Köpa Vinterbil... (740)

Då tycker jag vi startar en insamling!

Du börjar... :D

Du kan få min 740 för 6 loppor. Fläkten fungerar bara på max och vinterdäcken är slitna, dom fick sitta på hela förra sommaren av lathet. Men kul som fan blire. Rumpvärmarna fungerar utmärkt, och det är väl däför man tjöper en 740. Inget går upp emot volvovärme.

Du kan få min 740 för 6 loppor. Fläkten fungerar bara på max och vinterdäcken är slitna, dom fick sitta på hela förra sommaren av lathet. Men kul som fan blire. Rumpvärmarna fungerar utmärkt, och det är väl däför man tjöper en 740. Inget går upp emot volvovärme.

Bilder!!!

Tack för alla vettiga svar!
Jag hade väl tänkt att lägga max 10k på bilen, men vill ju ha en som inte är helt sönderrostad. 88 och framåt är det enda som gäller har jag oxå hört...

Vad är 340 för bil i jämförelse med 740:n?
Bra eller Anus?!

Det där med diffbroms och sladda och lägga bilen på taket kommer i andra hand (TRÅKIG, jag vet). :rolleyes:

Lägger du till några loppor så kan du få en riktigt fin rostri bil från -91

Billigare vid snabb affär

http://www.blocket.se/vi/18524066.htm?ca=7_s
http://picasaweb.google.com/Mrhelmutsxv/Volvo740GLT91InvNdigt#

Last edited:
Har själv ägt en 740 för ett tag sen.
Det är som många säger en driftsäker och lättmekad bil.
Riktigt rolig att köra med på vintern :D
Nackdelen är att den dricker väldigt mycket soppa..

En sak du kan tänka på när du ska köpa är att andra halvåret 1988 (88b) och framåt så har dom helgalvad kaross, dvs mycket mindre rost.

Skitsnack, jag har en 88B med en helsikes massa rost vid skärmkanterna!! :D

Fast kan ju iof bero på att han ville bli av med den, så jag fick ju bilfan gratis... :tungan

Skitsnack, jag har en 88B med en helsikes massa rost vid skärmkanterna!! :D

Fast kan ju iof bero på att han ville bli av med den, så jag fick ju bilfan gratis... :tungan

Sant!
Jag var och kikade på en -90 igårkväll... Massa rost!

Ville inte ha den bilen då han hade lagat hålen (läs; skitstora hål rätt in i bagageutrymmet) med silvertejp... :näsblod

För 10K får du ju skit än vad du väljer

Njae, det finns vissa guldkorn iaf :). Fick en 740 -87a för 7000kr för runt ett år sedan. Då hade den gått runt 21000 mil har jag för mig, servad och stämplad upp till 18000. Detta med endast två ägare, där andra ägaren var barnbarnet till första ägaren :tummenupp.
Inte speciellt mycket rost rent kosmetiskt. Dock en del rost under och i hjulhusen. Men i övrigt kanonskick, speciellt motorn.
Så det finns klart guldkorn där ute man kan hitta.

Sladda med 340 och 360? Dom är väll framhjulsdrivna (FWD) båda två? Även "sportbilen" 380 och nyare 440?

Men 240, 740 och 940 är RWD... Eller?

Nej ja är ingen volvonörd men hälften av alla kompisar som har bil som intresse är volvonördar så man lär sig lite...

För 10k får du en relativt fin en.
Men ni snackar om å köpa diff till en vinterbil? är de enbart vinterbil lr ska den användas till nå mer? Vad ligger en locker på som ni snackar om 3500:- ?
En Agadiff kostar inte så mkt ;)

Skämt å sido.. för 5k får man en bes 240/740 som går, visst du lär ju acceptera att den ser ut som de gör men.
Jag har aldrig ägt nåt annat än volvo, visst bmw är säkert också en bra å kul vinterbil, men jämför priser på reservdelar.
Har du en volvo kan du ju i princip gå till grannen å höra om inte han har en startmotor liggande.. vart ja vill komma är att de finns en uppsjö av delar att få tag på billigt!

Sladda med 340 och 360? Dom är väll framhjulsdrivna (FWD) båda två? Även "sportbilen" 380 och nyare 440?

Men 240, 740 och 940 är RWD... Eller?

Nej ja är ingen volvonörd men hälften av alla kompisar som har bil som intresse är volvonördar så man lär sig lite...

Nu förvirrade jag mig själv tidigare med bokstavskombinatiner så jag säger det med hela ord istället...

