Köpa stålomspunnet???

Dregen skrev:
2267370 orkar du förklara närmare?? intresserad...

De vanliga "gummislangarna" expanderar pga värmen och bromsvätskan kan vid hård körning t ex bankörning tappa bromsverkan och börja koka.

Stålomspunnet expanderar inte och med tanke på att man använder en annan bromsvätska som har högre kokpunkt så mattas inte dina bromsar ut.

Du har samma bromsverkan hela tiden. No more no less....

Mitt tips, köp goodridge bromsslangar.
Kostade 750 eller nåt sånt till min r6:a. Dot 5.1 bromsvätska som kostar 100 spänn.

Last edited:
Mr_Mike skrev:
2264929 Tycker 1295är lite väl för endast fram.... De brukar ju ligga mellan 6-800kr fram har jag hört.. Jag va mest ute efter att köpa både bak och fram till ett paketpris...
///Micke
Dom här har ju en del..
http://www.h-e-l.co.uk/ gå till online shop och sök, finns mycket i olika färger.
Vad de sen vill ha för frakten hit har jag inte kollat, ännu.
(En av mina hojar, en Honda, har slang nästan hela vägen från handtag till ok = lååångt, och där ska det banne mej bli stålomspunnet, svampigheten är oöverträffad!)

Åk till närmsta hojbutik.. lokala mc handlaren skulle ha 50 spänn metern för slang tror jag inklusive 50 spänn för varje anslutning.. var så billigt att jag funderade på att klämma dit stålspunnet på min gamla skorv..

ace748 skrev:
2267550 Hur viktigt ær det att byta til Dot 5 istællet før Dot 4?

När du byter bromsslangar byter du ju även bromsvätska.

Andledningen till att du byter till dot 5.1 är för att bromsvätskan inte skall börja koka...
Det börjar den göra med dot 4. Alla fall vid hård banköring.

Så om du sätter på stålomspunnet så är det lika bra att byta till dot 5.1 också.
Tror de flesta mc-butiker av nåt slag rekommenderar det.

Last edited:
Ok fick medskickat Dot 4 till mina stålomspunna førra veckan men har inte bytt dom æn.
Ska byta ut det til Dot 5 direkt!

Dessa "skönheter" till slangar tillverkade de på www.hiflex.se i Norrköping, (finns på flera orter) finns i flera färger.

Sen när det gäller vätska DOT5=nej, nej (allra oftast), möjligen 5.1 som är polyglykolbaserad likt Dot 4 och nedåt (det finns flera trådar om varför).

ace748 skrev:
2267576 Ok fick medskickat Dot 4 till mina stålomspunna førra veckan men har inte bytt dom æn.
Ska byta ut det til Dot 5 direkt!

precis som ozzian säger dot 5.1 skall det vara.

Visste inte ens att det fanns dot 5 My bad......

Ozzian skrev:
2267581 Dessa "skönheter" till slangar tillverkade de på www.hiflex.se i Norrköping, (finns på flera orter) finns i flera färger.

Sen när det gäller vätska DOT5=nej, nej (allra oftast), möjligen 5.1 som är polyglykolbaserad likt Dot 4 och nedåt (det finns flera trådar om varför).

Ser riktigt nice ut.
Beställde du både bak och fram?
Lite overkill att ha bak sägs det men är man ändå igång kan man byta bak/fram.

Vad fick du ge för dessa slangar,komplett färdiga med niplar och packningar som ingick?

Hojboj skrev:
2267543 Åk till närmsta hojbutik.. lokala mc handlaren skulle ha 50 spänn metern för slang tror jag inklusive 50 spänn för varje anslutning.. var så billigt att jag funderade på att klämma dit stålspunnet på min gamla skorv..
Ok.. vissa ska ha 1200 pix och andra 50-100:- + anslutningar. Vad är grejen?
Vilken information behöver de som skall tillverka dem? Plocka av originalslangarna och ta med? Gräva fram verkstadsmanualen?

sunkan skrev:
2267586 precis som ozzian säger dot 5.1 skall det vara.

Visste inte ens att det fanns dot 5 My bad......
Lätt att missa :tummenupp
Dot5 är silikonbaserad vätska och det rekomenderas inte men bara för att förvirra lite extra så smög man in Dot5.1 som i sin tur är en "konventionell" bromvätska, fast oftast bättre i de hänseenden du påpekade tidigare.

R1 Racer skrev:
Ser riktigt nice ut.
Beställde du både bak och fram?
Lite overkill att ha bak sägs det men är man ändå igång kan man byta bak/fram.

Vad fick du ge för dessa slangar,komplett färdiga med niplar och packningar som ingick?
Jo, jag beställde både bak & fram.
Jag minns inte riktigt, de var dock inte "helt" billiga, några av satserna jag sett i tråden har nog konkurerat skapligt i pris och då behöver du inte mäta ett dugg själv, sen var jag tvungen att tillverka fästet under gaffeln iom att original på -04- 06 har ett T-stycke som grenar en slang från handtaget till två bromsok, går nog bra med stripes om man inte är så nogräknad, vet inte hur köpesatserna löser det.

En fördel dock är att den finns i färgerna R1 Blå & R1 Röd (lava) :)

Och ja, stålomspunnet bak är ingen egentlig förbättring, det blev lite snyggare bara, hehe.
Ett argument för att byta alla är att det är livstids hållbarhet och original ska faktiskt bytas ut efter en tid (fast ingen gör det väl?).

rogka566 skrev:
2267832 Ok.. vissa ska ha 1200 pix och andra 50-100:- + anslutningar. Vad är grejen?
Vilken information behöver de som skall tillverka dem? Plocka av originalslangarna och ta med? Gräva fram verkstadsmanualen?
Det är den tråkiga biten, har firman inga mallar sen tidigare så måste man avgöra själv.
Som i mitt fall så blev det en lite annan dragning (1 till 2 slang) så originalarna gick inte att mäta efter.

Jag tog blå pneumatikslang, värmde ändarna och plattade till med tång, slog hål med huggpipa så att jag kunde skruva fast dem (med lämplig mutter som distans) i bajoskruvarna, sen var det bara att stripa upp dem, kapa rätt i andra änden, värma och platta till i rätt vinkel :tummenupp

Glöm inte att ta med ev utfjädring på framgaffeln i beräkning.

rogka566 skrev:
2267832 Ok.. vissa ska ha 1200 pix och andra 50-100:- + anslutningar. Vad är grejen?

längden.

NoPinky skrev:
2267879 +Vinkeln på kopplingen.

Beror nog lite på hur det är draget. I Mitt fall uppgav jag bara längden. Det kanske blir lite vridet men lite går det väl att vrida?

rogka566 skrev:
Anslutningar?

njelger skrev:
2267910 Beror nog lite på hur det är draget. I Mitt fall uppgav jag bara längden. Det kanske blir lite vridet men lite går det väl att vrida?
Det finns en hel uppsjö av olika vinklar på kopplingarna.
Anledningen till detta är dels att det kan vara trångt om utrymme vid ok/bromscylinder/förgreningspunkt och då måste slangen vinklas undan redan vid kopplingen och dels för att undvika onödig belastning på kopplingen om slangen böjer av tvärt från kopplingen pga hur den är dragen.

På min Bandit har jag inte en enda koppling som är rak.
En del är vinklade mot och en del i sida jämfört med kopplingens anliggningsyta.

Om du går in på Touringbutiken och sedan går in på "Bromseri" så kommer du se exempel på vad jag menar.

NoPinky skrev:
2268077 Det finns en hel uppsjö av olika vinklar på kopplingarna.
Anledningen till detta är dels att det kan vara trångt om utrymme vid ok/bromscylinder/förgreningspunkt och då måste slangen vinklas undan redan vid kopplingen och dels för att undvika onödig belastning på kopplingen om slangen böjer av tvärt från kopplingen pga hur den är dragen.

På min Bandit har jag inte en enda koppling som är rak.
En del är vinklade mot och en del i sida jämfört med kopplingens anliggningsyta.

Om du går in på Touringbutiken och sedan går in på "Bromseri" så kommer du se exempel på vad jag menar.

okej nu fattar jag. Trodde du menade vinkeln inbördes på de 2 kopplingarna i "slangens rotation". Jag beställde ju till en gammal hoj så "raka" funkade utmärkt :)

Ugglan skrev:
2269849 Besserwisser... TRodde jag hade sveriges bästa deal. :huvet :hihi

Det kan du faktiskt ha. Min hoj har bara 1 skiva fram.

Är det någon som har lite bilder på "fabriksgjorda" slangar, fram, R1 04-06?

Det blev jäkligt tight (tycker jag) uppe vid huvudcylindern, original går det bara ut en slang där samt kopplingen är aningen vinklad ut ifrån gaffelbenet oxå, några sånna kopplingar fanns givetvis inte att köpa(!)

Precis som NoPinky var inne på så är kopplingarna attans så dyra, de där 90gradarna gick på 120:-/st

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT