Köpa stulen hoj?

skerfe skrev:
2157645 Om ni hade hade blivit erbjudna att köpa en stulen hoj, vad hade ni gjort då?

Som jag ser det finns det, i detta fall, två aktuella alternativ:
Det ena är att ignorera "erbjudandet".
Det andra är att köpa hojen och leta rätt på ägaren och försöka få den/dennes FB att köpa tillbaka hojen för samma peng jag gav för den.

Hade jag blivit erbjuden att köpa en hoj som jag VISSTE var stulen så hade jag med en gång ringt till polisen. Man vill ju ha alla riktiga papper med vid köpet med tanke på att det är mycket pengar det handlar om vid mc-köp.

Som jag ser det finns det bara ett enda alternativ och det är att ringa till polisen. Vet du vem som är hojens "riktiga" ägare? Om du vet det så anser jag att du borde ringa till han/hon och berätta vart hojen finns samt ringa polisen.

hoppas verkligen att du tar rätt beslut (för mig finns det bara ett)!!!

skerfe skrev:
2157658 Så du hade inte velat ha tillbaka din stulna hoj för mindre än FB's självrisk... :va

Bra att veta.

Och hur fan ska vi veta att du menar det, om du inte skriver det (i ditt första inlägg) ? Ursäkta, men tankeläsning är inte sådär in-i-helvete utbrett.

Kanske är dags att ringa polisen. Undrar vad jag ska säga? "Hej, en kille erbjöd mig att köpa en stulen hoj. Jag har inte sett den så jag vet inte om han verkligen har den. Men om han säger att han har den måste det ju vara så. Människor ljuger inte." Polisen: "Vi ringer upp killen och frågar om han stulit en hoj. Vi har ju praktiskt taget inget annat viktigt att göra ändå."

Ska jag polisanmäla måste jag smutsa ner mig ännu mer i denna härva och verkligen veta att han har hojen.

skerfe skrev:
2157765 Kanske är dags att ringa polisen. Undrar vad jag ska säga? "Hej, en kille erbjöd mig att köpa en stulen hoj. Jag har inte sett den så jag vet inte om han verkligen har den. Men om han säger att han har den måste det ju vara så. Människor ljuger inte." Polisen: "Vi ringer upp killen och frågar om han stulit en hoj. Vi har ju praktiskt taget inget annat viktigt att göra ändå."

Ska jag polisanmäla måste jag smutsa ner mig ännu mer i denna härva och verkligen veta att han har hojen.

Ja ring han då och säg att du vill komma och kolla på den. Sen är det väl bara att skicka polisen till den adressen efter du sett hojen.

skerfe skrev:
2157680 Med tillhörande krossade knäskålar och spräckt skalle? Jo, den finns alltid med. Det är självklart det första man tänker.

Sen tänker man lite längre och funderar om någons annans stulna hoj, eller en hoj överhuvudtaget, är värd den behandling man riskerar att utsättas för.

Har du inga vänner själv då?? Som ställer upp menar jag...........

LayDeeOmega skrev:
2157756 Hade jag blivit erbjuden att köpa en hoj som jag VISSTE var stulen så hade jag med en gång ringt till polisen. Man vill ju ha alla riktiga papper med vid köpet med tanke på att det är mycket pengar det handlar om vid mc-köp.

Som jag ser det finns det bara ett enda alternativ och det är att ringa till polisen. Vet du vem som är hojens "riktiga" ägare? Om du vet det så anser jag att du borde ringa till han/hon och berätta vart hojen finns samt ringa polisen.

hoppas verkligen att du tar rätt beslut (för mig finns det bara ett)!!!

Jag har inte sett hojen. Vet därmed ej regnr. Ingen sådan hoj anmäld stulen här på sporthoj.

poZ skrev:
2157767 Ja ring han då och säg att du vill komma och kolla på den. Sen är det väl bara att skicka polisen till den adressen efter du sett hojen.

Hur mycket ska man göra för någons annans stulna hoj?

skerfe skrev:
2157765 Kanske är dags att ringa polisen. Undrar vad jag ska säga? "Hej, en kille erbjöd mig att köpa en stulen hoj. Jag har inte sett den så jag vet inte om han verkligen har den. Men om han säger att han har den måste det ju vara så. Människor ljuger inte." Polisen: "Vi ringer upp killen och frågar om han stulit en hoj. Vi har ju praktiskt taget inget annat viktigt att göra ändå."

Dt stora problemet, även om hojen ÄR stulen, är att killen på sin höjd åker på innehav av stöldgods - häleri.

Det är mer eller mindre omöjligt för polisen att bevisa att det är denne person som stulit hojen.

vart finns denna stulna hoj ? och vad är det för modell ?

berserken skrev:
2157787 ring polisen anonymt så får dom försöka fixa det

Att vara anonym för polisen struntar jag i. Problemet är att killen som säljer hojen vet att det är jag.

Där är problemet. Göra rätt och riskera påföljder eller bara strunta i allt.

skerfe skrev:
2157658 Så du hade inte velat ha tillbaka din stulna hoj för mindre än FB's självrisk... :va

Bra att veta.

Låter bra skumt det där :va

Säljs hojen för mindre en en normal självrisk? Eller tänker du spela riddaren i vita rustningen och bjuda på mellanskillnaden? :hihi

Om nu inte hojen är gammalt skrot så undrar jag vad det är för tjyvar som säljer stöldgods så billigt, är då rätt uppenbart vad det är...

skerfe skrev:
2157793 Att vara anonym för polisen struntar jag i. Problemet är att killen som säljer hojen vet att det är jag.

Där är problemet. Göra rätt och riskera påföljder eller bara strunta i allt.
Så han försöker bara sälja till dej ingen annan ?

SVooSh skrev:
2157800 Låter bra skumt det där :va

Säljs hojen för mindre en en normal självrisk? Eller tänker du spela riddaren i vita rustningen och bjuda på mellanskillnaden? :hihi

Om nu inte hojen är gammalt skrot så undrar jag vad det är för tjyvar som säljer stöldgods så billigt, är då rätt uppenbart vad det är...

Nån som stulit skiten själv och inte vet vad dom ska göra av det?

berserken skrev:
2157801 Så han försöker bara sälja till dej ingen annan ?

Men det priset hade nog nån annan redan köpt den.

Nog för att man gör mkt för folk men att köpa en stulen hoj för att sälja tillbaka den till ägaren, nejnej

skerfe skrev:
2157803 Nån som stulit skiten själv och inte vet vad dom ska göra av det?
QUOTE]

Någon du känner? Isåfall kan du ju säga åt honom/henne att sluta stjäla folks hojar. Och så kan denne ju lämna tillbaks hojen självmant eftersom han/hon inte vet vad han/hon ska ha hojen till.

Inte för att dömma någon men verkar lite för mkt dubbelmoral att köpa en stulen hoj för förra ägarens bästa. Ja vill du göra dig skyldig till häleri och betala lite för att han ska få tillbaka sin hoj så tjöp. I mina öron är man inte riktigt frisk om man tänker så.

Ring polisen å låt dem utreda det på plats går nog bra mkt snabbare. Ha en fortsatt trevlig dag.

abethebabe skrev:
2157811 köp skiten våndas över att den e stulen gör vad du vill då du ändå inte verkar ha någon som helst ångest över att den e stulen. hoppas att den är go att köra men nu tycker jag att vi stänger tråden... killen verkar ju ändå inte ha några moraliska värederingar ändå...

Ska jag ha ångest över en stulen hoj som jag inte sett som säljs av en kille jag inte känner? Svar nej, det har jag inte. Är det onormalt och har jag konstiga värderingar pga det. Ja, det är ju upp till var och en att bedöma.

Personligen tycker jag att jag har moraliska värderingar då jag lägger upp en tråd här för att höra era åsikter. Som jag sagt tidigare, enklast är alltid att ignorera. Men jag gillar inte att blunda för saker och ting.

vilken summa pratar vi om för hela hojen ?

ett alternativ är att du kontaktar Larmtjänst & berättar vad du vet.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back