Köpa stulen hoj?

skerfe

Blåbärspaj
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Sv 650
Om ni hade hade blivit erbjudna att köpa en stulen hoj, vad hade ni gjort då?

Som jag ser det finns det, i detta fall, två aktuella alternativ:
Det ena är att ignorera "erbjudandet".
Det andra är att köpa hojen och leta rätt på ägaren och försöka få den/dennes FB att köpa tillbaka hojen för samma peng jag gav för den.

Det handlar inte om mycket pengar och hojen är nästan ny. I Stulet/upphittat forumet fanns hojen inte med.

Diskussionen är fri. Påhopp undanbedes. Alla svar som innefattar basebollträ är uteslutna...

/Skerfe

skerfe skrev:
2157645 Om ni hade hade blivit erbjudna att köpa en stulen hoj, vad hade ni gjort då?

Det andra är att köpa hojen och leta rätt på ägaren och försöka få den/dennes FB att köpa tillbaka hojen för samma peng jag gav för den.

Det handlar inte om mycket pengar och hojen är nästan ny. I Stulet/upphittat forumet fanns hojen inte med.

Diskussionen är fri. Påhopp undanbedes. Alla svar som innefattar basebollträ är uteslutna...

/Skerfe

Ring polisen! Tjuvar hör hemma i fängelse.

skerfe skrev:
2157645 Om ni hade hade blivit erbjudna att köpa en stulen hoj, vad hade ni gjort då?

/Skerfe
Det finns bara ETT alternativ. och de är att ringa polisen.
inte frågan om annat.

Hur ska ägaren och Försäkringsbolag veta att det inte är du som stulit hojjen?

Tokigakon skrev:
2157661 Hur ska ägaren och Försäkringsbolag veta att det inte är du som stulit hojjen?

Hade jag stulit hojen hade jag köpt en likadan begagnad och sålt reservdelarna. 10-15k för kåpor osv. Men självklart kan dom inte veta det. Rimligtvis borde det dock finnas enklare sätt att bli av med en stulen hoj än att sälja tillbaka den till ägaren.

skerfe skrev:

/Skerfe

Om man rannsakar sig så tror jag många inte skulle tveka att köpa stulet om alternativet ärlig=dyrt, det handlar om pengar.

Din topp havererar renovering med arbete kostar 25000:- det kommer en kille med en topp för 6000:- som kanske är stulen men du vet inte och majoriteten köper i god tro utan att fråga för mycket.

Hur stormarknaden är kommer vi aldrig veta, men att den finns vet vi definitivt.

Skulle jag köpa en annans stulna hoj NEJ!! skulle jag köpa en del som kan vara stulen JA!! eftersom jag inte frågar var grejerna kommer ifrån och det går inte att spåra dom men jag vill veta vem personen är jag köper ifrån.

Ok kasta paj på mig nu, jag har skattefifflat också :tummenupp

Edit: har köpt fr privat personer som jag fått adress och namn på och litat på om dom har stulit det vet jag inte.

Last edited:
Ehhh......... fanns inte polisanmälan och får idioterna att åka dit med :va :3freak

bebbe skrev:
2157671 Ehhh......... fanns inte polisanmälan och får idioterna att åka dit med :va :3freak

Med tillhörande krossade knäskålar och spräckt skalle? Jo, den finns alltid med. Det är självklart det första man tänker.

Sen tänker man lite längre och funderar om någons annans stulna hoj, eller en hoj överhuvudtaget, är värd den behandling man riskerar att utsättas för.

skerfe skrev:
2157658 Så du hade inte velat ha tillbaka din stulna hoj för mindre än FB's självrisk... :va

Bra att veta.
Nej det har jag inte påstått, om nån däremot skulle försöka sälja tillbaka min stulna hoj till mig så kan jag lova att dom inte hade fått en krona. Däremot hade jag fått tillbaks hojen.
Jag bara informerar dig om att du begår ett lagbrott om du köper en stulen hoj.
Men vad du sen gör eller inte gör skiter jag fullständigt i sålänge det inte berör mig. :tummenupp

skerfe skrev:
2157680 Med tillhörande krossade knäskålar och spräckt skalle? Jo, den finns alltid med. Det är självklart det första man tänker.

Sen tänker man lite längre och funderar om någons annans stulna hoj, eller en hoj överhuvudtaget, är värd den behandling man riskerar att utsättas för.

Informera ägaren om vem som har den, säg att du vill vara anonym eller ge tipset anonymt så får han göra som han vill...

GixxerJensa skrev:
2157681 Nej det har jag inte påstått, om nån däremot skulle försöka sälja tillbaka min stulna hoj till mig så kan jag lova att dom inte hade fått en krona. Däremot hade jag fått tillbaks hojen.
Jag bara informerar dig om att du begår ett lagbrott om du köper en stulen hoj.
Men vad du sen gör eller inte gör skiter jag fullständigt i sålänge det inte berör mig. :tummenupp

Klart som fan det är ett lagbrott! Men i så fall skulle jag göra ett lagbrott för att någon annan ska få tillbaka sin stulna hoj. Enklast är som alltid att ignorera allt som händer omkring en.

"Men sen vad du gör eller inte gör skiter jag fullständigt i sålänge det inte berör mig". Resonerar du så om någon skulle gå förbi när din flickvän blir våldtagen också? Inte samma sak, jag vet. Men fortfarande konstigt resonemang.

skerfe skrev:
2157701 Klart som fan det är ett lagbrott! Men i så fall skulle jag göra ett lagbrott för att någon annan ska få tillbaka sin stulna hoj. Enklast är som alltid att ignorera allt som händer omkring en.

"Men sen vad du gör eller inte gör skiter jag fullständigt i sålänge det inte berör mig". Resonerar du så om någon skulle gå förbi när din flickvän blir våldtagen också? Inte samma sak, jag vet. Men fortfarande konstigt resonemang.

Tycker du resonerar konstigt överhuvudtaget, att ens tänka tanken att "köpa tillbaka" en stulen hoj. Skulle jag inte ens fundera på att göra.
Ring Polisen! hur svårt kan det va.

skerfe skrev:
2157658 Så du hade inte velat ha tillbaka din stulna hoj för mindre än FB's självrisk... :va

Bra att veta.

Låter ju nästan lite som utpressning de där :7peta ...hoppas för din egen skull du inte har nåt med att denna hoj har blivit nappad...du får du verkligen skylla dig själv om du råkar illa ut :dummer

abethebabe skrev:
2157669 vet du om att du inte kan köpa i god tro längre? tror att straffet är högre för dom som köper än för dom säljer! tillhör du maffian eller? när vi var små så var det en kille som snodde andra killars nya gympadojjor och tvingade ägaren att köpa tillbaka dom för samma pris som dom kostade i affären.

Ahaaahahahaha....han hade jag spöat skiten ur och tvingat honom att köpa tillbaks sina egna skor...så kanske det hade blivit folk av honom oxå
:fatta!

Jaa...det finns då alla folkslag :rolleyes:

skerfe skrev:
2157701 Klart som fan det är ett lagbrott! Men i så fall skulle jag göra ett lagbrott för att någon annan ska få tillbaka sin stulna hoj. Enklast är som alltid att ignorera allt som händer omkring en.

Informera ägaren anonymt så får han göra som han vill me det hela...det är nog det vettigaste...så slipper ju du oxå bli inblandad menar jag :tummenupp

skerfe skrev:

Man kanske ska betala våldtäktsmannen så att han låter bli flickvännen (Ironi)

skerfe skrev:

Bra att veta.
Klart man vill ha tillbaka hojen, men nu är vi inne på maffia metoder, betala så slipper du få hojen stulen och liknande, att göra som du skriver blir ju nästan som att legalisera detta brott.

Ring polisen och fb om ni får detta erbjudande!

Köp aldrig sånt som ni tror kan vara stulet för finns det ingen marknad så lönar det sig aldrig att stjäla heller.

skerfe skrev:

Det jag menar är att jag tror lagens långa arm inte skiter i om du begår ett häleribrott pga av att du ska göra en god gärning, du åker dit iaf om det kommer till deras kännedom.

Ursäkta att jag formulera mig lite dumt men jag menade såklart att jag skiter i om du köper en stulen hoj eller inte, jag ska inte skvallra.

Back