Köpa ryggskydd

Dom gjorde ett test och släppte en hjälm och en mössa från eiffeltornet.
Mössan klarade sig bäst så jag tror mjuka är bättre.

Och du kör givetvis hoj med mössa INTE med hjälm på huvudet ?
Eller har du mössan inuti hjälmen ?
Eller utanpå ?
Vilket är bäst ?

PS. Nu har jag ytterligare ett skäl till att använda Biltemas hjälmhuva under hjälmen.
Funkar inte hjälmen kommer den mjuka hjälmhuvan dämpa smällen i asfalten ! DS. :)
 
Last edited:
Dom gjorde ett test och släppte en hjälm och en mössa från eiffeltornet.
Mössan klarade sig bäst så jag tror mjuka är bättre.
Är det ditt sarkastiska sätt att säga att ett hårt ryggskydd är bättre än ett mjukare?
Finns gott om tester som inte håller med...
 
Nejdå, det vara bara ett gammalt skämt.
Jag kör själv med buckler som är ett mjukt skydd.
 
Jag hörde att det var norrmännen som gjorde testet mellan hjälm och toppluva i från hoppbacken i Holmenkollen;)

Nån som vet nån bra vetenskapligt test på ryggskydd som inte gjorts från vare sig Eiffeltornet eller hoppbacken i Holmenkollen?
 
Länka gärna till de tester på ryggskydd som finns, Jag har svårt att hitta några.
 
Du ska köpa ett skydd som passar bra och som du gillar, hårt eller mjukt är mindre viktigt.
Ett skydd du inte gillar kommer du inte alltid använda...

Sedan gäller det att ha "tur" när du vurpar för du kan klara dig utan skydd men bli totalt sönderslagen med de "bästa" och dyraste skydden...
 
Du ska köpa ett skydd som passar bra och som du gillar, hårt eller mjukt är mindre viktigt.
Ett skydd du inte gillar kommer du inte alltid använda...

Sedan gäller det att ha "tur" när du vurpar för du kan klara dig utan skydd men bli totalt sönderslagen med de "bästa" och dyraste skydden...
Krockade in i sidan på en bil mitt första år på mc, hade skinnjacka, ryggskydd, hjälm och handskar, men jeans och sneakers...
Klämde höger ben mellan hojen och bilen och drog en skön volt över bilen och åkte en bit på asfalten.
Klarade mig utan benbrott men hade några obehagliga sår på benet.

Något år senare gick jag omkull i en rondell i ~40km/h med full utrustning och slog axeln ordentligt, fortfarande problem med den nu 6 är senare.
Man kan ha tur och otur när det smäller, men ingen krock/klotning är den andra lik så bara för att man klarar sig bra med en sorts skydd den ena gången och mindre bra med en annan sorts skydd den andra gången betyder det inte att man kan dra det som fakta :tummenupp

Iceice, har förgäves letat men ej funnit, vet att jag läste ett test av Bike för 7-8 år sen med test av ryggskydd där Halvarssons Track var överlägset bäst, och det är skapligt mjukt.
Ska leta vidare!
 
Visst är det så att man ska ha turen på sin sida vid en krasch, vet en som dog då han hängde gardiner och det kan väl kallas otur, lik väl som att jag vet en som kluvit en ren med hoj i två delar och rest sig upp helt oskadd bortsett från skinnställ och hjälm, det är väl tur.

Med maximal otur spelar ju inte skydden nån roll men jag vill ha det som ger mest skydd i de flesta situationer. Har åkt en del med öppen hjälm men har nu blivit för feg eller kanske klok om man tänker på vad som kan hända vid en krasch om man har otur.
 
Visst är det så att man ska ha turen på sin sida vid en krasch, vet en som dog då han hängde gardiner och det kan väl kallas otur, lik väl som att jag vet en som kluvit en ren med hoj i två delar och rest sig upp helt oskadd bortsett från skinnställ och hjälm, det är väl tur.

Med maximal otur spelar ju inte skydden nån roll men jag vill ha det som ger mest skydd i de flesta situationer. Har åkt en del med öppen hjälm men har nu blivit för feg eller kanske klok om man tänker på vad som kan hända vid en krasch om man har otur.

