Köpa skrotig racebuss

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Nu jävlar ska jag ta tag i att börja köra enduro, inte en vinter till av gråtrunkande till hojvideor på youtube :död Har hojen, fattas bara transport till och från banan. Har tittat mest på Citroën Jumpy/Peugeot Expert/Fiat Scudo. Ska kunna få in minst två hojar. Är en fattig jävel så mycket mer än 20 lök kan jag inte lägga, ska ju ha råd att köra också. Rekommendationer vad man ska kolla efter, årsmod, andra möjliga bilar osv?
 
Min enda spaning är att rent karossmässigt verkar skåpbilar hålla 80-talsklass på rostskydd.
Jag har bara haft en själv och den är ok, VW Shuttle. Minibuss, alltså 9 säten. Lång transporter T5 alltså.
Men rostar gör den.
 
En VW transporter får du för pengarna... utrymmet två hojar behöver är typ 2,2 m Längd mässigt... Ska du ha in en hoj så funkar det me dom mindre bussarna som är under 2m i skåret. .
 
Rost är värre att laga än mekaniska fel. Försök hitta det exemplar som har så lite rost som möjligt och hoppas på det bästa bara. Krångel lär uppstå hur du än gör.
Fransmännen gör överlag bra dieselmotorer och mängden elektronik som kan krångla i sånadär är rätt liten så jag skulle inte vara orolig för det. Glöm inte kolla vad skatten ligger på, ibland kan vissa modeller ha rätt hög skatt i förhållande till andra märkens motsvarande modell.

Att köra personbil med släp är inte ett alternativ? Tänkte att komforten i en sån är ju i lite annan klass och siktar du in dig på en lb-reggad behöver det ju inte vara så fruktansvärt dyrt heller.
Men du måste ju ha släp då förstås.
 
Min enda spaning är att rent karossmässigt verkar skåpbilar hålla 80-talsklass på rostskydd.
Jag har bara haft en själv och den är ok, VW Shuttle. Minibuss, alltså 9 säten. Lång transporter T5 alltså.
Men rostar gör den.

Ja det här med rost verkar ju helt hopplöst. Känns som man får räkna med det.

En VW transporter får du för pengarna... utrymmet två hojar behöver är typ 2,2 m Längd mässigt... Ska du ha in en hoj så funkar det me dom mindre bussarna som är under 2m i skåret. .
Verkar som du har rätt, iallafall om man ska ha två hojar som inte är crosshojar. Hade gärna kunnat köra både MTn och Husan. Hur är T4 jämfört med T5?

Rost är värre att laga än mekaniska fel. Försök hitta det exemplar som har så lite rost som möjligt och hoppas på det bästa bara. Krångel lär uppstå hur du än gör.
Fransmännen gör överlag bra dieselmotorer och mängden elektronik som kan krångla i sånadär är rätt liten så jag skulle inte vara orolig för det. Glöm inte kolla vad skatten ligger på, ibland kan vissa modeller ha rätt hög skatt i förhållande till andra märkens motsvarande modell.

Att köra personbil med släp är inte ett alternativ? Tänkte att komforten i en sån är ju i lite annan klass och siktar du in dig på en lb-reggad behöver det ju inte vara så fruktansvärt dyrt heller.
Men du måste ju ha släp då förstås.
Bra tips, särskilt med skatten, inte tänkt på det. Funderade på bil + släp men nuvarande bil har inget drag och jag bor mitt inne i stan så skåpbil kändes smidigare.
 
Last edited:
Sålde precis en Jumpy. Den hade gått 32000 och jag körde den 20000. En 99a som var helt rostfri. Rätt bra komfort och 2 cyklar får plats.
 
Är inne på min fjärde T4a, dom är som järnspett, tillförlitliga med undantag för automatlådorna som man bör hålla sig ifrån. Problemet är bara att det blir allt svårare att hitta någon som inte är utsliten.

Har fler frågor för ämnet.
Någon som kört Fiat Scudo? Verkar vara billiga men är dom pålitliga?
Är MB Vito ok efter 2006? Vad jag förstår blev dom galvade vid karossbytet och ska inte rosta sönder?
 
Är inne på min fjärde T4a, dom är som järnspett, tillförlitliga med undantag för automatlådorna som man bör hålla sig ifrån. Problemet är bara att det blir allt svårare att hitta någon som inte är utsliten.

Har fler frågor för ämnet.
Någon som kört Fiat Scudo? Verkar vara billiga men är dom pålitliga?
Är MB Vito ok efter 2006? Vad jag förstår blev dom galvade vid karossbytet och ska inte rosta sönder?
Trevligt med T4an, automat känns inte aktuellt för min del så det stör mig icke.

Scudo är väl för övrigt exakt samma bil som Jumpy/Expert utöver dekaltrim och smådetaljer?
 
Är inne på min fjärde T4a, dom är som järnspett, tillförlitliga med undantag för automatlådorna som man bör hålla sig ifrån. Problemet är bara att det blir allt svårare att hitta någon som inte är utsliten.

Har fler frågor för ämnet.
Någon som kört Fiat Scudo? Verkar vara billiga men är dom pålitliga?
Är MB Vito ok efter 2006? Vad jag förstår blev dom galvade vid karossbytet och ska inte rosta sönder?

Vito ska vara tillverkad efter 1/1-2006 om den ska vara helgalvad men de rostar de med, ungefär som vw gör. Gamla är rätt slitstark mekaniskt och billiga delar när det behövs, nya vet jag inte vad de tål men delarna är avsevärt dyrare.
 
Trevligt med T4an, automat känns inte aktuellt för min del så det stör mig icke.

Sen så vill jag bara uttala mig om motorerna 2.5 TDI samt 2.5 bensin. Dom har ytterligare lite småsaker som funkar dåligt men det är av mindre betydelse, nedre spindelleder, bakfjädrar, bakre bromsok är några detaljer man får peta i emellanåt men det är acceptabelt och bakfjädrar finns numera från Lersjöfors och dom verkar hålla för evigt.
 
Gjorde för övrigt en lista över lite skåpvolymer här om dagen på några bilar jag spanat in.

Modell Kubikmeter
Vito kort 4,65
Scudo liten 5,00
Vito lång 5,20
T4 5,40
Vito xtra lång 5,70
T5 5,80
Scudo mellan 6,00
Transit 6,00
T4 lång 6,30
Vito hög lång 6,50
T5 lång 6,70
Scudo lång 7,00
T4 hög & lång 7,80
 
Jag har en Scudo -07, ca 2.2 m lastlängd längst ner mot golvet, ca 2 m en halvmeter upp då väggen bakom stolarna lutar en aning. Man får in racehojen rakt in m någon dm tillgodo. Endurohojen, Honda 250, får man ställa lite på sniskan.
 
Varför inte släpvagn?

Är det enduro du skall köra så är det inga jättelånga avstånd det skall transporteras. Och ett släp kräver noll underhåll och tidsförlusten att hålla 80 äts över en säsong snabbt upp av att man slipper byta vattenpumpar och svetsa rost...
 
Är inne på min fjärde T4a, dom är som järnspett, tillförlitliga med undantag för automatlådorna som man bör hålla sig ifrån. Problemet är bara att det blir allt svårare att hitta någon som inte är utsliten.

Har fler frågor för ämnet.
Någon som kört Fiat Scudo? Verkar vara billiga men är dom pålitliga?
Är MB Vito ok efter 2006? Vad jag förstår blev dom galvade vid karossbytet och ska inte rosta sönder?

Min 2012 började rosta efter 2 månader.
 
Varför inte släpvagn?

Är det enduro du skall köra så är det inga jättelånga avstånd det skall transporteras. Och ett släp kräver noll underhåll och tidsförlusten att hålla 80 äts över en säsong snabbt upp av att man slipper byta vattenpumpar och svetsa rost...

Bor mitt i stan, svårt nog att få plats med bilen, släp gör det ännu värre. Annars verkar det ju (tyvärr?) vara det "bästa" alternativet.
 
Varför inte släpvagn?

Är det enduro du skall köra så är det inga jättelånga avstånd det skall transporteras. Och ett släp kräver noll underhåll och tidsförlusten att hålla 80 äts över en säsong snabbt upp av att man slipper byta vattenpumpar och svetsa rost...

Absolut +1 ett på den. Och det går ju faktiskt att köra lite fortare med. Ett öppet obromsat EU-släp med galler (som jag tycker är utmärkt för hög surrning) borde du hitta för rätt pengar. Kostar ca 10 + moms nya. Det går att montera drag på sin bil för 3000 spänn med.
 
Kört VW T4 2.5 TDI i snart 8 år, jäkligt skottsäker bil, korta skåpet men lastar lätt 2 racehojar och med lite trixande 3 endurohojar. Som tidigare sagts är framvagnen och bromsarna bak lite ömma punkter. Motor o drivlina är inga problem.
 
Det är ju för fan helt sanslösa mängder skatt på asen, vad är detta egentligen? :huvet

Edit: Jag hittade nog siffror, fick först ut 7000-9000, men verkar ligga närmre 4000-5000, lite mer rimligt iallafall.
 
Last edited:
Det är ju för fan helt sanslösa mängder skatt på asen, vad är detta egentligen? :huvet

Edit: Jag hittade nog siffror, fick först ut 7000-9000, men verkar ligga närmre 4000-5000, lite mer rimligt iallafall.

4500 för den äldre 3-sitsiga diesel-viton, bensin är väl lägre skattade och iaf. förr var 2-sits lägre med, kanske är skitsamma idag då.
 
Jag har valt bensindriven buss för de blir inte så många mil.... Skatten äter upp diselns lägre förbrukning...
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top