Köpa ryggskydd

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag skulle behöva köpa ett nytt ryggskydd men vad du man köpa? Nu har jag ett svart från biltema som har några år på nacken men det har blivit dåligt i kardborren så det känns inte ut bra längre.

Var på en resa i Norr och Västerbotten igår och var inne på Lindroths och Northbike men vet som inte vad man ska köpa. Tycker att många ryggskydd känns väldigt mjuka bla Halvarsson, de som "kändes" stadiga var nåt Dainese och BMW.

Är det rätt tänk att hårda plastskydd skyddat bättre? Till och med Biltemas ryggskydd känns ju ut kraftigare än Halvarsson.

Vad ska man köpa, är inte märkesfixerad men vill ha bra säkra grejer då jag köper nytt.
 
Kolla in Jofamas hemsida, Halvarsson ryggskydd är bra. Har ett par stycken själv.

Jag har Buckler (formar sig efter rygg/kropp, sitter toppen) och även liknande Secure som sitter i mer kroppsnära skyddsjackor.
 
Jag kör också med Buckler, enmorm skillnad i komfort mot biltemas.
Man känner knappt att det sitter där, förutom värmen.
 
Jag har ett BMW och ett Halvarssons. Använder bara BMW-s och jag känner inte av att jag har det på mig. Kan rekommenderas!


Buy quality, cry once
 
Hårdplast är inte nödvändigtvis bättre än de mjukare och mer följsamma skydden, det handlar om att absorbera och sprida ut smällar.
Jag föredrar välventilerade ryggskydd framför hårda plastskal. Min sambo har ett D3O-skydd och är helt kär i det.
 
Jag är riktigt nöjd med mitt Alpinestars Nucleon KR-1 då det känns väldigt luftigt för att vara ett lvl 2-skydd. Jag hade ett Alpinestars Bionic Air tidigare men det var inte i närheten av att vara lika luftigt som mitt KR-1.
 
Jag är riktigt nöjd med mitt Alpinestars Nucleon KR-1 då det känns väldigt luftigt för att vara ett lvl 2-skydd. Jag hade ett Alpinestars Bionic Air tidigare men det var inte i närheten av att vara lika luftigt som mitt KR-1.

Bionic var ett alldeles förträffligt ryggskydd när det kom till just skydd men hade lite att önska när det kom till ventilation, körde det från 2010-2017 och var av ett gäng gånger utan minsta känning i rygg.

Nu kör jag raceverisionen av KR-1, KR-R, när det kommer till skydd så verkar det vara minst lika bra som det gamla samtidigt som det sitter bättre utan att bli lika varmt, körde nu i veckan i 30+ utan att bli lika varm som med det gamla en vanlig +20-dag och de avåkningar jag hittintills gjort har det inte känts något så det verkar funka.

KR-1 verkar lite luftigare än KR-R men har bara testat det i "torrbrytning" så hur varmt det blir när man väl är där ute jämfört med KR-R vet jag inte men racegrejer brukar ju vara rätt kompromisslösa så troligen är det en del svalare än mitt, skyddsmässigt verkar det vara ett snäpp upp från det gamla Bionic och det var ett riktigt bra skydd.
KR-R är någon typ foam som är hård och stel kall men när man haft det på så blir det mjukt i värmen från kroppen och formar sig helt efter ryggen och känns knappt men utan att bli varmt och "instängt".

Hårt skal måste vi ha numera i racing, finns säkert statistik på skador hårt VS mjukt skal som befogar det, jag vill ha hårt på bana om man skulle få något smalt som en styr/fotpinne där, även fast det mjuka skyddet tar upp stöten så känns det bättre med ett "skal" som hindrar att pinnen gör ett hål i ryggen..men det är bara min egen uppfattning om det och jag har inte läst på om det så ta det för vad det är, min åsikt.

Skyddsmässigt kan jag rekommendera KR-R och Bionic från alpinestars för de har jag hårdtestat, av de är KR-R ett avsevärt bekvämare och svalare skydd så det är den klara vinnaren.
KR-!/2 har jag inte testat men de borde helt klart fylla sin funktion då det är samma tillverkare och konstruerade efter erfarenheten från Bionic men med bättre komfort så de borde funka.
 
Har tänkt sy på nya kardborreband på biltema skyddet, plötsligt känns det lite högre prio på sambons syrum ;)

Nu har jag lite att kolla efter det som är synd är att jag minst måste åka till Luleå om jag ska ha chans att pröva nåt.
 
Min son körde med mjukt ryggskydd tills han kraschade första gången.
Efter att ha gått med ryggbesvär i tre veckor; 'köpte han ett hårt ryggskydd, som senare användes i krasch nummer 2.
Efter den kraschen kände han inget i ryggen.
 
Jag är riktigt nöjd med mitt Alpinestars Nucleon KR-1 då det känns väldigt luftigt för att vara ett lvl 2-skydd. Jag hade ett Alpinestars Bionic Air tidigare men det var inte i närheten av att vara lika luftigt som mitt KR-1.
Jag, sambon och båda mina föräldrar kör alla med KR-2 och är toknöjda.
Riktigt bra ventilation, ryggen är typ det sista man börjar svettas om...
 
En arbetskamrats som bröt ryggen hemma i soffan.Han hadde inget ryggskydd
 
Kör med ett Dainese Manis D1. Har funktionstestat och är nöjd. Väldigt bekväm enligt mig, rekommenderas.
 
Det är väl väldigt svårt att säga hur bra ett ryggskydd skyddar, man kan ju inte basera detta på krascher då varje krasch är olika.

Nånstans måste man väl på nåt vis se till helheten, vad som kan tänkas ge bäst skydd vid de flesta olyckor, tar man bilar så dödas och skadas väl folk av både bälten och airbags vid enstaka tillfällen men i de flesta fallen minskar dom trots allt skadorna.

Rent spontant känns hårda skydd ut som tåligare, finns det inga vettiga tester på ryggskydd?
 
Jag hårdtestade ett billigt ryggskydd. Tror de hette alive och kostade ca 500kr. Slog över med motarden när jag körde bakhjul i ca 100 km i timmen och landade på ryggen samt gled ca 100meter på ryggen på asfalten. Och ryggen klarade dig bra. Det var ett skydd som är hårt på utsidan
 
Dom gjorde ett test och släppte en hjälm och en mössa från eiffeltornet.
Mössan klarade sig bäst så jag tror mjuka är bättre.
 
Jag har kört med Knox-ryggskydd i 14 år och är grymt nöjd :tummenupp Jag kan inte direkt påstå att jag tycker att dom är för varma heller. Enda "nackdelen" är att jag tycker att deras magband är lite för långa, dagens ilandsproblem... :rolleyes:
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top