Det här är 50 år sedan så det funkar väl inte längre......
BMW R60 har som original en friktionsstyrdämpare, dvs typ 5 st avlånga plåtbitar fästa i "gaffelbenet" i ena änden och i andra änden med en lång skruv genom styrhuvudet med handtag ovan styrhuvudet och en mutter fastsvetsad på undersidan av den understa plåtbiten.
Mellan dessa 5st avlånga plåtbitar sitter 4 st avlånga plåtbitar fästa i ramen i ena änden och i andra änden med den långa skruven genom styrhuvudet. De 4 är inlagda växelvis med de 5 ovan.
När man drog åt skruven med handtaget ökade friktionen mellan plattorna och dämpningen.
Och så blev det trögare vrida på styret. Så jag hade den helst löst.
Men med passagerare eller med mycket last bak gällde det dra åt friktionsdämparen.
Annars vobblade R60 så jag slog av direkt en gång efter hojen rullat 10 meter från start....
för att när hojen stannat dra åt friktionsdämparen.
R60 Earlesgaffel var optimerad för lätt att svänga , inte för vobbelfrihet.....
Lessnade på detta. Tog en gammal Lambretta stötdämpare, plockade sönder, tog ut alla lösa delar inuti, fyllde med den tjockaste olja jag kunde hitta (växellådsolja ?) och fäste på utsidan av ena gaffelbenet i ena änden och med andra änden i ett av de främre ramrören.
en.wikipedia.org
Den moddade Lampbrettadämparen funkade utmärkt, inget vobbel, trots löst åtdragen friktionsdämpare....
Tänk på att ju längre den vinkelräta hävarmen är från styrhuvudet ut till styrdämparfästena, dessto mindre blir kraften på styrdämparen och styrdämparfästena på gaffel och ram för samma dämpning.
Ett exempel på en konstruktion där påfrestningen på fästena blir riktigt stor och trycket på oljan i dämparen högt är den typ av styrdämpare som sitter som en liten låda över styrhuvudet.
Undvikes för min del.
Förekommer att styrdämpare havererar eller styrdämparfästena brister på t.ex Isle of Man.
Och när jag läser om detta tänker jag på: "ju längre den vinkelräta hävarmen är från styrhuvudet ut till styrdämparfästena, dessto mindre blir kraften på styrdämparen och styrdämparfästena på gaffel och ram för samma dämpning"
Nackdel ? Slaget i dämparen ökar när längden av den vinkelräta hävarmen ökar. Men Lambretta dämparen hade tillräckligt slag....