Öppen eller integralhjälm, samma där, har du otur och dunkar i hakan på fel sätt tas inte kraften upp av hjälmen utan går vidare till din nacke! Inte bra, du kan gissa vad som händer.
Samma med öppen hjälm krossas käken och du får käka soppa ett tag men din nacke klarar sig.

Klövs renen på Korpisvägen?
 
Men om man ser till det hela så är väl ändå integralhjälmen säkrast i de flesta fallen av krascher men som sagt med otur så blir det värre. Det är detta som jag menar med ryggskydd, säkrast måste ju ändå vara det som är bäst i de flesta fallen och så får man hoppas på turen och inte oturen . Känner också en som troligtvis dött om han använt bilbälte vid en krock med en älg, dock räddar nog bältet fler än det dödar.

Nä, nånstans utanför Kalix i början av 80-talet.
 
Men om man ser till det hela så är väl ändå integralhjälmen säkrast i de flesta fallen av krascher men som sagt med otur så blir det värre. Det är detta som jag menar med ryggskydd, säkrast måste ju ändå vara det som är bäst i de flesta fallen och så får man hoppas på turen och inte oturen . Känner också en som troligtvis dött om han använt bilbälte vid en krock med en älg, dock räddar nog bältet fler än det dödar.

Nä, nånstans utanför Kalix i början av 80-talet.

Jo, integralhjälm är säkrast i de flesta fall men inte alltid. Men trivs du inte med en integralhjälm så är öppen bäst!:)

90-tal Korpisvägen...
 
Renklyvning efter Korpisvägen känner jag inte till, eller har glömt.
 
Glöm inte att enda orsaken till att
det finns mjuka ryggskydd men inga mjuka hjälmar är att det ingår ett "penetration" test vid test av hjälmar.
http://www.smf.org/testing
Ett "penetration" test ingår inte vid test av ryggskydd.
Vilket är rätt logiskt eller hur ?
Ryggen är ju så liten jämfört med huvudet så nått vasst kan ju inte träffa ryggen ! :hihi

Och vad fodras för att ett ryggskydd ska uppfylla L2 kraven, de hårdaste !
Ryggskyddet träffas av en 5 kg vikt som faller från 1 meters höjd.
Vikten har energin 5 kg x 1 m x 10 m/s2 = 50 J
Kraften på kroppen får inte överstiga 9 kN = 9000 N
https://en.wikipedia.org/wiki/Motorcycle_armor
Minsta tjockleken på ett perfekt material bli 50 / 9000 = 0,0055 meter = 5,5 mm
Med ett material som fungerar som en fjäder dvs kraften går från 0 till 9000N blir minsta materialtjocklek 11 mm för att bli godkänt som ryggskydd.
Min slutsats blir att tar man ett sådant här liggunderlag för 50kr
https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/liggunderlag/liggunderlag-2000034691
klipper av det i tredelar så kan man göra ett ryggskydd 60cm långt och 50cm brett och 26mm tjockt som jag tippar klarar L2 testet. Det hårdaste testet av ryggskydd för MC !
Någon som är förvånad över att de Crash pads som klättrare använder för att skydd sig med vid upp till några meters fall är omkring 10 ggr så tjocka som MC-ryggskydden ?
https://www.outdoorgearlab.com/topics/climbing/best-bouldering-crash-pad
https://www.google.se/search?q=l2+b...NKbI6ATl24aIDA&start=10&sa=N&biw=1920&bih=839
 
Last edited:
Glöm inte att enda orsaken till att
det finns mjuka ryggskydd men inga mjuka hjälmar är att det ingår ett "penetration" test vid test av hjälmar.
http://www.smf.org/testing
Ett "penetration" test ingår inte vid test av ryggskydd.
Vilket är rätt logiskt eller hur ?
Ryggen är ju så liten jämfört med huvudet så nått vasst kan ju inte träffa ryggen ! :hihi

Mycket bra poäng! Har också funderat på det när jag läst ryggskyddstester. Man vill ju ha något som stoppar en hygglig mängd penetrerande våld från något vasst, typ en fotpinne.
 
D30? Mjukt och hårt. Har klarat sig mycket bra i de tester jag sett.
 
Glöm inte att enda orsaken till att
det finns mjuka ryggskydd men inga mjuka hjälmar är att det ingår ett "penetration" test vid test av hjälmar.
http://www.smf.org/testing
Ett "penetration" test ingår inte vid test av ryggskydd.

Ingår det i hjälmtester enligt ECE 22-05 då?
Snell som du länkar till är väl inte så aktuellt på den här sidan pölen...
 
Glöm inte att enda orsaken till att
det finns mjuka ryggskydd men inga mjuka hjälmar är att det ingår ett "penetration" test vid test av hjälmar.
http://www.smf.org/testing
Ett "penetration" test ingår inte vid test av ryggskydd.
Vilket är rätt logiskt eller hur ?
Ryggen är ju så liten jämfört med huvudet så nått vasst kan ju inte träffa ryggen ! :hihi

Och vad fodras för att ett ryggskydd ska uppfylla L2 kraven, de hårdaste !
Ryggskyddet träffas av en 5 kg vikt som faller från 1 meters höjd.
Vikten har energin 5 kg x 1 m x 10 m/s2 = 50 J
Kraften på kroppen får inte överstiga 9 kN = 9000 N
https://en.wikipedia.org/wiki/Motorcycle_armor
Minsta tjockleken på ett perfekt material bli 50 / 9000 = 0,0055 meter = 5,5 mm
Med ett material som fungerar som en fjäder dvs kraften går från 0 till 9000N blir minsta materialtjocklek 11 mm för att bli godkänt som ryggskydd.
Min slutsats blir att tar man ett sådant här liggunderlag för 50kr
https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/liggunderlag/liggunderlag-2000034691
klipper av det i tredelar så kan man göra ett ryggskydd 60cm långt och 50cm brett och 26mm tjockt som jag tippar klarar L2 testet. Det hårdaste testet av ryggskydd för MC !
Någon som är förvånad över att de Crash pads som klättrare använder för att skydd sig med vid upp till några meters fall är omkring 10 ggr så tjocka som MC-ryggskydden ?
https://www.outdoorgearlab.com/topics/climbing/best-bouldering-crash-pad
https://www.google.se/search?q=l2+b...NKbI6ATl24aIDA&start=10&sa=N&biw=1920&bih=839

Jag är väl inne på samma tankebanor om mjuka skydd. Vill ha ett hårt skydd för jag inbillar mig att det hårda skyddet bör skydda bättre mot ett mjukt om man skulle träffa tex en spetsig sten eller liknande vilket inte är otroligt att hitta vid Norrbottniska vägar.
 
Ingår det i hjälmtester enligt ECE 22-05 då?
Snell som du länkar till är väl inte så aktuellt på den här sidan pölen...

Det verkar som man inte har något penetrationstest i ECE 22.5.
Man har ett deformationstest som kanske ger samma resultat ?
Man lägger på en kraft som ökas till 630N (motsvarar att man lägger en dryga 60 kg tung vikt på hjälmen.)
Och hjälmen får då inte deformeras för mycket.
Kanske svårt fixa med mjuka material utan ett hårt och starkt skal ?

https://ultimatemotorcycling.com/20...lmet-standards-explained-dot-ece-22-05-snell/
Another test assesses the rigidity of the shell of the helmet by measuring the deformation of the helmet shell when progressively more load is applied up to 630 Newtons (141.6 lb.).

Här står ännu mera.
https://www.revzilla.com/common-tread/helmet-safety-ratings-101
Vad sägs om det här !
Average motorcycle crash speeds in Europe are significantly lower than in the United States, and this plays a key influence in the design of ECE impact testing. ECE testing uses a smooth anvil known as a curbstone, which delivers a much lower energy blow than the hemi anvil (used in SNELL and DOT testing). ECE impact tests only consist of a single blow, resulting in a relatively low-energy testing scheme overall. While the DOT and SNELL testing allows a technician to strike a helmet anywhere within a range, ECE tests require the strikes at fixed points. This leaves open the possibility of helmet manufacturers “gaming the system” and beefing up protection at those points to pass an unsafe helmet.

Jag väljer själv hjälmar som har minst **** hos
https://sharp.dft.gov.uk/
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top