Ingen p? merca kan vara v?rst stolt ?ver f?rsta viton (w638) I mitt fall ?r det l?tt den s?msta bilen jag ?gt... Sammanfattningsvis skulle man kunna s?ga att den ?r genomusel, f?rutom att den var r?tt pigg och drog r?tt lite diesel (112cdi)
Som om jag inte l?rt mig ett dugg k?pte jag sen en -07:a (120cdi) och den ?r bland de b?sta bilar jag ?gt f?rutom att den kanske inte ?r j?ttesn?l p? diesel men den g?r ? andra sidan som fan.
Visst rostar w639 efter -06 men det g?r transporter ocks? s? det ?r v?l tyv?rr bara att tugga i sig..
He he, är 639 så mycket bättre kanske man skulle byta....
Min 638 är en senare årsmodell, -02, och har inte haft andra problem än man kan förvänta sig av milen förutom rost då men de nya verkar ju rosta de med, mer än 10´i min ägo sen mars 2010 tror jag och en bit över 40´ nu totalt.
SRS ballat ur, styrenheten enl. merca och dyrt så jag släckte bara lampan, km-räknare svart så jag vet inte exakt vad han gått men jag kör över 1500 året så över 40´iaf. och stolsvärme som är kass efter förra ägaren satte knäet i stolen och sträckte sig in efter något, varmt blir det men punkt-varmt.....Mycket varmt! Bränna hål på byxor varmt!
Visst har jag fått byta lite skit men den har ju rullat en del med så det får man ju räkna med, har de evigt återkommande handbromsarna varje besiktning men har väl vant mig nu och river isär och smörjer upp inför besiktning,
Till och med ACn funkar än, utan fyllning.
Komfortvägg så det finns plats för mig på 184 bekvämt, automat AC och farthållare, allt som behövs efter en bandag.
Nu använder jag den istället för personbil med, veckohandla, ToF jobbet och när man ska hälsa på släkt och vänner så han står ju inte still och beckar ihop, märker av små förändringar när jag kör den dagligen och åtgärdar begynnande problem, kan ju bidra till att den funkar bra.
Visst skulle jag vilja ha nyare men har svårt att motivera prisökningen och en "ny" bil som man ska reparera upp, de flesta hyfsat vettigt prisade har ju gått de milen där man får börja byta slitdelar på löpande band, min är ju "gjord".
Men, skulle jag köpa idag skulle det bli en med senare tillverkning än 1/1-06, bara räkna med att hjullager, leder och liknande kan vara på gång om den gått en bit.
..förresten, en fördel med framhjulsdrift och mycket tomkörning är ju däckslitaget bak, har inte bytt bakdäck än och de var nya när förra ägaren köpte den 3 år tidigare, kanske snart faller för åldersstrecket...