Köpråd: Äventyrshoj modell XL

Det går desutom och ta kammar från sporthojsyrran och dona med kompet och få en del mer hästar
Det jag läst på mig så skall VTR:en och Varaderon skilja på:
-Andra förgasare, mindre på Varaderon och större på VTR:n
-Andra kammar
-Annan kompression. Någon som vet hur de gjort för att få lägre kompression på Varaderon?

Finns folk som gjort det där så kolla runt på nätet - kommer inte ihåg riktigt

Trottelhusena kan man ju hoppa och byta men högkompskolvar,kammar och möjligtvis styvare ventilfjädrar för o slippa kolvkyssar gjordes (kammen är ju mer aggresiv).
Högkomp ger ju mer pulver på låg/mellan men aggresivare kammar återställer det så det var som original men effektkurvan låg högre.

Bara kammar gav varvilligare motor med mer effekt mot toppen - var nått sånt.

Det gav en hel del , så går du på nått äldre objekt så kan du ju roa dig lite med godis istället för
originaldelar:tummenupp

Håll dig borta från Cagiva Elephant om du inte gillar att mecka själv. Visst, det är en annorlunda och kul hoj, men det är bara vissa delar som finns som nya och beggatmarknaden är inte översållad med grejer som är specifika för hojen. Dessutom är motorerna lite åt det åldersdigna hållet. De går däremot jättefint och håller över genomsnittet för italienare av den åldern.

Funderar på om man kan få loss en Ducati 1000DS Multistrada för 30.000..
http://www.blocket.se/ostergotland/En_hoj_for_favoritvagen_Ducati_Multistrada_48268577.htm?ca=11&w=3
Fördel
+ Nyare hoj
+ Riktigt bra på landsväg
+ Vridstark motor som var nervärderad på de tidiga. Tester visar oftast +5 - 10 häst jämfört med fabriksuppgift
+ Gafflar, bromsar och fälgar är samma som andra duccar. Enkelt att få tag på dubbla uppsättningar grejer för grusåka.

- 17" framhjul
- mer gathoj än grushoj.
- ful så in i helvete

Tjena! Ok om jag kapar din tråd lite? ;)

Är utan hoj i nuläget och behöver något för mig att ha till mycket nöjesåka, ibland också med tjejen, men ska även försöka/testa på att pendla när det går!

Tröttnade hårt på att raceåka med min gsxr750 på gata när jag övergått till banåka så nu är jag ute efter något som är häftigt, kul, snabbt (relativt?), hyfsat bekväm(inte så kräsen). Grejen är att jag tror man kan få mycket fartkänsla etc. av att åka grus (kört mkt cross när jag var yngre) så tänkte testa detta..
Budget är väl ca 60'000kr.

Just nu hade det coolaste vart en 1190 ADV R men ja, budgeten!!^^
Har kollat en del på Tiger 800 XC också men ja, finns det något annat att kolla på som faktiskt set rätt bra ut? :)

(Eller ska jag bortse från det mesta av att grusåka och köpa en mer gatinspirerad hoj??)

Tycker ni att detta hör till en egen tråd så säg bara det! :)

En kluven Eric!

kan få loss en Ducati 1000DS Multistrada för 30.000..
Har faktiskt testat den gamla Multistradan för länge sedan. Definitivt en gathoj, men riktigt rolig. Fast det som talar emot den hårt är ju fronten. Den håller ju iofs BMW-klass, men det här med vridbar ruta högst upp....eeehhh....
Fast jag vet inte om jag någonsin sett en Multistrada moddad för grusväg. Det kanske vore något.

Aprilia ETV1000 Capo Nord
98 hp / 215 kg (torrvikt)
Däck fram/bak: 19"/17"
+Pålitliga Rotax/Mille motorn.
+6 växlar
-Svårt att hitta tillbehör
-Aprilias reservdelsnät är obefintligt
-Dåligt utbud på marknaden just nu.

