sunkan skrev:
2267586 precis som ozzian säger dot 5.1 skall det vara.
Visste inte ens att det fanns dot 5 My bad......
Lätt att missa
Dot5 är silikonbaserad vätska och det rekomenderas inte men bara för att förvirra lite extra så smög man in Dot5.1 som i sin tur är en "konventionell" bromvätska, fast oftast bättre i de hänseenden du påpekade tidigare.
R1 Racer skrev:
Ser riktigt nice ut.
Beställde du både bak och fram?
Lite overkill att ha bak sägs det men är man ändå igång kan man byta bak/fram.
Vad fick du ge för dessa slangar,komplett färdiga med niplar och packningar som ingick?
Jo, jag beställde både bak & fram.
Jag minns inte riktigt, de var dock inte "helt" billiga, några av satserna jag sett i tråden har nog konkurerat skapligt i pris och då behöver du inte mäta ett dugg själv, sen var jag tvungen att tillverka fästet under gaffeln iom att original på -04- 06 har ett T-stycke som grenar en slang från handtaget till två bromsok, går nog bra med stripes om man inte är så nogräknad, vet inte hur köpesatserna löser det.
En fördel dock är att den finns i färgerna R1 Blå & R1 Röd (lava)
Och ja, stålomspunnet bak är ingen egentlig förbättring, det blev lite snyggare bara, hehe.
Ett argument för att byta alla är att det är livstids hållbarhet och original ska faktiskt bytas ut efter en tid (fast ingen gör det väl?).
rogka566 skrev:
2267832 Ok.. vissa ska ha 1200 pix och andra 50-100:- + anslutningar. Vad är grejen?
Vilken information behöver de som skall tillverka dem? Plocka av originalslangarna och ta med? Gräva fram verkstadsmanualen?
Det är den tråkiga biten, har firman inga mallar sen tidigare så måste man avgöra själv.
Som i mitt fall så blev det en lite annan dragning (1 till 2 slang) så originalarna gick inte att mäta efter.
Jag tog blå pneumatikslang, värmde ändarna och plattade till med tång, slog hål med huggpipa så att jag kunde skruva fast dem (med lämplig mutter som distans) i bajoskruvarna, sen var det bara att stripa upp dem, kapa rätt i andra änden, värma och platta till i rätt vinkel
Glöm inte att ta med ev utfjädring på framgaffeln i beräkning.