Köpa ryggskydd

Bionic var ett alldeles förträffligt ryggskydd när det kom till just skydd men hade lite att önska när det kom till ventilation, körde det från 2010-2017 och var av ett gäng gånger utan minsta känning i rygg.

Nu kör jag raceverisionen av KR-1, KR-R, när det kommer till skydd så verkar det vara minst lika bra som det gamla samtidigt som det sitter bättre utan att bli lika varmt, körde nu i veckan i 30+ utan att bli lika varm som med det gamla en vanlig +20-dag och de avåkningar jag hittintills gjort har det inte känts något så det verkar funka.

KR-1 verkar lite luftigare än KR-R men har bara testat det i "torrbrytning" så hur varmt det blir när man väl är där ute jämfört med KR-R vet jag inte men racegrejer brukar ju vara rätt kompromisslösa så troligen är det en del svalare än mitt, skyddsmässigt verkar det vara ett snäpp upp från det gamla Bionic och det var ett riktigt bra skydd.
KR-R är någon typ foam som är hård och stel kall men när man haft det på så blir det mjukt i värmen från kroppen och formar sig helt efter ryggen och känns knappt men utan att bli varmt och "instängt".

Hårt skal måste vi ha numera i racing, finns säkert statistik på skador hårt VS mjukt skal som befogar det, jag vill ha hårt på bana om man skulle få något smalt som en styr/fotpinne där, även fast det mjuka skyddet tar upp stöten så känns det bättre med ett "skal" som hindrar att pinnen gör ett hål i ryggen..men det är bara min egen uppfattning om det och jag har inte läst på om det så ta det för vad det är, min åsikt.

Skyddsmässigt kan jag rekommendera KR-R och Bionic från alpinestars för de har jag hårdtestat, av de är KR-R ett avsevärt bekvämare och svalare skydd så det är den klara vinnaren.
KR-!/2 har jag inte testat men de borde helt klart fylla sin funktion då det är samma tillverkare och konstruerade efter erfarenheten från Bionic men med bättre komfort så de borde funka.

Letar ryggskydd och kollat lite på alpinestars KR-1, KR-R och Track vest 2.
Till KR-R står det att det finns ett snap-on system för att fixera skyddet i stället. Fungerar det då bara till alpinestars ställ?
 
Letar ryggskydd och kollat lite på alpinestars KR-1, KR-R och Track vest 2.
Till KR-R står det att det finns ett snap-on system för att fixera skyddet i stället. Fungerar det då bara till alpinestars ställ?

Nä, men det går bara att snäppa fast det på ställ som har tryckknapp i nacken av samma modell som alpinestars.

Just nu kör jag faktiskt ett alpinestarsställ men använder inte den möjligheten då det blir krångligt att få på och ser ingen nytta med det, när stället väl är på så sitter det ju där det ska ändå tills du tar av stället.
Har försökt snäppa fast det innan jag tagit på stället och det slutade bara med att det släppte innan jag fått på det så det är inte så att det blir fixerat där, jag förstår faktiskt inte nyttan med den knappen..
 
Nä, men det går bara att snäppa fast det på ställ som har tryckknapp i nacken av samma modell som alpinestars.

Just nu kör jag faktiskt ett alpinestarsställ men använder inte den möjligheten då det blir krångligt att få på och ser ingen nytta med det, när stället väl är på så sitter det ju där det ska ändå tills du tar av stället.
Har försökt snäppa fast det innan jag tagit på stället och det slutade bara med att det släppte innan jag fått på det så det är inte så att det blir fixerat där, jag förstår faktiskt inte nyttan med den knappen..

Ok, tack för svar! Får kolla om jag har en sån knapp i mitt skinnställ
 
Ok, tack för svar! Får kolla om jag har en sån knapp i mitt skinnställ

Annars funkar det lika bra utan knapp med, jag kör det i mitt berik och det sitter lika bra där trots avsaknad av tryckknapp men just nu är det stället på reparation så jag får köra reservstället som råkar vara ett alpinestars.

Nästa kommer bli ett spidi tror jag men kommer inte byta ryggskydd för det. :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top