Med ny GA borde reservdelar funka bättre nu? Annars beror det på var du bor. Här nere kan du serva Aprilia i Tomelilla och Helsingborg.

Capon är en utpräglad asfaltshoj i mina ögon. En riktigt bra långfärdstourer, med ställbar bakfjädring och eluttag fabriksmonterat. Den går såklart att köra på grus, men sadel och körställning är för asfalt. Den är ganska trögstyrd och fartstabil. Den dunkar på bra på autobahn.

På plussidan är den väldigt bekväm och bra att lasta. Pakethållaren är t ex typad för 10 kg, brukar ju ofta vara 5 kg bara. Den är förhållandevis låg.

Köper du original packväskor skall du syna dom i sömmarna. Mina läcker när det regnar. Locket är inte helt plant när de stängs, det syns tydligt att det är otätt.

Motorn är go och vridstark. Inga problem med något faktiskt, riktigt bra kvalitet på min har det varit. Täta serviceintervall jämfört med Varadero (750 mil).

Den bör kunna vara ganska billig beg. Många fabriksnya parallell-importerades i början på 00-talet. Jag gav t ex bara 85 för min 03 (det var en 02). Marknaden flödade över av billig direktimport, det bör finnas en hel del som rullar, även om jag sällan ser några faktiskt (?).

Supertenerén

Den hade en slitstark motor och även den motorn är råstark. Men ramen är av gamla typen, plus att den är väldigt framtung och har stort framhjul. Jag tycker den understyr lite på asfalt.

Sadeln är bättre för grus men obekväm jämfört med capon.

Ingen av dessa hojar är bäst på krokiga skånska asfaltvägar... :rolleyes:

http://www.blocket.se/stockholm/Aprilia_ETV_1000_Caponord_49175843.htm?ca=11&w=3

Här en med packisar, 1600 mil, 02:a uttagen 04 (dvfs han har inte gett mer än jag gjorde en gång i tiden).

40.000... mycket hoj för pengarna.

http://www.blocket.se/stockholm/Aprilia_ETV_1000_Caponord_49175843.htm?ca=11&w=3
Med tanke på att han är den ende som säljer Capo Nord just nu så har han höjt prisintervallet för modellen.
De som fanns innan gick för runt 30 papp, vilket är ungefär det intervallet den bör ligga på, 25-35 papp beroende på mil/utrustning.

Med tanke på att han är den ende som säljer Capo Nord just nu så har han höjt prisintervallet för modellen.
De som fanns innan gick för runt 30 papp, vilket är ungefär det intervallet den bör ligga på, 25-35 papp beroende på mil/utrustning.

hehe, det är nog jag som inte vet vad pengar är värda. :)

Såg en Cagiva Grand Canyon på blocket för 28´.. Frågan är om det är värt det?

Lite skoj med gamla multin är ju just att den har gatgrejer så den är bra på det. Däremot så passar vad jag vet större framhjul på den om man flyttar upp framskärmen.. den har 24mm axel vill jag minnas, men jag är inte säker. Samma framaxel som Ducati 916/748/996

Större framhjul våre ju bra på grusåka och det finns oversize framdäck från Continental modell TKC-80. Dock funkare inte alltid..
http://www.canyonchasers.net/reviews/tires/conti/tkc80.php
As speed increases, the confidence provided by a Z-rated street tires quickly dissolves. With the TKC 80s, without even realizing it, we found ourselves running speeds between 60 and 80mph down dirt roads and even two-track with utmost confidence. Making mediocre dirt riders, such as ourselves, feel like superheroes.
tkc80-03.jpg

tkc80-05.jpg

Känns som r1150gs & Varadero är dom som fyller "kraven" på +-30000kr och massa kubik i äventyrskategorin. Ska bli intressant att se någon av dom i Sigtuna-looken :tummenupp

Annars finns ju TKC80:s i Blackbirdens dimensioner också så där har du nödlösningen :yoparty

Jag borde skrivit snygg enkelsving/fälg där :tungan

Vad är det som gör BMW R1150GS till en bra hoj förresten?
Varför är den populär?
Går man på rena siffror ligger den ju inte bra till, men försäljningsstatistiken säger ju annat.

Rejäl/robust, bra kvalitet, bra andrahandsvärde, bra komfort, bombsäker lättmekad motor som håller läänge

Motorn har dessutom bra egenskaper för offroadåka med bra bottenvrid.

Känns som r1150gs & Varadero är dom som fyller "kraven" på +-30000kr och massa kubik i äventyrskategorin.
Skulle vilja lägga till Tigern & V-stromen till dessa, men jag har lite svårt att få till ett "äventyrsstuk" på dessa i huvudet hur jag än försöker.
Vet faktiskt inte riktigt varför...:va
De är ju minst lika kapabla som Honda och bmw:n om inte mer.

T.ex.
En äventyrskittad V-strom, men den känns inte helt rätt...
V-strom.jpg

Skulle vilja lägga till Tigern & V-stromen till dessa, men jag har lite svårt att få till ett "äventyrsstuk" på dessa i huvudet hur jag än försöker.
Vet faktiskt inte riktigt varför...:va
De är ju minst lika kapabla som Honda och bmw:n om inte mer.

T.ex.
En äventyrskittad V-strom, men den känns inte helt rätt...
View attachment 392136

Tigern och V-stromen hade jag likadana tankar om för några år sedan, fick låna och provköra dem några dagar och jag kom fram till att de är väldiga bra men...de har ingen själ eller karaktär, det är liksom inget speciellt med dem utan egentligen väldigt tråkiga. Det var liksom inget nöje att köra dem förutom att de tog mig från punkt A till B.
Mina åsikter bara...

Tigern och V-stromen hade jag likadana tankar om för några år sedan, fick låna och provköra dem några dagar och jag kom fram till att de är väldiga bra men...de har ingen själ eller karaktär, det är liksom inget speciellt med dem utan egentligen väldigt tråkiga. Det var liksom inget nöje att köra dem förutom att de tog mig från punkt A till B.
Mina åsikter bara...
Har aldrig kört V-stromen men har haft både 885-steamer och har en 955 just nu. Original är det ju lite busskänsla med ett karakteristiskt tapp i effektkurvan mellan 3800-4300. Båda behöver lite pyssel på inlopp o utlopp samt bestyckning/mappning för att komma till sin rätt. Att droppa gaffeln 25mm gör också att det svänger lite lättare, men känns fortfarande stabilt i 200. Efter att man fixat det tycker jag att det är mer karaktär och känsla än tex. Varaderon.

Köpte ju själv som bekant en Varadero -00 inför min förestående långresa då jag kom fram till efter massor av sökande att den är flera hojar i en och den mest driftsäkra hojen på marknaden.
Fördel förgasare för egen del då jag vill ha så lite elektronik som möjligt.

Vrid som en Ålandsfärja, bekväm på långfärd som blir überbekväm med komfortsadel, öppen korvlucka upp till 120 km/h med MRA ruta, funkar dunder för full patte på grus och knäskrap på asfalt.
Visst är den topptung men inget man märker på rull i skogen när bakhjulet får styra i kurvorna.

Lastade frugan och rejält med packning i somras och drog till Trysil, 198 mil t/r och frugan somnade där bak!
Bytte ut Michelin Anakee som sitter på nu och testar Karoo 3 för mer bett på gruset.

Passade på att byta till 48 mm förknasare nu från VTRen och dynojettade när den ändå var inne efter grusvurpan vilket blir spännande att testa, 5 växlar förvisso men 5an drar ju från 40km/h och brakar iväg till 200 utan att protestera.

Mest kända Varaderon rullade 28000 mil innan vevlagret skar och rullar nu med ny motor på 34000 mil!

Bästa hojen jag ägt och jag har haft 33 på 28 år.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman