2000-2002.
Vet ni om några punkter man speciellt ska kolla på??
Barnsjukdomar??
Säg gärna vad ni tycker om dem??
Är det värt att köpa en R??

Mvh Patrik

Shoyo skrev:
Barnsjukdomar??

Mvh Patrik

Dåligt med respons i denna tråd... Nu undrar jag precis samma saker som du undrar så jag håller tummarna för svar på dina frågor =)

Nr:1 Försök hitta en RSV R,då får du ju Öhlins runt om..det är lyx:=) samt OZ-fälgar och en massamkolfiber.
Jag hade en RSVR 2002 och det är den vackraste hoj som tillverkats:=)
Det enda som hände var att en packbox gick i framgaffeln men det fixade garantin.
Reservdelarna hade ryckte om sig att vara dyra,nu är det docjkk på en behaglig nivå.
18000kr kostade Hel/Helår på mig 27 bast.
Låter som oskan och går som fan!
KÖPKÖP
millen_beskuren.jpg

ensamble_beskuren.jpg

Ställ frågan i Apriliatråden vetja så får ni säkert svar.

Själv är jag rätt ny på märket så jag är inte så påläst.

01 kom en uppdaterad modell och ytterligare uppdateringar kom 03. 04 kom den helt nya modellen som i princip var en helt ny cykel.

Inga barnsjukdomar vad jag vet när det gäller 00-03. R modellen medföljer mycket godis till, t.ex Öhlinsfjädring runt om samt smidda OZ-fälgar som är så porriga :) .

Kör man mycket bana så är dessa detaljer riktigt bra att ha, på gata har de ej lika mycket betydelse. Vet att öhlinsgaffeln på 00-03 har en del problem med packboxar som läcker.

En kanoncykel, jag är väldigt nöjd med min, tillräckligt med effekt att hänga med radfyrorna förutom på anderstorpsrakan :gnissla

Jag har en Mille -00 och är jävligt nöjd!!

Hade jag köpt en mille idag hade jag nog köpt en R, som sagts tidigare Öhlins runt om är lyx.

Har egentligen inte haft några som helst problem. Går som ett skott och låter som en kanon :squid

Barnsjukdomar

Dessa är i princip obefintliga 00-03. 04-05 kan jag för lite opm, förutom att sprickor i svingen enbart handlar om 04-05 och dessa byts på garantin.

Småfel på 00-03 kan förekomma.

99-03:
* Kopplingen tar slut realtivt snabbt (~2000 mil beroende på körsätt). Ersätt med en från Barnett så var det löst.
* Stödsensorn kan gå sönder vilket bryter tändningen. Det finns många instruktioner på nätet för hur man kopplar bort detta. Felet åtgärdades 01.
* Vissa 99or läckte olja (droppvis, inte som en Harry Parkinsson) från ett litet ventilationshål fram på höger sida på motorblocket.
* Kopplingsvätskan blir svart genom att olja kommer in via kopplingskolven, ger enbart kosmetiska problem.
* Ett extremt fåtal har haft problem med startmotorn
* På öhlinsgaffeln klagar vissa på dåliga packboxar. "Felet" är mjuka packboxar som är optimerade för bana, man skall inte lära sig att åka bakhjul med dåliga landningar med denna gaffel.

totalt sett en av de mest driftsäkra cyklar jag ägt. Att servicen dessutom var billigare än de flesta japshojar skadar inte. Ett solkklart köpobjekt!

Shoyo skrev:
Barnsjukdomar??

Mvh Patrik

Hade en RSV Mille Tuono som är en RSV Mille med streetfighter stuk som jag misshandlade i 750 mil.

Förhållandevis få barnsjukdomar redan när den kom 1999.

Men första modellen kom 1999-2001 hade i praktiken en falco motor med lite lägre effekt den modellen kunde ha slirande kopplingar som botades med en sk barnettkoppling.
Färgen på tidiga modeller hade dålig finish.

2001-2003 uppdaterades lite grann chassiet en del likväl motorn enl mig den mest problem fria modellen.

R modellens stora problem är packboxarnas (Öhlin) läckage benägenhet om dom inte får motion tål heller inte grusväg

Upplevde motorn som rapp och riktig v twin karaktär dvs lite stånkig på låga varv en ganska varvvillig motor som trivs bäst mellan 5000-10500.
Startmotorrelät kan ge upp om batteriet är dåligt laddat.

Chassiet lite sävligt och lite tung (+10-15kg mot andra R1000) med mycket massa högt upp (min teori) men stabil och överraskar aldrig.

Som sporthoj är den ganska fullvuxen och har en hög sadelhöjd vilket passar långa förare bra och inte alls lika extrem som tex Ducati 996.

Servicen oljebyte efter 750 mil och ventil justering efter 1500 tror jag det va.

Den stora nackdelen är eller var ? den dåliga åf organisationen där det fortfarande är något av en udda hoj med italiensk logistik när det gäller reservdelar som man kan vänta allt från 3-4 dgr till 4 veckor.

Samt att jag upplevde den som extremt svårsåld (kanske gäller alla sporthojar).

En reservdelar är relativt dyra men det finns relativt gott om beg då få uppdateringar gjorts 1999-2003.

Tur att RSV har så bra kvalite att den sällan går sönder.

2004 kom den nya RSV med nytt chassie annan motor med nya förbränningsrum men i grunden samma fina motor som förr.

Last edited:
2ono skrev:
Upplevde motorn som rapp och riktig v twin karaktär dvs lite stånkig på låga varv en ganska varvvillig motor som trivs bäst mellan 5000-10500.

Chassiet lite sävligt och lite tung (+10-15kg mot andra R1000) med mycket massa högt upp (min teori) men stabil och överraskar aldrig.

Som sporthoj är den ganska fullvuxen och har en hög sadelhöjd vilket passar långa förare bra och inte alls lika extrem som tex Ducati 996.

Det är oxå mina intryck efter en kortare tid på denna maskin, förutom att jag nog tyckte registret var något smalare.
Hög ja - nästan som att sitta på en sågbock för mig, och den lär passa långa förare.
Sävlig i chassiet, ja, och dessa två egenskaper gjorde att jag inte direkt fann mig tillrätta på favoritvägen.
Nu låter det lite gnälligt, och det beror ju på att jag inte kan anpassa mig till olika hojar lika lätt som de som är duktiga chaufförer. Saken var nämligen den att jag körde samma favvoslinga nästan lika fort med kompisens SV650...
Lika fort eller fortare i de kurviga partierna, men på rakorna fick man ju felparkeringsböter med SV i jmf. med Millen :hihi

Som sagt, smmanfattningsvis en hoj som kräver tillvänjning, men är troliigen sedan en riktig racehoj av rang.
Det exemplar jag körde var dessutom på tok för hårt inställd för mig vilket givetvis grumlar mitt omdöme en del.

_basse_ skrev:
Jag har en Mille -00 och är jävligt nöjd!!/QUOTE]

:fakta

Det sägs att den svarta Mille R -00 är den snyggaste Millen hittills.

Jag tycker det är en lättkörd hoj, man kan både glida sakta fram och hetsa i höga hastigheter samt att den är lättsvängd - kan kännas lite tung mot andra riktiga rejshojar men den är otroligt stabil och faller av sig själv in i kurvorna (känns det som :tungan).

Maria1980 skrev:
Dåligt med respons i denna tråd... Nu undrar jag precis samma saker som du undrar så jag håller tummarna för svar på dina frågor =)

Hej Maria,
Om jag har för mig rätt så är du ganska kort. Det är inte så bra då Millen är rätt så hög. Provsitt så får du känna. Prova även Falcon, som är lägre, men har samma motor.
Min tjej är ganska kort. Hon kan köra min Busa, men Millen är inte att tänka på. Tur för mig !

Annars är det en kanontrevlig hoj !

2ono skrev:
...
Men första modellen kom 1999-2001 hade i praktiken en falco motor med lite lägre effekt den modellen kunde ha slirande kopplingar som botades med en sk barnettkoppling.
...

...
Den stora nackdelen är eller var ? den dåliga åf organisationen där det fortfarande är något av en udda hoj med italiensk logistik när det gäller reservdelar som man kan vänta allt från 3-4 dgr till 4 veckor.
...
RSVn kom före Falcon och motorn är exakt den samma. Annat avgassystem (2-2 på Falco) och chip bara. Skiljer lite i en del reservdelsnummer men delarna i motorn är samma. Orginalljuddämparen är för övrigt det första man byter. Den väger hutlösa 11 kg. På med ett 2.5kg Akrapovic slipon istället.
(modeller före 2004)

Om man tycker chassiet är sävligt så skruvar man bara upp ridehighten bak på öhlinaren. Förbättrar också den redan bra markfrigången. Nackdelen för de med korta ben att sadelhöjden ökar ytterligare.

Håller med om att den absolut största nackdelen är den helt värdelösa logistiken för reservdelar från åf och fabrik. 4 veckor är en bra leveranstid.

Om man vill ha en R-modell så tänk på att tidigare årsmodeller (-2001 har jag för mig) är ensits med kortare bakram än standard RSV.

Annars är det en kanonhoj.

Buster skrev:
...
Om man vill ha en R-modell så tänk på att tidigare årsmodeller (-2001 har jag för mig) är ensits med kortare bakram än standard RSV.

Stämmer bra. 02 kom tvåsits även på R-modellen. Dock kan man inte vara helt säker på detta, då jag har en 02'a som är reggad som enkelsits :confused:

Ingen vet varför....

Japp, grymma hojjar är det med mycket coolfiber (gäller R-modellen)

Bifogat

• _DSC8635_1.JPG
    _DSC8635_1.JPG
    133.8 KB · Visningar: 238
Falco

Falcon har andra kammar, i övrigt är motorn identisk men det går alltså inte att enabrt byta chip för att få "tillbaks" alla hästar.

Ang. enkelsits så kom redan vissa 01 (sent på året) med hel bakram. Dessa köper man annars på ebay för ca. 2000:- om man vill bygga om sin single-seater till familjebuss...

*/ ?>
Back