Köpa och köra hoj från Italien, möjligt?

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Hej, är nu påväg att sälja min blåa pärla snart men kommer att köpa nytt. Är i stort sug att resa
och få en ny hoj. Så jag tänkte om de gick att lägga ihop dem två eftersom att köpa MC från Italien är betydligt mycket billigare också och har drömt att köra genom alperna.

Så nu efter att ha sökt igenom lite snabbt så har jag lite frågor:
- Är detta överhuvudtaget möjligt utan massa problem om man förbereder allting?
- Jag har enbart mellankort, hur är de i övriga europa. Får mitt tungkort i September men eftersom
min semester är i slutet av juli så är de då jag skulle vilja åka.
- Hur är de med papper, går de att behålla brickor eller få temporära?
- Vad bli momsen och vad kostar registrering i Sverige?

Tack för alla svar, hoppas verkligen att detta går att lösa på något vänster. Skulle verkligen vara
en upplevelse och även komma hem med en fin hoj är ju alltid bra :P

Antar att de tar 5-7 dagar att åka om man inte vill stressa sig igenom 260mil. Tar gärna emot alla tips och varningar m.m.

Funderar på Speed triple, Hypermotard men får testa innan jag bestämt mera. Tänkte lägga ca 4000-6000€ så tips tar jag gärna emot. Något kul för både stad och stund vis längre turer, med möjligtvis bankörning när jag fått livet på rätt spår :)

MvH,
Jonatan

*Detta kommer med eventuella konstiga stavningar och meningsbyggnader eftersom jag jobbat långt pass och klockan är mycket :)*

Last edited:
Yes som sagt har jag sökt men eftersom de inte finns trådar från detta eller förra året tänkte jag att jag skulle fråga.
Så de är alltså inte möjligt på något vis att köra hem en hoj från italien. Isåfall köpa från tyskland och sen köra en lite trip därifrån är rimligare antar jag?

Eftersom du bor på Åland så är du troligen finsk medborgare, och har troligen inte samma regler som vi har i Sverige, och det är nog inte så många här som är insatta i dom finska körkortsreglerna, eller försäkringsreglerna heller för den delen.

Yes som sagt har jag sökt men eftersom de inte finns trådar från detta eller förra året tänkte jag att jag skulle fråga.
Så de är alltså inte möjligt på något vis att köra hem en hoj från italien. Isåfall köpa från tyskland och sen köra en lite trip därifrån är rimligare antar jag?

Italienimport har ju diskuterats många gånger, men det verkar som du märkt bökigt. Jag var inne på samma spår som du, men det slutade med att jag köpte en hoj i Tyskland, c a tio mil sydöst om Munchen. Därifrån är det väldigt nära till Alperna och de roliga vägarna. Kanske inte riktigt lika billigt som Italien, men det gick väldigt smidigt.

Här har du lite info som gäller Sverige:

http://svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/Infoblad/Infoblad A4 privatimport2011.pdf

Eftersom du bor på Åland så är du troligen finsk medborgare, och har troligen inte samma regler som vi har i Sverige, och det är nog inte så många här som är insatta i dom finska körkortsreglerna, eller försäkringsreglerna heller för den delen.
Ojdå hade glömt att uppdatera men bor i sthlm nu iallafall.

Italienimport har ju diskuterats många gånger, men det verkar som du märkt bökigt. Jag var inne på samma spår som du, men det slutade med att jag köpte en hoj i Tyskland, c a tio mil sydöst om Munchen. Därifrån är det väldigt nära till Alperna och de roliga vägarna. Kanske inte riktigt lika billigt som Italien, men det gick väldigt smidigt.

Här har du lite info som gäller Sverige:

http://svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/Infoblad/Infoblad A4 privatimport2011.pdf

Tack så mycket, ja var ju inte så mycket för priset, mera för upplevelsen. Men får bli någon annan gång helt enkelt.
Borde ju funka utmärkt då får titta lite närmare i juli då semestern närmar sig och se hur de blir :)

Känns nästan som att jag vill ha en speedtriple men måste testa lite innan man bestämt sig.

Du får ju inte köra mc över 25kw om du har mellankort i EU iallafall. Annars är det väl nästan samma sak som att köpa från tyskland. Om hojen är för "ny" så får du betala skatt i sverige, annars inte.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph