Aprilia ETV1000 Capo Nord
98 hp / 215 kg (torrvikt)
Däck fram/bak: 19"/17"
+Pålitliga Rotax/Mille motorn.
+6 växlar
-Svårt att hitta tillbehör
-Aprilias reservdelsnät är obefintligt
-Dåligt utbud på marknaden just nu.
Med ny GA borde reservdelar funka bättre nu? Annars beror det på var du bor. Här nere kan du serva Aprilia i Tomelilla och Helsingborg.
Capon är en utpräglad asfaltshoj i mina ögon. En riktigt bra långfärdstourer, med ställbar bakfjädring och eluttag fabriksmonterat. Den går såklart att köra på grus, men sadel och körställning är för asfalt. Den är ganska trögstyrd och fartstabil. Den dunkar på bra på autobahn.
På plussidan är den
väldigt bekväm och bra att lasta. Pakethållaren är t ex typad för 10 kg, brukar ju ofta vara 5 kg bara. Den är förhållandevis låg.
Köper du original packväskor skall du syna dom i sömmarna. Mina läcker när det regnar. Locket är inte helt plant när de stängs, det syns tydligt att det är otätt.
Motorn är go och vridstark. Inga problem med något faktiskt, riktigt bra kvalitet på min har det varit. Täta serviceintervall jämfört med Varadero (750 mil).
Den bör kunna vara ganska billig beg. Många fabriksnya parallell-importerades i början på 00-talet. Jag gav t ex bara 85 för min 03 (det var en 02). Marknaden flödade över av billig direktimport, det bör finnas en hel del som rullar, även om jag sällan ser några faktiskt (?).
Supertenerén
Den hade en slitstark motor och även den motorn är råstark. Men ramen är av gamla typen, plus att den är väldigt framtung och har stort framhjul. Jag tycker den understyr lite på asfalt.
Sadeln är bättre för grus men obekväm jämfört med capon.
Ingen av dessa hojar är bäst på krokiga skånska asfaltvägar...