Bygga egen bensintank, mässinglöda ihop delarna

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det kan slå sig lite så du behöver kunna hamra med mothåll, t.ex. små handhållna mothåll och bygg ihop överdelen med sidorna först innan du sätter ihop den med botten för då kommer du åt överallt och planhamra alla svetsar. Trev's Blogg på youtube jag länkade ovan har några videos på just svetsning och slipning av stålplåt för att få den slät.

Men dom där sakerna kommer du se när du kollar på Evan, man får en väldigt bra överblick hur man kommer åt och använder alla verktyg på olika vis och sedan passar in bitarna osv.

Sånt där hade jag ingen aning om förut när jag testade svetsa stålplåt men nog går det.
View attachment 466064

Det är väl största nackdelen med gasen att man sprider mycket värme, räknar precis som du säger med att få rikta en del.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Japp det tricket känner jag till, brukar också användas då man löder rör för att inte sprida värmen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad inte men jag blir mer och mer sugen på en tigsvets, får väl se om det inte blir en sån, nästa problem är väl dock att man ska lyckas behärska en sån maskin.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Fixar man en gassvets så är inte steget så stort.
De flesta "billigare" TIG har inte så många finesser att gå bort sig på.
Sedan min MIG dog har jag saknat ett komplement till gasen, tycker hela tiden att jag hittar de som känns billiga och så de som är rejäla men dyra.
Fördelen med MIG är att man har en hand fri mer än med TIG.
Tänkte Lidl kunde sälja en någon gång.
Jag har deras plasmaskärare för småpengar, som är helt OK.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag står och överväger och vad jag ska köpa men det lutar åt Stahlwerk, är ju kinessvetsar men verkar ändå fått hyfsade omdömen.

Lutar åt en AC/DC då prisskillnaden inte är så våldsam mot en ren DC maskin. Jag kan väl även motivera ett köp då jag har även nytta av att få en portabel pinnsvets då det skulle vara smidigt då man ibland håller på i traktorerna och då skulle slippa rulla ut den stora svetsen, 3-faskabeln åker man väl ändå på att dra ut om man inte ska få spänningsfall. Fast man skulle ju kunna köpa en grov 1-fas sladd att ha till såna tillfällen.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Jag står och överväger och vad jag ska köpa men det lutar åt Stahlwerk, är ju kinessvetsar men verkar ändå fått hyfsade omdömen.

Lutar åt en AC/DC då prisskillnaden inte är så våldsam mot en ren DC maskin. Jag kan väl även motivera ett köp då jag har även nytta av att få en portabel pinnsvets då det skulle vara smidigt då man ibland håller på i traktorerna och då skulle slippa rulla ut den stora svetsen, 3-faskabeln åker man väl ändå på att dra ut om man inte ska få spänningsfall. Fast man skulle ju kunna köpa en grov 1-fas sladd att ha till såna tillfällen.
Stahlwerk är väl ändå ett etablerat märke så tillgång på reservdelar och service finns. Det är väl det viktigaste när man köper maskiner.

Första misstaget folk gör när dom TIG'ar är att dom ökar avståndet när det blir för varmt och då blir det ännu varmare över större yta då bågspänningen ökar så det är en "reflex" man får träna bort och framförallt om man är van med gas.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Stahlwerk är väl ändå ett etablerat märke så tillgång på reservdelar och service finns. Det är väl det viktigaste när man köper maskiner.

Första misstaget folk gör när dom TIG'ar är att dom ökar avståndet när det blir för varmt och då blir det ännu varmare över större yta då bågspänningen ökar så det är en "reflex" man får träna bort och framförallt om man är van med gas.
Jag har väl klart för mig att Stahlwerk inte är att jämföra med dyra Esab, Kemmpi, Migatronic men i mitt fall känns det inte motiverat att köpa en tig för en massa pengar. Skulle det nu bli så att jag skulle få för mig att bygga en eller ett par hojar och bilar varje år och använda tig dagligen är det väl nåt annat.

Förmodligen så är det billigare att låta en kille här som är riktigt duktig på att svetsa tig svetsa både bränsletank, avgassystem åt mig. Största fördelen är väl friheten att kunna svetsa då man vill eller om nåt inte är hundra, kan misstänka att du inte låtit svetsa om bensintanken på din hoj utan levt med en glipa. Det är det som jag ser som största fördelen, är nåt inte hundra utan bara 90% bra så gör man om det själv, annars så lever man med detta och irriterar sig på det hela tiden.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Förmodligen så är det billigare att låta en kille här som är riktigt duktig på att svetsa tig svetsa både bränsletank, avgassystem åt mig.
Min svetsguru har jag bara en kilometer bort. Propellerrenoverare Lindeman klarar av alu med både TIG och pinne och järn/stål med MIG, pinne och gas. Han t.o.m. pinnsvetsade en avgasfläns i gjutjärn åt mig en gång i tiden. Ovärderlig snubbe. Själv har jag bara gasol. Det var 40 år sedan jag TIG'ade syrafast inom livsmedelsindustrin - och känner inget behov av att börja igen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Min svetsguru har jag bara en kilometer bort. Propellerrenoverare Lindeman klarar av alu med både TIG och pinne och järn/stål med MIG, pinne och gas. Han t.o.m. pinnsvetsade en avgasfläns i gjutjärn åt mig en gång i tiden. Ovärderlig snubbe.

Han här som svetsar tig här är i 25 års åldern och har bla byggt en PV med V8, en rod och håller nu på med en 63 Belair som får helt nytt underredet och nån herrejösses V8 med dubbelturbo på 1200 hk om man nu minns rätt.

Det enklaste och smartaste är att passa ihop alla delar och sen punkta ihop tanken och ta den till honom och låta han svetsa den. Men är det lika kul och lärorikt ?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag står och överväger och vad jag ska köpa men det lutar åt Stahlwerk, är ju kinessvetsar men verkar ändå fått hyfsade omdömen.

Lutar åt en AC/DC då prisskillnaden inte är så våldsam mot en ren DC maskin. Jag kan väl även motivera ett köp då jag har även nytta av att få en portabel pinnsvets då det skulle vara smidigt då man ibland håller på i traktorerna och då skulle slippa rulla ut den stora svetsen, 3-faskabeln åker man väl ändå på att dra ut om man inte ska få spänningsfall. Fast man skulle ju kunna köpa en grov 1-fas sladd att ha till såna tillfällen.
Jag eldade upp en sådan stahlwerk Ac/Dc o inte en jävel kunde laga den eller få tag på kort till den.. Bortkastade pengar. Samma med migen på 325 amp sälja går bra laga inte alls.

Du får en kvalitets tig för 8k på 150-200 amp.. Blir bättre o billigare i längden.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Jag eldade upp en sådan stahlwerk Ac/Dc o inte en jävel kunde laga den eller få tag på kort till den.. Bortkastade pengar. Samma med migen på 325 amp sälja går bra laga inte alls.

Du får en kvalitets tig för 8k på 150-200 amp.. Blir bättre o billigare i längden.
AC TIG kostar närmare 25kkr av kvalité modell, problemet är att kinasvetsarna har för klena komponenter av generisk typ och ska man köra aluminium på AC så tar det hårt på komponenterna om dom inte är byggda för ändamålet.

Den här har jag och det är väl billigaste märkessvetsen med AC, https://www.svetsochtillbehor.se/focus-tig-200-acdc-hp-pfc-slangpaket-tig-ergo-201/

Om man skippar AC och bara köper en DC blir det mycket billigare men inte alls lika kul ?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag eldade upp en sådan stahlwerk Ac/Dc o inte en jävel kunde laga den eller få tag på kort till den.. Bortkastade pengar. Samma med migen på 325 amp sälja går bra laga inte alls.

Du får en kvalitets tig för 8k på 150-200 amp.. Blir bättre o billigare i längden.

Vad för kvalitets tig köper du för typ 8000 kr, Esab Rouge 200i Pro? Jag förmodar att du då menar en ren DC maskin då. Men denna ska väl också vara gulmålad Kines. Är det så att billiga DC fungerar och håller hyfsat?

Vilken ren DC svets skulle ni rekomendera om man skippar AC? Klara mig nog med 150A jag ska ju inte svetsa tjockt material då får det bli pinne.

Är denna som jag funderat på https://www.welding-machines.com/en...der-STAHLWERK-AC/DC-TIG-200-PULSE-ST-IGBThtml Har inte Stalwerk 7 års garanti, läste att dom även stått för frakten vid garanti ärenden, dock är det j lite surt om grejerna går sönder direkt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har kollat blocket men det verkar svårt att hitta nåt i mina trakter och frakterna blir dyra.

Funderar hur man ska tänka? En Migatronic 160A DC tig kostar runt 10000 kr och Stahlwerk 200A AC/DC tig kostar runt 7000 kr. Om jag förstår det hela rätt så är det aluminium och magnesium man inte kan svetsa med DC, titan svetsar också med DC om man nu mot förmodan skulle få för dig att göra det där titan avgassystemet.

Känner mig villrådig, en AC/DC maskin hade ju varit fint då hag tror det är lite som med svarven, har man ingen struntar man i att göra det som man kan tänkas göra men har man en maskin så gör man det istället. Å andra sidan är det väl bättre med en bra DC maskin säkert bättre än en halvtaskig AC/DC.

Hur fasen ska man göra?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vad för kvalitets tig köper du för typ 8000 kr, Esab Rouge 200i Pro? Jag förmodar att du då menar en ren DC maskin då. Men denna ska väl också vara gulmålad Kines. Är det så att billiga DC fungerar och håller hyfsat?

Vilken ren DC svets skulle ni rekomendera om man skippar AC? Klara mig nog med 150A jag ska ju inte svetsa tjockt material då får det bli pinne.

Är denna som jag funderat på https://www.welding-machines.com/en...der-STAHLWERK-AC/DC-TIG-200-PULSE-ST-IGBThtml Har inte Stalwerk 7 års garanti, läste att dom även stått för frakten vid garanti ärenden, dock är det j lite surt om grejerna går sönder direkt.
Leta beg kvalittest svets om den är 10-15 år eller mer är det ändå en bättre affär.
Orlikon esab eller kempi.

Stalwerk är en likadan som vi eldade upp när jag gjorde ett bakhjuls nav smalare för att få i ryckutgämnare i bakhjulet på TT600 stånka på 768cc.

Kinesen funkade bra i ett o ett halvt år innan bakfälgen, dom gillar inte att gå på hög effekt då brinner saker upp i dom.

Sedan skall jag inte säga att ev lev inte har bättrat sig. Min var 5 års garanti på men vad hjälpte det när ingen kunde få fram kretskort eller annat.

Nå en firma i Danmark kunde fixa den men frakten TOR motsvarade mer nä restvärdet på skrotet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Visst är väl beggat bäst men var hittar man nåt vettigt? Utan att sen lägga en massa pengar på frakt?

Hur funkade det med garantin på Stahlwerk svetsen, kunde dom inte fixa den fast det var garanti? Ger Stahlwerk 7 års garanti borde dom ju byta ut svetsarna mot en ny om dom inte kan laga svetsen om den går sönder sen är det u väldigt irriterande om svetsen är trasig då man behöver den. Köpte du av den Svenska försäljaren, har hittat en hel del dåligt om jag nån tidigare svensk återförsäljare.

Är Migatronic dåliga svetsar?

Vill helst ha en kompakt tig så kan också kan utnyttja den som en portabel pinnsvets vilket är fint ibland då man håller på i traktorerna.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Visst är väl beggat bäst men var hittar man nåt vettigt? Utan att sen lägga en massa pengar på frakt?

Hur funkade det med garantin på Stahlwerk svetsen, kunde dom inte fixa den fast det var garanti? Ger Stahlwerk 7 års garanti borde dom ju byta ut svetsarna mot en ny om dom inte kan laga svetsen om den går sönder sen är det u väldigt irriterande om svetsen är trasig då man behöver den. Köpte du av den Svenska försäljaren, har hittat en hel del dåligt om jag nån tidigare svensk återförsäljare.

Är Migatronic dåliga svetsar?

Vill helst ha en kompakt tig så kan också kan utnyttja den som en portabel pinnsvets vilket är fint ibland då man håller på i traktorerna.
Migatronic hör till kategorin märkessvets liksom Esab, Kemppi osv.

Migatronic TIGen som jag har säger dom är byggd för att funka bra även med långa skarvsladdar med spänningsfall så det kanske också är en fördel om du ska svetsa traktorer ute en bit ifrån verkstad.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En kompis har en Migatronic DC tig som han tog med då han kom med barnen på ett kalas för ena grabben idag. Vi tillbringade kalaset i garaget med att först svarva och sen skulle det testas svetsas tig, han hade glömt manualen till svetsen men han hade ju tiggat i sitt flygplan?

Gick dock inte nåt vidare utan nåt var elemäntärt galet då elektroderna vill smälta. Vi avbröt uppvisningen efter ett tag då vi insåg att vi nog behövde läsa på om detta med tigsvetsning?
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top