Köpråd: Äventyrshoj modell XL

Vet att det är över budget och jag vill inte vara den som föreslår C när valet var mellan A och B. Men(!) jag är stört nöjd med min 990 avd. Lite småfix med sadel och ruta så är man hemma.
 
Lär nog bli ganska grova däck på eventuell hoj ifall jag känner mig själv.
Gatdäck skall sitta på gathojar ju :rolleyes:

Hur är det med förbrukningen på din vid "rolig" körning?



Fast nu är det lite samma sak med den som med Africa Twinnen. Gammal, tung och saknar effekt. Fast den har ju mer Grus-credd än nästan alla andra uppräknade.

Yamaha XTZ750 Super Tenere
69 hp / 203 kg (torrvikt)
Däck fram/bak: 21"/17"
-Gammal
-Lite kubik
-5-växlad
+Billig
+21" framdäck

Antal kilo per häst blir 2,94, vilket i sin tur placerar den långt bak.

Fast jämfört med en ta så är den förmodligen gudomlig :tummenupp aldrig varit med om nåt så menlöst som transalp, tyvärr. Kör en xtz660 just nu och den kan allt som en ta kan + vrid. En vitlackad st med lite bling fixar nog det mesta för vettiga pengar, typ denna http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha_xtz_750_super_tenere_1991.php
 
Hej
Jag kan varmt rekommendera V-Strom!
Har en själv :)
Innan jag köpte den så var jag runt och provade flera olika hojar i det segmentet, och nu i efterhand så är jag fortfarande väldigt nöjd.
Man får mycket hoj för pengarna, satsa på en -04 och senare då fick den lite snyggare instrumentering och justerbar ruta. Glöm inte Kawasaki KLV 1000, samma hoj som V-strom!

Jag var och provkörde en Varadero -99 men den hojen tyckte jag kändes som en buss att köra, svampig fjädring, för mjuk sadel och så saknade jag en sjätte växel.
Sedan så provade jag en Varadero -11 den var mycket bättre men kändes fortfarande för tung, inte alls lika smidig som V-strom, en fördel med Varaderon är ju att den finns med ABS.

/A
 
Vet att det är över budget ........jag är stört nöjd med min 990 avd.
Billigaste KTM 990 Adventure ligger på 68 000:-
Så "lite" över budget kan man ju säga att det är. Fast KTM ägare kanske är enklare att pruta med... :tungan

Kör en xtz660 just nu och den kan allt som en ta kan + vrid.
XL650V = 56 Nm (2000)
XTZ660 = 57 Nm (1991)
XTZ660 = 58 Nm (2012)

Jag kommer säkert känna skillnaden... :rolleyes:
I vilket fall, en hoj av samma kubik och kaliber är ju inte direkt vettigt. Jag har redan en.
:)
 
Har du löst ryckigheten vid 3-4000 rpm ?
Sett att de flesta fettar på blandningen med PC3 med högre förbrukning som följd. Medans andra säger att man skall synka någonting för att få det att lira perfekt.

Till SV1000, som har samma motor men andra kammar, kan man köpa eller göra sig en TRE-modd för att få den att gå bättre på låga varv. Samma modd ska fungera på DL1000.
http://www.ebay.co.uk/itm/TRE-GSX1400-TL1000-DL1000-SV1000-GSXR-600-1000-HAYABUSA-/180463018191?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item2a046f20cf
 
Jag har haft bra koll på segmentet sedan -06, och jag måste såklart slå ett slag för BMW. Det finns en anledning till att BMWs GS-koncept är en klassledare. Både nu och då.

En 1100 skulle jag nog passa på, men en riktigt fin 1150 kan man få för ett bra pris. Du får komfort, vrid och kvalitet samt tillgång till en enorm massa eftermarknadsprodukter. Hojen är bombsäker och tål dessutom att tappas. Det här var för övrigt sista GS-modellesn utan en massa plast på, så den är redigt byggd vilket såklart syns på den höga vikten.

Denna kan du förmodligen få loss för 30k, inkl massa tillbehör. 9700 min på en GS är absolut inget att bekymra sig över om den är väl omhändertagen.

http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_R_1150_Gs_med_packvaskor_49206441.htm?ca=11&w=3
 

Öööh du glömde en liten detalj... XL kan vara benägna att brinna upp!:7peta

dscf9227t.jpg
 
Jo jag menar 950 så klart. Skiljer ganska lite. Jag prutade min 10 000 till 59. Så visst går det.
 
Lär nog bli ganska grova däck på eventuell hoj ifall jag känner mig själv.
Gatdäck skall sitta på gathojar ju :rolleyes:

Hur är det med förbrukningen på din vid "rolig" körning?



Fast nu är det lite samma sak med den som med Africa Twinnen. Gammal, tung och saknar effekt. Fast den har ju mer Grus-credd än nästan alla andra uppräknade.

Yamaha XTZ750 Super Tenere
69 hp / 203 kg (torrvikt)
Däck fram/bak: 21"/17"
-Gammal
-Lite kubik
-5-växlad
+Billig
+21" framdäck

Antal kilo per häst blir 2,94, vilket i sin tur placerar den långt bak.


Jag använder motorn rikligt :) och min drar 0,7.
 
Jag använder motorn rikligt :) och min drar 0,7.

Har samma erfarenhet med AT RD-04 kontra Varaderao SD-01:
ATn var på inget sätt snålare än Varaderon om man skulle ta sig fram lika snabbt.
Kring 0,7 milen för bägge, samma körstil - men då plååågade man 750-in medans Varaderon lufsade på obesvärad och hade massor kvar att ge.
...å andra sidan kan man få en Varadero att dra en liter milen och mer ändå.
Det lustiga är att det känns prisvärt, jämfört med att sitta o plåga en AT.
 
Öööh du glömde en liten detalj... XL kan vara benägna att brinna upp!]
Äsch, sådant som händer. "Things explode everyday" sade ju redan ministern for overseas development.
Varaderon delar motor med VTR / Firestorm. Det hörs ju på namnet att det blir eldfängt då...

TS/Wiseguy!

Lägger man ett Freudianskt perspektiv på rubriken skulle man kunna tro att ditt undermedvetna redan bestämt dig...?
 
Benägna att brinna upp skulle jag väl inte säga. Just den där hojen tog väl eld efter att någon lagt lite kablar i kläm och det blev kortis. Dvs. inget som är Hondas fel.
Ägaren skrev om det på XL-forum.

Ville bara skoja lite med den bilden. XL är ju normalt en jäkligt bra hoj som bara går och går. Känner för övrigt notrightrider. Och är det nån som kört en XL på "rätt" sätt så är det han.

Cagiva Elefant 750 Lucky Explorer.

Sitter väl en duccesnurra i den!? Eller minns jag fel?

http://www.blocket.se/kronoberg/Cagiva_Elefant_750_Lucky_Explorer_49146377.htm?ca=15&w=3
 
Cagiva Elefant 750/900 och allt vad som nu finns har ju problemet att Cagivas reservdels/återförsäljar nät är sämre än Aprilias.
Visst, den är till stor del gjord på Ducati och man kan plocka delar därifrån, men skall du ha annat så får du jobba för det.
Samma sak med tillbehör. Hitta vettiga kraschbågar till den t.ex. Inte det enklaste, osv.
 
Ville bara skoja lite med den bilden. XL är ju normalt en jäkligt bra hoj som bara går och går. Känner för övrigt notrightrider. Och är det nån som kört en XL på "rätt" sätt så är det han.

Cagiva Elefant 750 Lucky Explorer.

Sitter väl en duccesnurra i den!? Eller minns jag fel?

http://www.blocket.se/kronoberg/Cagiva_Elefant_750_Lucky_Explorer_49146377.htm?ca=15&w=3

Vet flera som kört Varaderon till 6000-9000 tusen mil innan dom fick byta tändstift(irdiumstift) och ens ställa ventilerna.
Det går desutom och ta kammar från sporthojsyrran och dona med kompet och få en del mer hästar - finns lite på nätet om detta om du inte får nån billig utan kör nått bygge från en äldre hoj - satsa dock på en insprutare
 
Tre-Modden tar väl bara bort strypningen på de lägre växlarna och toppfartspärren.
Den tar väl inte bort problemen som just DL1000 har vid lägre varv.
(rätta mig ifall jag har fel här, har som sagt var aldrig testat)

advrider var det i alla fall någon som tyckte att TRE fixade detta problem, men jag har ingen egen erfarenhet i ämnet.
 
Har du löst ryckigheten vid 3-4000 rpm ?
Sett att de flesta fettar på blandningen med PC3 med högre förbrukning som följd. Medans andra säger att man skall synka någonting för att få det att lira perfekt.

Jag har läst lite om att dom ska rycka och ha sig, jag har inte märkt något, jag är väl inte så känslig för sådant iofs.
Det finns en informativ tråd om V-strom på smc:s forum där man kan läsa lite om hur man synkar gasspjällen på den m.m.

/A
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top