Köpa styrdämpare

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu då det är black friday, black weekend, och veckan efter black friday så funderar jag på styrdämpare. Efter min fadäs med vobbel och test av skinnkläderna mot asfalten så funderar jag på styrdämpare till GSX:en.

Men vad ska man ha och finns det några som är bra och ändå relativt billiga? Eller några tips på lämplig styrdämpare man kan ta ifrån nån hoj som har styrdämpare som standard, vilka modeller ska man i sånt fall kolla efter?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Förr i tiden då din hoj var ny så var det Raask som gällde, nu är det nog tyvärr Öhlins du får slanta upp för.
Jag skulle inte våga köpa någon av kinagrejerna på ebay.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Finns det inga alternativ till Öhlins? Hur är det finns det inte nån styrdämpare monterad standard som man kan ta från nån hoj?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vobblar det så har du något fel, ytters sällan en hoj Vobblar utan orsak.

Rd350 är den enda jag haft som vobblat o det var efter däckbyte, 350,n var ju erkänt känslig för fel däck.

Sedan känner jag ett antal personer som har kines styrdämpare i flertal år utan minsta bekymmer, det var ju någon tråd där det diskuterades styrdämpare som det visade sig att folk som har kört bana med kines styrdämpare har kört i flera säsonger utan minsta bekymmer.

Mina Brembo radial huvudcylinder/kopplingscylinder är gjorda i Kina. Är då Brembo skit?
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Mina Brembo radial huvudcylinder/kopplingscylinder är gjorda i Kina. Är då Brembo skit?
Det där är ju bara dumt.
Givetvis har Brembo en helt annan kvalitetskontroll på sina leverantörer.
Xing ping pong skiter väl i om vi kör ihjäl oss, bara han får sälja 100 000 styrdämpare med en dollar vinst på varje.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
louis.eu har LSL och HyperPro.

Hur vet nån till en dämpare som kan passa? Hittade inga mått LSL dämparen och det finns ju ingen modell för GSX750ES.


Vobblar det så har du något fel, ytters sällan en hoj Vobblar utan orsak.

Rd350 är den enda jag haft som vobblat o det var efter däckbyte, 350,n var ju erkänt känslig för fel däck.

Sedan känner jag ett antal personer som har kines styrdämpare i flertal år utan minsta bekymmer, det var ju någon tråd där det diskuterades styrdämpare som det visade sig att folk som har kört bana med kines styrdämpare har kört i flera säsonger utan minsta bekymmer.

Mina Brembo radial huvudcylinder/kopplingscylinder är gjorda i Kina. Är då Brembo skit?

Den har bara vobblat en gång och det var nog, slutade ju efter förutsättningarna hyfsat för både hoj och mig? Har ju diskuterats i byggtråden varför den börjar vobbla i 75-80 km/h men ingen har väl riktigt kunnat förklara, har ju i alla fall tidigare varit uppe i +150 km/h och då har den gått stadigt. Vägskadorna som jag körde över var värre än jag trott efter att kolla up dessa men jag har ju kört över dessa x antal gånger oftast i högre farter inte så många gånger med denna hoj som med övriga och styret skakar till lite men inget speciellt oroväckande fram till denna gång, nu jävlar blev det vobbel till jag flög av.

Skulle Kina grejer funka är det ju bra men man är ju lite skeptisk? En kines lär ju inte vara sämre på att göra grejer om man bara ger han lite betalt för det hela.

TEC i England säljer styrdämpare till Thruxton förmodligen Kina grejer men dom verkar fått hyfsat bra omdömen på dessa. Tänkte beställa fotpinnar där ifrån så frågan är om man skulle chansa? Lär ju bli att göra egna fästen för att få det hela att passa.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Även en kinesdämpare lär ju dämpa mer än ingen så länge den håller.
Jag ser ingen anledning att vara rädd för att testa en sån.
Vad kan hända? Dämpar den ingenting så har ju ändå inget blivit värre än innan. Dämpar den för mycket vilket jag bedömer osannolikt så känns det ju direkt obehagligt att köra. Men man riskerar ju inte att krascha bara för att det går lite för trögt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Den har bara vobblat en gång och det var nog, slutade ju efter förutsättningarna hyfsat för både hoj och mig? Har ju diskuterats i byggtråden varför den börjar vobbla i 75-80 km/h men ingen har väl riktigt kunnat förklara, har ju i alla fall tidigare varit uppe i +150 km/h och då har den gått stadigt. Vägskadorna som jag körde över var värre än jag trott efter att kolla up dessa men jag har ju kört över dessa x antal gånger oftast i högre farter inte så många gånger med denna hoj som med övriga och styret skakar till lite men inget speciellt oroväckande fram till denna gång, nu jävlar blev det vobbel till jag flög av.
Jag har upplevt vobbel av platt bakdäck, men då oftast i en viss hastighet, beroende på självsvängningsresonansen, och när man kommer ut ur böj med rejält nerlägg och väldigt lätt framhjul. I första fallet är det ju ett fel som ska åtgärdas, inte maskeras, men i andra fallet så underlättar ju en styrdämpare. Men visst kan en mjuk ram och en klen gaffel göra att du under vissa förutsättningar får självsvängning, men om det är vobbel eller inte kan ju diskuteras.
Även en kinesdämpare lär ju dämpa mer än ingen så länge den håller.
Jag ser ingen anledning att vara rädd för att testa en sån.
Vad kan hända? Dämpar den ingenting så har ju ändå inget blivit värre än innan. Dämpar den för mycket vilket jag bedömer osannolikt så känns det ju direkt obehagligt att köra. Men man riskerar ju inte att krascha bara för att det går lite för trögt.
Alatalo har ju haft en del exempel på folk som har gått omkull för att deras kinadämpare tyckte att dom skulle köra rakt fram istället för att följa banan. Och det är väl det som är problemet, så länge dom funkar så funkar dom säkert helt ok, problemet är när dom ger upp, och det kommer plötsligt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vi har haft en hel del diskussioner om kina-styrdämpare inom jobbet, eftersom vi blir kopierade stup i kvarten, både med och utan logga…Det finns faktiskt de av våra servicecenters som blivit utskällda av kunder som vägrats service på uppenbara kopior och jag har själv bidragit till att minst en kinesisk firma blivit utkastad från INTERMOT med huvudet före eftersom de sålde dåliga kopior helt öppet och helt ogenerat.

Sett till säkerhetsaspekten så finns det flera saker som oroar mig. Kineserna är bra på att rita av saker, men de verkar inte vara lika bra på att förstå konstruktioner eller välja material…

Jag har därför tvingats se uppenbara Öhlins-kopior som tvärlåst sig, för att ”konstruktören” inte verkat vara medveten om att hydraulolja expanderar från kall till varm och för att ”konstruktören” bytt material på o-ringar med kritisk funktion (nej, att välja billigt material som sväller i hydraulolja är inte en bra ide…). Det finns också andra exempel på kopior tillverkade av undermåligt material. Till exempel kolvstänger gjorda av blötjärn som kan böjas för hand och kolvringar med så dålig yta och så uselt material att styrdämparen omöjligt kan producera dämpning efter de tio första cyklerna.

Den som har någon bra metod för att identifiera dessa har naturligtvis fritt fram - välj billigaste möjliga exemplar som du litar på. Funktionen mellan styrmoment, uppriktande krafter, styrdämpning och de egensvängningsfrekvenser som kan uppstå är inte direkt raketforskning.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du lär göra så att den passar. Öglan runt gaffelbenet är ju rätt uppenbar men sen infästningen i ramen lär du hitta på något kreativt.

Öglan runt gaffelbenet blire det ju mest troligt och att få fast en styrdämpare i ramen ska väl gå på nåt vis. Problemet är att jag vill veta slaglängden på dämparen s0 ,än har koll och detta hittade jag inte på LSL dämparen, en kort dämpare blir nog jobbigare att passa in då den ska ha mindre rörelser. LSL hade ju fått så där då det gäller recensioner men det var ju mest pga monterihg och att monteringsdetaljer inte följde med.

Vi har haft en hel del diskussioner om kina-styrdämpare inom jobbet, eftersom vi blir kopierade stup i kvarten, både med och utan logga…Det finns faktiskt de av våra servicecenters som blivit utskällda av kunder som vägrats service på uppenbara kopior och jag har själv bidragit till att minst en kinesisk firma blivit utkastad från INTERMOT med huvudet före eftersom de sålde dåliga kopior helt öppet och helt ogenerat.

Sett till säkerhetsaspekten så finns det flera saker som oroar mig. Kineserna är bra på att rita av saker, men de verkar inte vara lika bra på att förstå konstruktioner eller välja material…

Jag har därför tvingats se uppenbara Öhlins-kopior som tvärlåst sig, för att ”konstruktören” inte verkat vara medveten om att hydraulolja expanderar från kall till varm och för att ”konstruktören” bytt material på o-ringar med kritisk funktion (nej, att välja billigt material som sväller i hydraulolja är inte en bra ide…). Det finns också andra exempel på kopior tillverkade av undermåligt material. Till exempel kolvstänger gjorda av blötjärn som kan böjas för hand och kolvringar med så dålig yta och så uselt material att styrdämparen omöjligt kan producera dämpning efter de tio första cyklerna.

Den som har någon bra metod för att identifiera dessa har naturligtvis fritt fram - välj billigaste möjliga exemplar som du litar på. Funktionen mellan styrmoment, uppriktande krafter, styrdämpning och de egensvängningsfrekvenser som kan uppstå är inte direkt raketforskning.

Det är ju säkerheten som är viktigast och jag är ju lite skeptisk till kinesgrejer i kritiska positioner, om man nu har kosmetiska prylar och sånt är det ju inte lika kritiskt om nån går sönder.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det här är 50 år sedan så det funkar väl inte längre......
BMW R60 har som original en friktionsstyrdämpare, dvs typ 5 st avlånga plåtbitar fästa i "gaffelbenet" i ena änden och i andra änden med en lång skruv genom styrhuvudet med handtag ovan styrhuvudet och en mutter fastsvetsad på undersidan av den understa plåtbiten.
Mellan dessa 5st avlånga plåtbitar sitter 4 st avlånga plåtbitar fästa i ramen i ena änden och i andra änden med den långa skruven genom styrhuvudet. De 4 är inlagda växelvis med de 5 ovan.
När man drog åt skruven med handtaget ökade friktionen mellan plattorna och dämpningen.
Och så blev det trögare vrida på styret. Så jag hade den helst löst.
Men med passagerare eller med mycket last bak gällde det dra åt friktionsdämparen.
Annars vobblade R60 så jag slog av direkt en gång efter hojen rullat 10 meter från start....
för att när hojen stannat dra åt friktionsdämparen.
R60 Earlesgaffel var optimerad för lätt att svänga , inte för vobbelfrihet.....
Lessnade på detta. Tog en gammal Lambretta stötdämpare, plockade sönder, tog ut alla lösa delar inuti, fyllde med den tjockaste olja jag kunde hitta (växellådsolja ?) och fäste på utsidan av ena gaffelbenet i ena änden och med andra änden i ett av de främre ramrören.
Den moddade Lampbrettadämparen funkade utmärkt, inget vobbel, trots löst åtdragen friktionsdämpare....
Tänk på att ju längre den vinkelräta hävarmen är från styrhuvudet ut till styrdämparfästena, dessto mindre blir kraften på styrdämparen och styrdämparfästena på gaffel och ram för samma dämpning.

Ett exempel på en konstruktion där påfrestningen på fästena blir riktigt stor och trycket på oljan i dämparen högt är den typ av styrdämpare som sitter som en liten låda över styrhuvudet.
Undvikes för min del.
Förekommer att styrdämpare havererar eller styrdämparfästena brister på t.ex Isle of Man.
Och när jag läser om detta tänker jag på: "ju längre den vinkelräta hävarmen är från styrhuvudet ut till styrdämparfästena, dessto mindre blir kraften på styrdämparen och styrdämparfästena på gaffel och ram för samma dämpning"
Nackdel ? Slaget i dämparen ökar när längden av den vinkelräta hävarmen ökar. Men Lambretta dämparen hade tillräckligt slag....
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Friktion är definitivt ett alternativ till viskös dämpning och "friktionsdämpare" existerade nog hundra år före den första viskösa dämparen...Inte bara som styrdämpare, utan framförallt som vanliga stötdämpare.

Den väsentliga skillnaden är hur mycket friktion / dämpning som skapas i förhållande till hastigheten på det man försöker dämpa. Friktion behöver allt som oftast "besegras" innan rörelsen överhuvudtaget kan starta, men är sedan tämligen konstant oavsett hastigheten på rörelsen. Viskös dämpning behöver inte "besegras" innan rörelsen kan starts eftersom den är noll vid noll hastighet, men den ökar sedan mer och mer ju högre hastighet rörelsen har.

Min erfarenhet - inom roadracing - är att för mycket friktion istället för styrdämpning ger en obehaglig och onaturlig känsla för framdäcket.

En sak man alltid ska komma ihåg när man diskuterar "wobbel" är att mer styrdämpning inte alltid är lösningen på problemet. Enkelt beskrivet så måste man först identifiera runt vilken axel motorcykeln "wobblar", alltså vilket som är själva wobbelrörelsens centrum.

Om denna axel är styraxeln så har man ett regelrätt "wobbel" där däckens kontaktytor vrider sig i förhållande till varandra men fortfarande stannar ganska så väl i linje med varandra. Denna rörelse kan mycket riktigt minskas med hjälp av mer styrdämpning.

Om denna axel däremot ligger framför eller bakom styraxeln så talar man däremot om "weaving", ett scenario där däckens kontaktytor växelvis vandrar i sidled över vägen. Denna rörelse kan förvärras med hjälp av mer styrdämpning.

Inom modern roadracing är "weaving" förmodligen vanligare än "wobbel".
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
På crossbanan upplever jag det oftast pratas om styrfladder när styret slår mellan styrstopparna. Kanske för att det låter liksom mindre dramatiskt än vobbel men enligt Alatalos beskrivning är det ju samma sak.

Jag har tänkt mig vobbel som mer beroende på ramflex och förknippar ordet med tidningsrubriker på 80-talet med motorcyklar som ofelbart vobblar ner i diket.

Missförstå mig inte jag försökte inte säga emot någon nu.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
trasa med vatten som du kylar tanken med samtidigt som du lödder/svetsar. gammalt trick som oxå används när man tennar

Det ger sig också per automatik, monteringen på gaffelbenet bestämmer utväxlingen. Dvs om du monterar på utsidan av gaffelbenet, rätt bakåt eller inåt mot styrstången. TJÖP! :lol

Japp men det är ju bra att veta slaglängden innan man beställer, i mitt fall vill jag nog ha så långt slag som möjligt för att kunna montera dämparen rakt bakåt för det underlättar nog monteringen.

Friktion är definitivt ett alternativ till viskös dämpning och "friktionsdämpare" existerade nog hundra år före den första viskösa dämparen...Inte bara som styrdämpare, utan framförallt som vanliga stötdämpare.

Den väsentliga skillnaden är hur mycket friktion / dämpning som skapas i förhållande till hastigheten på det man försöker dämpa. Friktion behöver allt som oftast "besegras" innan rörelsen överhuvudtaget kan starta, men är sedan tämligen konstant oavsett hastigheten på rörelsen. Viskös dämpning behöver inte "besegras" innan rörelsen kan starts eftersom den är noll vid noll hastighet, men den ökar sedan mer och mer ju högre hastighet rörelsen har.

Min erfarenhet - inom roadracing - är att för mycket friktion istället för styrdämpning ger en obehaglig och onaturlig känsla för framdäcket.

En sak man alltid ska komma ihåg när man diskuterar "wobbel" är att mer styrdämpning inte alltid är lösningen på problemet. Enkelt beskrivet så måste man först identifiera runt vilken axel motorcykeln "wobblar", alltså vilket som är själva wobbelrörelsens centrum.

Om denna axel är styraxeln så har man ett regelrätt "wobbel" där däckens kontaktytor vrider sig i förhållande till varandra men fortfarande stannar ganska så väl i linje med varandra. Denna rörelse kan mycket riktigt minskas med hjälp av mer styrdämpning.

Om denna axel däremot ligger framför eller bakom styraxeln så talar man däremot om "weaving", ett scenario där däckens kontaktytor växelvis vandrar i sidled över vägen. Denna rörelse kan förvärras med hjälp av mer styrdämpning.

Inom modern roadracing är "weaving" förmodligen vanligare än "wobbel".

Hur vet man om man har wobbel eller weaving? I mitt fall så slog styret mellan styrstopparna och hjulspåret som syntes på asfalten var jämt s-format. Men var centrum för svängandet var är ju lite svårt att säga.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top