Köpa stulen hoj?

abethebabe skrev:
2157811 köp skiten våndas över att den e stulen gör vad du vill då du ändå inte verkar ha någon som helst ångest över att den e stulen. hoppas att den är go att köra men nu tycker jag att vi stänger tråden... killen verkar ju ändå inte ha några moraliska värederingar ändå...

Men läs o förstå, killen kan inte gå till polisen för då förstår buset att det är han som tjallat, han tänker inte köpa den för eget bruk utan i så fall för att ägaren ska få tillbaks hojen (naturligtvis för samma pengar han själv lagt vilket i det här fallet skulle vara mindre en självrisken).
Jävligt knivigt faktiskt, om han kontaktar rättmätige ägaren innan så lär väl han vända sig till polisen och trådskaparen får stryk av buset.

Jag vet faktiskt inte hur jag skulle bete mig

skerfe skrev:
2157645 Om ni hade hade blivit erbjudna att köpa en stulen hoj, vad hade ni gjort då?

Som jag ser det finns det, i detta fall, två aktuella alternativ:
Det ena är att ignorera "erbjudandet".
Det andra är att köpa hojen och leta rätt på ägaren och försöka få den/dennes FB att köpa tillbaka hojen för samma peng jag gav för den.

Det handlar inte om mycket pengar och hojen är nästan ny. I Stulet/upphittat forumet fanns hojen inte med.

Diskussionen är fri. Påhopp undanbedes. Alla svar som innefattar basebollträ är uteslutna...

/Skerfe
Och vad händer när du köpt hojen och ringer den riktige ägaren tror du ? Han kommer knappast att tro på din historia och vid överlämnandet så möts du antingen av polis eller av basebollträn...

skerfe skrev:
2157645 Om ni hade hade blivit erbjudna att köpa en stulen hoj, vad hade ni gjort då?

Det andra är att köpa hojen och leta rätt på ägaren och försöka få den/dennes FB att köpa tillbaka hojen för samma peng jag gav för den.

Det handlar inte om mycket pengar och hojen är nästan ny. I Stulet/upphittat forumet fanns hojen inte med.

Diskussionen är fri. Påhopp undanbedes. Alla svar som innefattar basebollträ är uteslutna...

/Skerfe
Är det här din äffärsidé och hur mycket tänkte du tjäna på det här?

Alvarligt talat tycker jag det är svineri att bar a fundera på att köpa hojen
Hojen kanske bara var trafikförsäkrad....

Är så fallt kanske ägaren är villig att betala en slant för att få tilbaka den,
än bättre är att du ringer polisen så får ju den rätta ägaren tillbaks den gratis + ev kräva kräket till tjuv på ev. pengar för de skador som kanske har uppkommigt,

jag hadde blivit jävligt upp rord om min hoj hadde varit försvunnen just nu och du skriver en trod om att du ska köpa en stulen hoj ... :mad:

Du är ju inte ett dugg bättre än den personen som har knyckt hojen ju :fatta!

skerfe skrev:

/Skerfe

Ring och anmäl de/den som erbjöd sig att sälja den stulna hojen annars borde man ju ringa och berätta själv för polisen att DU känner till folk som säljer stulna bågar.... FY FAN vilka svin de är.... :gnissla

skerfe skrev:
2157765 Kanske är dags att ringa polisen. Undrar vad jag ska säga? "Hej, en kille erbjöd mig att köpa en stulen hoj. Jag har inte sett den så jag vet inte om han verkligen har den. Men om han säger att han har den måste det ju vara så. Människor ljuger inte." Polisen: "Vi ringer upp killen och frågar om han stulit en hoj. Vi har ju praktiskt taget inget annat viktigt att göra ändå."

Ska jag polisanmäla måste jag smutsa ner mig ännu mer i denna härva och verkligen veta att han har hojen.
Men hallå!!! Hur fick du reda på att den är stulen :7peta

Bara säga som det är till polisen....så får de ta hand om det

Lomax skrev:
2157883 Alvarligt talat tycker jag det är svineri att bar a fundera på att köpa hojen
Hojen kanske bara var trafikförsäkrad....

Är så fallt kanske ägaren är villig att betala en slant för att få tilbaka den,
än bättre är att du ringer polisen så får ju den rätta ägaren tillbaks den gratis + ev kräva kräket till tjuv på ev. pengar för de skador som kanske har uppkommigt,

jag hadde blivit jävligt upp rord om min hoj hadde varit försvunnen just nu och du skriver en trod om att du ska köpa en stulen hoj ... :mad:

Du är ju inte ett dugg bättre än den personen som har knyckt hojen ju :fatta!

Exakt. Hojen kanske bara är trafikförsäkrad. Då har han inte ens fått ut något på försäkringen. JA, polisen är alltid det bästa. I detta fall iaf för den förra ägaren/ägarens FB. Men det finns ju risk för att det är mitt skinn som ryker.

Jag kan riskera mitt skinn för andras hälsa/välmående. Men inte för materiella ting. Allt annat i ditt inlägg vill jag inte ens kommentera.

Rasorblade skrev:
2157889 Men hallå!!! Hur fick du reda på att den är stulen :7peta

Bara säga som det är till polisen....så får de ta hand om det

Han sa rätt ut att den är stulen. Men jag har inte sett hojen, så jag kan inte bekräfta att den finns.

Det är väldigt lätt att predika när man inte sitter i den situationen. Det gäller flera här. Vad är era knäskålar värda?

skerfe skrev:
2157793 Att vara anonym för polisen struntar jag i. Problemet är att killen som säljer hojen vet att det är jag.

Där är problemet. Göra rätt och riskera påföljder eller bara strunta i allt.
Vet du att killen är "farlig" så ska du nog tänka efter om det är värt riskerna från hans sida om du sätter dit han,lätt för andra att säga att du ska ringa polisen etc när dom inte är i samma sits.Självklart så är det för jävligt med tjuvar men det är inte alltid värt att riskera efterföljderna...Tjuven ifråga är det en pundare eller vad för typ är det?`är det ett jävla jon så kan du ju sätta dit han på ett eller annat sätt. Hursomhelst lycka till med vad du än bestämmer dig för att göra :)

Last edited:
Unidoc skrev:
2157896 Vet du att killen är "farlig" så ska du nog tänka efter om det är värt riskerna från hans sida om du sätter dit han,lätt för andra att säga att du ska ringa polisen etc när dom inte är i samma sits.Självklart så är det för jävligt med tjuvar men det är inte alltid värt att riskera efterföljderna...

Finns ju Faktisk något som heter anonym.... Du behöver ju för i h-vete åka och ställa dig utanför tjuvens bostad och kolla på när haffa harry anländer, hur jävla blåst får man bli ring POLISEN och tipsa om att du känner till killar/tjejer som säljer stulna bågar. Annars är du ju lika blåst som de som snor bågarna. Hade min hoj varit borta hade jag ju själv klart villjat ha tillbaks den.

:3freak Men ifall du vill, kan du ju lämna ut Namn och gatu adress så kommer jag och snor din sv 650 och kränger iväg den i delar på blocket eller annan annons sida på nätet... :3freak

Blir så jäkla pist på att läsa hur blåsta människor det verkar finnas så jag vill spy....

///M

För att slippa riskera liv och lem...

Kolla om du kan få tag på REG eller RAM nr.
Gå sedan in på www.larmtjänst.se de har uppgifter på alla stulna hojar (på nätet finns dock bara sista året)
Kolla vem som är ägare, ring ägaren och tipsa anonymt om vem som har hojen.

btw. Niclas Antonsson = Grymt trevlig kille!

Fattar inte va som är problemet.
Du säger att du kan riskera ditt eget skinn för andra människor (vilket är bra!) men inte för materiella saker. Där har du väl svaret? Skit i det då helt enkelt.

Bara o säga att du inte är intresserad, men skulle du få reda på reg nr så skulle iaf jag tipsat förra ägaren sen är det upp till honom o blanda in polis eller "snacka" med killen som stulit den.

Värsting skrev:
2157870 Är det här din äffärsidé och hur mycket tänkte du tjäna på det här?
Utan hälare inga tjuvar... så enkelt är det.

Nära 25% av bilstereoapparaterna i Fjollträsk lär vara stulna minst en gång.
Undras vilka som håller igång den rulljangsen??
Kan det vara svensson som vill köpa billigt.. :rolleyes:

Westfield skrev:
2157830 Men läs o förstå, killen kan inte gå till polisen för då förstår buset att det är han som tjallat, han tänker inte köpa den för eget bruk utan i så fall för att ägaren ska få tillbaks hojen (naturligtvis för samma pengar han själv lagt vilket i det här fallet skulle vara mindre en självrisken).
Jävligt knivigt faktiskt, om han kontaktar rättmätige ägaren innan så lär väl han vända sig till polisen och trådskaparen får stryk av buset.

Jag vet faktiskt inte hur jag skulle bete mig

Ja du verkar ju vara den enda här som fattar vad det handlar om andra som tex Lomax kan ju berika nån annan tråd med sina meningslösa inlägg.

Värsting skrev:
2157870 Är det här din äffärsidé och hur mycket tänkte du tjäna på det här?

:3freak

Kahobe skrev:
2157955 Utan hälare inga tjuvar... så enkelt är det.

Nära 25% av bilstereoapparaterna i Fjollträsk lär vara stulna minst en gång.
Undras vilka som håller igång den rulljangsen??
Kan det vara svensson som vill köpa billigt.. :rolleyes:
Frågan som jag skrev var ironiskt tänkt och lika dum som frågan hos den som startade tråden ställde, om det är nu någon som undrar.., Jag tror den här tråden startades bara pga av det är någon som vill provocera och få uppmärksamhet :7peta
Dom som gynnar häleri, bör straffas enligt koranen....

Last edited:
Benny skrev:
2157935 Fattar inte va som är problemet.
Du säger att du kan riskera ditt eget skinn för andra människor (vilket är bra!) men inte för materiella saker. Där har du väl svaret? Skit i det då helt enkelt.
Bra sagt!
--------------------------

Det är ganska uppenbart att du känner (och det ganska väl) den här personen som försöker sälja till dig. Det kan ju vara ganska knepigt.
MEN att du överhuvudtaget funderar på att köpa den oavsett pris OCH vad du har tänkt göra med den tyder på :dummer ditt pucko!

Att säljaren känner dig vid fråga om polisåtgärd kanske inte känns så bra.
Men en god medborgare är en som vågar göra en bra gärning.

Som sagt utan köpare av stöldgods inga tjuvar.

Jag förstår det som att du inte skall tjäna pengar på detta och då tänker du rätt när du vill hjälpa ägaren, tyvärr spelar det ingen roll om hojen kommer hem igen eftersom tjuven tjänat några lakan. därför gnugga energinkölarna och kom på en plan att sätta dit aset som stulit. Riskera dina knäskålar om du gillar hjältegrejjen, tänk en kvart till om du vill spara dina kroppsdelar i gott skick.

SÅÅÅ därför tycker jag att vi hjälper killen att komma på en grym plan!

Vill ägaren ha tillbaka hojen? Hade min cykel blivit stulen så hade jag helst sluppit se den igen...

Försutsätter att den var minst halvförsäkrad förstås. Hade den bara haft trafik och du kommer till mig och erbjuder din "deal" så hade jag inte släppt dig i första taget. Värt att tänka på är att du kan få stryk från båda hållen...

Vänta tills nån annan hälare köpt den och sätt dit henne (könskvotering) om det känns bättre.

skerfe skrev:

/Skerfe

Osmaklig avatar.

så som jag ser det så gynnar du ju tjuvarna som stulit hojen om du köper den av dom. skulle du köpt tillbaka din hoj om en kille kom till dig och sa att du kan få köpa tillbaka din hoj? jag hade inte gjort det. och då står du där ett antal tusenlappar fattigare med en stulen hoj i din ägo. och så får farbror blå reda på detta o du får skaka galler allt för att du ville göra en god gärning. :brinnerup

underrätta den riktiga ägaren och sen får han/hon göra vad dom vill med den informationen.. och sen levde dom lyckliga i alla sina dagar :)

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show