340 och 360 är högst bakhjusdrivna, sportbilen; 480 + 440 + 460 är framhjulsdrivna.

Ja, 240, 740 och 940 mfl är bakhjusdrivna.

Jesper

Har gått och funderat mer och mer på om jag inte ska lägga till lite mer deg och köpa en riktigt fin 740/940 och behålla den typ ett år eller nått...
Sälja 'finbilen' och spara ihop till något riktigt nytt och fräsht!
Sugen på en nyare quattro om något år :rolleyes:

Jag tycker att det låter som en bra idé att köpa en fint objekt (hoppas jag inte stöter mig med nån som vill sälja sin nu...) men jag vet inte om du behöver sälja finbilen för det. Nu var det ett tag sen jag aktivt kollade priser på 700/900 serien men nog ska du kunna få en fin 740 90-talare för under 20 000 kr.

Jesper

Jag fick en fin 740 med ett litet avgasläckage som gav 2:a på besiktningen för ett tag sedan, jag ville inte ha den så jag erbjöd sonen den som till slut gav bort den till sin flickvän.
(hon ska ha den som sladd-bil och åka byvägen till sin kusin tills hon fyller 18)

5minuter med en migsvets under bilen och den var klar för besiktning, lacken var lite matt, men blev som ny av ett lager vax.

Inte en rostfläck på bilen, någonstans och den var pedantskött inuti.
Ni menar inte att det finns folk som betalar för såna?

Jag fick en fin 740 med ett litet avgasläckage som gav 2:a på besiktningen för ett tag sedan, jag ville inte ha den så jag erbjöd sonen den som till slut gav bort den till sin flickvän.
(hon ska ha den som sladd-bil och åka byvägen till sin kusin tills hon fyller 18)

5minuter med en migsvets under bilen och den var klar för besiktning, lacken var lite matt, men blev som ny av ett lager vax.

Inte en rostfläck på bilen, någonstans och den var pedantskött inuti.
Ni menar inte att det finns folk som betalar för såna?

Fan Jag måste flytta uppåt! Saltfritt och byvägar...

Fan Jag måste flytta uppåt! Saltfritt och byvägar...

För att inte tala om alla fastigheter med garage/gårdsverkstad som man kan köpa för kaffepengar!

Här har du råd att köpa en fastighet med 300kvm garage att ställa långforden i!

Jag tycker att det låter som en bra idé att köpa en fint objekt (hoppas jag inte stöter mig med nån som vill sälja sin nu...) men jag vet inte om du behöver sälja finbilen för det. Nu var det ett tag sen jag aktivt kollade priser på 700/900 serien men nog ska du kunna få en fin 740 90-talare för under 20 000 kr.

Jesper

Nej, nu tror jag du missuppfattade...
Planen är isåfall att sälja bilen jag har idag (audi a4 -01), köpa något att åka runt i ett år, tills man har hunnit spara ihop lite deg till en ny fin bil...

För att inte tala om alla fastigheter med garage/gårdsverkstad som man kan köpa för kaffepengar!

Här har du råd att köpa en fastighet med 300kvm garage att ställa långforden i!

Lockar starkt faktiskt. Då kan man öva garagesvängar under tak med den.
Sen slipper man se synen av dessa parader med saltbilar som åler och blaskar ner efter varann :mad:

För 10k får du en relativt fin en.
Men ni snackar om å köpa diff till en vinterbil? är de enbart vinterbil lr ska den användas till nå mer? Vad ligger en locker på som ni snackar om 3500:- ?
En Agadiff kostar inte så mkt ;)

Skämt å sido.. för 5k får man en bes 240/740 som går, visst du lär ju acceptera att den ser ut som de gör men.
Jag har aldrig ägt nåt annat än volvo, visst bmw är säkert också en bra å kul vinterbil, men jämför priser på reservdelar.
Har du en volvo kan du ju i princip gå till grannen å höra om inte han har en startmotor liggande.. vart ja vill komma är att de finns en uppsjö av delar att få tag på billigt!

Priser på reservdelar är ju inte alls dyrare på BMW än Volvo, möjligtvis om man jämnför en gammal 740 och en gammal BMW. Men med lite nyare så är det jämt skägg, finns många grejer Volvon är dyrare på då.

Men man väljer ju själv vad man vill ha så är de ju.

Lockar starkt faktiskt. Då kan man öva garagesvängar under tak med den.
Sen slipper man se synen av dessa parader med saltbilar som åler och blaskar ner efter varann :mad:

Jag är med dej Teo till 100%, låt oss starta stoppasaltbilen.nu!

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon