Köpråd: Äventyrshoj modell XL

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Dags för lite mera input inför ett eventuellt inköp av en framtida hoj.
Jag frågade ju för 2 år sedan efter en äventyshoj i storleksklassen L eller XL. Detta resulterade i en Transalp. Men nu funderar jag på nästa steg, något större.
Så vad har ni för rekommendationer?
Vad bör man kolla på?
Vilka modeller bör man inte glömma?
Vad bör man akta sig för?

Kriterierna är följande:
-Mycket kubik. Större = bättre
-Den skall gå att framföra t.ex. Sthlm-Nordkap utan att man dör på kuppen
-Skall gå att köra på både grus & asfalt (98% asfalt & 2 % grus)
-Lätthanterlig och rolig att köra
-Pris max 30 000:- (eftersom det är höst & prutmån finns på marknaden så går även "lite" dyrare, som går att pruta ned en bit)
 
Suzuki DL1000 V-Strom
98 hp / 207 kg (torrvikt)
Däck fram/bak: 19"/17"
+Insprutning
+Lätt
-Ryckig insprutning vid låga varv

Honda XRV750 Africa Twin
61 hp / 205 kg (torrvikt)
Däck fram/bak: 21"/17"
+Beprövad & håller länge
+21" framhjul
-5-växlar
-Saknar effekt och kubik
-Börjar kännas gammal

Honda XL1000V Varadero 1999-2002
95 hp / 220 kg (torrvikt)
Däck fram/bak: 19"/17"
+Beprövad & hållbar
+Bra prisläge
-Bara 5 växlar
-Hög bränsleförbrukning
-Förgasare
-Tung

Honda XL1000V Varadero -03
93 hp / 235 kg (torrvikt)
Däck fram/bak: 19"/17"
+Insprutning
+Lägre bränsleförbrukning jämfört med den gamla Varaderon.
+6-växlad låda
+Hondakvalitet som håller i xx xxx mil
-Svår att få tag i för sub 30'
-Ännu tyngre än föregångaren

BMW R1100GS 1994-1999
80 hp / 243 kg (torrvikt)
Däck fram/bak: 19"/17"
+BMW kvalitet
+Kardan
-Tung
-Saknar lite effekt
-Luft/olje-kyld

BMW R1150GS
85 hp / 229 kg (torrvikt)
Däck fram/bak: 19"/17"
+Modernare hoj
+6 växlad låda
-Fortfarande lite effektsvag och tung
-Svår att få tag i för sub 30'
-Luft/olje-kyld

Aprilia ETV1000 Capo Nord
98 hp / 215 kg (torrvikt)
Däck fram/bak: 19"/17"
+Pålitliga Rotax/Mille motorn.
+6 växlar
-Svårt att hitta tillbehör
-Aprilias reservdelsnät är obefintligt
-Dåligt utbud på marknaden just nu.

Yamaha TDM850 (mk2) 1996-2001
80 hp / 198 kg (torrvikt)
Däck fram/bak: 18"/17"
+Låg vikt
+Bra prisläge
-18" framdäck

Yamaha TDM900
86 hp / 190 kg (torrvikt)
Däck fram/bak: 18"/17"
+Låg vikt
+Modernare
+6 växlar
-18" framdäck

Triumph Tiger 900 1999-2000
82 hp / 209 kg (torrvikt)
Däck fram/bak: 19"/17"
+Billig
+6-växlad
-Gamla 885 cc motorn. Förvisso med insprutning.


Triumph Tiger 955i 2001-
104 hp / 215 kg (torrvikt)
Däck fram/bak: 19"/17"
+955 cc motorn
+Insprutning
+Bra vikt/effekt
+6-växlar
 
Last edited:
Inte att förglömma nya Triumph Tiger Explorer. Underbart väglok men tyvärr faller den väl utanför din budget än på några år.
1200cc
137hp
121Nm
19" fram resp 17" bak
259kg Fulltankad ready to ride (hittade ej torrviketen)
 
Ryckig insprutning är det på många på låga varv....så det kan behöva fixas fast du väljer en annan hoj.
SÅ Dl1000,Tdm850/900 kan ju vara ett bra objekt och bygga på , annars skulle jag satsat på en insprutar Varadero om du bara skall hålla dig på grus och asfalt och inga in skogen ambitioner(vikten...)

Ang Varaderon - dom gamla förgasarmopparna drar fan så mycket mer soppa.
Snacka med två på en rastplats längs vägen , den ena körde på 0,6 och den andra på 0,47 eller nått:3freak

Det gör ju en hel del
 
Lite dyr kanske men går kanske att diskutera priset med honom:
http://www.blocket.se/stockholm/KTM_950_Adventure_49004997.htm?ca=8&w=3

Samma med denna men en mycket bra mc:
http://www.blocket.se/kristianstad/Kawasaki_Versys_48122610.htm?ca=8&w=3

Ok och inom prisgränsen:
http://www.blocket.se/varmland/Triumph_Tiger_855_48304110.htm?ca=8&w=3

Lite mera ovanlig men helt ok:
http://www.blocket.se/kronoberg/Cagiva_Elefant_750_Lucky_Explorer_49146377.htm?ca=8&w=3

Skall bli intressant att följa detta, lycka till :tummenupp
 
Inte att förglömma nya Triumph Tiger Explorer. Underbart väglok men tyvärr faller den väl utanför din budget än på några år.
1200cc
137hp
121Nm
19" fram resp 17" bak
259kg Fulltankad ready to ride (hittade ej torrviketen)
Den Tigern kan jag nog glömma en bra stund till :tungan
Däremot glömde jag skriva upp de tidigare och 955i Tigern är ju ganska vettigt faktiskt.

Den äldre generationens Triumph Tiger 1050 kanske kan vara nåt?
Är nog lite svårt att få ned 1050:an till 30' strecket.
 
Fast är du billigast i Sverige så är oddsen att man känner för att pruta 10 papp till ganska liten. Men visst hade jag lite mera i plånboken kanske det vore ett alternativ.
 
Mina personliga erfarenheter nedan.

Honda XRV750 Africa Twin
Alldeles för trött.

Honda XL1000V Varadero -03
Tycker den går förvånansvärt bra, också vid sidan av vägen.

Yamaha TDM850 (mk2) 1996-2001
Ingen äventyrshoj funkar bara på sjyst slät asfaltsväg.

Triumph Tiger 900 1999-2000
Bara haft den med förgasare (-98) och öhlinare bak. Går att få att gå riktigt bra med lite förgasar/luftburksmod. Funkar bra på dålig asfaltsväg o grus, men är lite topptung så man skall nog inte vara för liten och lätt.

Triumph Tiger 955i 2001-
Funkar bra på asfalt, original bakstödämpare är ett skämt. Tycker den är lite mindre "off road" än 885:an men går att marscha 20-30 km/h fortare på sjyst väg.

Skall man köra mycket vid sidan av vägen så är nog KTM eller BMW bästa alternativen, skall man bara ta sig fram en liten kortare bit så tycker jag Varaderon, gamla och "nya" tigern funkar bra, har kört hyfsat krångliga passager i Rumänien med båda Triumph. Motorbågar o hasplåt rekommenderas.
 
Antal kilo per hästkraft. Det är ju ändå sporthoj vi är på.

2,06 - Triumph Tiger 955i
2,11 - Suzuki DL1000 V-Strom
2,19 - Aprilia ETV1000 Capo Nord
2,20 - Yamaha TDM900
2,31 - Honda XL1000V Varadero (99-02)
2,47 - Yamaha TDM850
2,52 - Honda XL1000V Varadero (03-xx)
2,54 - Triumph Tiger 900
2,69 - BMW R1150GS
3,03 - BMW R1100GS
3,36 - Honda XRV750 Africa Twin


Min nuvarande
3,47 - Honda XL650V Transalp
 
Bygg en multanvändbaridräpare på Tdm900 eller Dl1000 - skall du bara casha upp för en hoj och köra så är nog Varadero insprutare bästa valet ekonomiskt.
 
Prova en xl1000, du kommer att bli väldigt förvånad över hur kul den är att köra. Jag har lagt gatdäck av sportmodell på min och den är riktigt trevlig :)
 
Är det inte mer än 2% grus du ska köra så duger vilken hoj som helst, bara den är bekväm nog. Du vill ha mer motor, annars är ju Transan perfekt. TA:n är den bekvämaste hoj jag kört (kanske inte säger så mycket...), bara knappt slagen av FJR.

Nä som sagt, grusegenskaper skulle inte jag bry mig om när det är så lite grus du ska köra.
 
Prova en xl1000, du kommer att bli väldigt förvånad över hur kul den är att köra. Jag har lagt gatdäck av sportmodell på min och den är riktigt trevlig :)
Lär nog bli ganska grova däck på eventuell hoj ifall jag känner mig själv.
Gatdäck skall sitta på gathojar ju :rolleyes:

Hur är det med förbrukningen på din vid "rolig" körning?


Fast nu är det lite samma sak med den som med Africa Twinnen. Gammal, tung och saknar effekt. Fast den har ju mer Grus-credd än nästan alla andra uppräknade.

Yamaha XTZ750 Super Tenere
69 hp / 203 kg (torrvikt)
Däck fram/bak: 21"/17"
-Gammal
-Lite kubik
-5-växlad
+Billig
+21" framdäck

Antal kilo per häst blir 2,94, vilket i sin tur placerar den långt bak.
 
Är det inte mer än 2% grus du ska köra så duger vilken hoj som helst, bara den är bekväm nog. Du vill ha mer motor, annars är ju Transan perfekt. TA:n är den bekvämaste hoj jag kört (kanske inte säger så mycket...), bara knappt slagen av FJR.

Nä som sagt, grusegenskaper skulle inte jag bry mig om när det är så lite grus du ska köra.
Klart man kan köra med vilken hoj som helst på grus. Skulle kunna göra det med Firebladen eller Blackbirden också, men det är ju inte poängen.
En äventyrshoj skall kunna hantera grus. det skall vara ett nöje att göra det de enstaka gånger man gör det.
Vill man ha en ren grushoj köper man en KTM Enduro och kör, men jag har fler krav.
Äventyrshojar är ju lite som SUV:ar. De skall kunna ta sig fram överallt, men det är sällan ägarna gör det.

Sen var %-satsen en ganska vild höftning. :tungan
 
Vara SD 01 är en käck liten grushoj


DSCF9205_zps6ed70be6.jpg

som även funkar på asfalt om man vill.


convoiexceptionelle_zpsecc7c347.jpg


Forbisedd, lagt prissatt, mycket bang for the buck.
Man sitter lite lagt och maste kora pa attack for att fa den lite tunga fronten att lira, men pa det hela taget ar det en kul grusracer.

19 tum fram ar egentligen inget problem pa grus. Det gar att sejfa med Karoo fram om man vill, men Karoo T kan daremot inte rekommenderas. Det finns daremot bra crossbakdack i 100 90 x 19 som funkar kalas fram. Speciellt Maxxis har nagra modeller som funkar suverant fram pa Varan. Profil, rundning och pitch i monstret, helt perfekt.

Bak kan man ga ner till 140 80 x 17 och kora vanliga Karoo, funkar bra.


img3078686_zps1b7ea601.jpg


Vad som inte funkar vare sig det ar grus eller asfalt ar kombibromshelvetet, men det kan man ju kapa bort.


Edit>
Gjutna hjul ar ju bara sa dar bra nar man klipper stenar i plus 100, men sa fort skall du val inte kora anda...
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top