Köpa Vinterbil... (740)

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Har gått och funderat på en 740 till vintern... (läs 745, 940, osv.)
Blir isåfall min första volvo. Vad ska man tänka på, vad ska man lägga för pengar om man vill ha en ganska trevlig bil?
Dom som jag har pratat med säger att det är en väldigt driftsäker bil.

Vad säger ni!?

Köp en som är nybesiktigad och med vettiga däck, det är i princip allt du behöver bry dig om på en gammal stridsvagn. Fina bilar! För 10´ får du en finfin bil!

Har haft en 745gl med el overdrive och insprut. Kanon bil, drog 0,7 på långkörning. 940 är törstigare.

Har själv ägt en 740 för ett tag sen.
Det är som många säger en driftsäker och lättmekad bil.
Riktigt rolig att köra med på vintern :D
Nackdelen är att den dricker väldigt mycket soppa..

En sak du kan tänka på när du ska köpa är att andra halvåret 1988 (88b) och framåt så har dom helgalvad kaross, dvs mycket mindre rost.

Kör också bakhjulsdrift på vintern, det är ju ett krav! Jag kör dock Bmw så jag har inte full koll på Volvon.

Min kompis hade däremot en 740 TIC ett tag och han klagade på att den var tråkig att sladda med. Han jämförde då med mina två generationer Bmw 5-serie, 87 och 95 och sin Volvo 340.

Jag tror han klagade på att viktfördelningen var fel så att den understyrde för mycket och baken kom inte ut som han ville.

Jag kommer inte riktigt ihåg, nån annan som vet vad jag/han pratar om?

Jesper

Jag tror han klagade på att viktfördelningen var fel så att den understyrde för mycket och baken kom inte ut som han ville.

Jag kommer inte riktigt ihåg, nån annan som vet vad jag/han pratar om?

Jesper

Jo, det är nog lite som att dansa med en elefant om man har dom bilarna att jämföra med.

Jag körde en gammal Vaz på vintern, den var nästan för tvärsladdad, gamla bakhjulsdrivna kadetter och asconor är nog rätt optimala, men bland nyare bilar har jag dålig koll då jag inte åker felhjulsdrivet själv.

Men BMW borde ha bra förutsättningar.

då jag inte åker felhjulsdrivet själv

HAHA:D Sånt kan man säga här men säger man det på fel forum så kommer man bli lynchad...(obs. vågar inte säga att jag nånstans håller med dig)

Jesper

Köp så rostfri som möjligt. Även galvad underrede rostar ifall den får en tryckare av en stor sten. Kolla främre domkraftsfästet + golvet omkring. Kan vara hål där.

Edit: lägg en sandsäck eller något annat som tyngd i skuffen på vintern. Blir bättre sladdkontroll då.

Ska du ha roligt med bakhjulsdrift på vintern så är diffbroms ett måste.

Jag fattar inte poängen med bakhjulskrafs när det halt utan detta tillbehör. Så fort man stannar vid en kosrsning med packad snö/is så står man där spinnandes medans gubben framför i sin skoda oktavia accar järnet...

Visst kan det vara rejält roligt med rwd, men utan diffbroms blir det riktigt bonnigt med ett spinande innerhjul.

Största hindret till att jag inte köpte en 5-serie är just pga rwd. Blev en A6 quattro istället!

Nu glömde jag alldeles bort att prata om själva köpet. Jo, den bild jag har fått när jag har kollat på annonser och priser är att jag tycker att det verkar värt att lägga till några tusen extra, ibland kanske en dubbling av priset men vad pratar vi om för pengar och köpa en bil som gått 18000 garanterade mil genom servicebok med några få ägare istället för nån som gått 45 000.

Inget tvivel om att de kan gå så långt men det känns, åtminstone för mig som att det skulle vara värt att köpa en lågmilad. Då kan det ju vara ett helt sjukt bra köp då den ju kan gå i 20 000+ mil till!

För övrigt så bör du som redan nämnt satsa på en galvad och en med insprutning.

Jesper

...det verkar värt att lägga till några tusen extra, ibland kanske en dubbling av priset men vad pratar vi om för pengar och köpa en bil som gått 18000 garanterade mil genom servicebok med några få ägare istället för nån som gått 45 000.

Håller helt med. Även om den lätt håller för 45000 mil så slits ju alla styrleder mm så en som gått 18k är inte så glapp överallt och trevligare att köra.

Har haft en 745gl med el overdrive och insprut. Kanon bil, drog 0,7 på långkörning. 940 är törstigare.

Nej, 740 och 940 är exakt samma bil bortsett från några kosmetiska detaljer. Motorerna är samma och det enda som skulle kunna påverka bränsleförbrukningen är att en 940 kan vara 50kg tyngre pga ljuddämpning och säkerhetsdetaljer.

Tack för alla vettiga svar!
Jag hade väl tänkt att lägga max 10k på bilen, men vill ju ha en som inte är helt sönderrostad. 88 och framåt är det enda som gäller har jag oxå hört...

Vad är 340 för bil i jämförelse med 740:n?
Bra eller Anus?!

Det där med diffbroms och sladda och lägga bilen på taket kommer i andra hand (TRÅKIG, jag vet). :rolleyes:

Hehe.....japp de var en bra tanke. Man ska ju bry sig om sin omgivning sägs det.
Skänker en uppsättning alu fälgar.

Om sladda kommer i andra hand ska du absolut inte välja bort en 740 mot en 340.

740n är en svensk kvalitetsbil och 340 är från Holland med en Renault motor. 360 är väl snäppet bättre då det sitter Volvomotor i dessa men de är fortfarande långt i från 740 eller 940 i kvalitet.

Däremot tycker jag 340n är väldigt rolig att köra på vintern. Väldigt benägen att kasta ut baken! Det kanske i för sig också är nåt som talar emot. Jag skulle knappast skicka ut tanten på vintern i en sån...

Jesper

Att diffa en volvoaxel just nu är inte så farligt dyrt som man kan tro, om man inte ska slå till på en torsendiff eller liknande. Är det sladda man är ute efter (som det såklart är), då skulle jag nog hävda att man måste ha diffspärr hellre än diffbroms. Ta en ALD t.ex (Aussie-Locker-Diff), den låser båda hjulen 100% vid belastning. Den är robust också, så vill du kasa på torr asfalt så är det inga problem med lite vilja och våld.
ALD går att jämföra med svetsdiff, förutom att den är odiffad när du kör lugnt, landsväg, rondeller utan att gasa osv.

Bakaxel.se skrev:
Aussie Lockern är egentligen framtagen för att köra med i skogen med 4X4. Men den fungerar utmärkt för att köra med även på gatan. I Sverige så finns det i regel inte så många diffspärrar att välja på. En sådan får du för 3400kr och är bara att börja meka in i original diffhus.

Aussie Lockern består av 4 st drev som monteras i din befiltliga diff. Fördelen med detta att du inte behöver skimsa in axeln på något vis och går utmärkt att montera själv. Aussie Locker fugerar så att den är "öppen" när man svänger och inte gasar. D.v.s, åker du i en snäv kurva eller rondell så hör man hur dreven kuggar över och ger ifrån sig ett tick-tick ljud. Sen när du vill åka brett så trampar du på lite och så har du bakvagnen, förhoppningsvis, där du vill ha den (på tvären!). Det gör att vid drifting är Aussie Lockern lysande. Du får mycket förustsägbara ställ genom att den låser upp 100% vid "hårt" gaspådrag. Den beter sig då som en spole eller svetsad diff.
Bakaxel.se

Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back