Köpa nytt. Varför?

En ny hoj är ju inte så dyr om man jämför med däck- och soppakontot, där går det pengar...

Ibland e tappet på nytt inte så stort, faktiskt.

Köpte Ducen för 175 kkr. Sålde den året efter(samma modellår) och 650 mil senare för 167 kkr. Ingen big deal.

Marknaden styr sig själv. Skulle alla välja att handla beggat så skulle begpriserna öka och/eller nypriserna sänkas tills folk tyckte det är mer värt att köpa nytt.

Alla nya hojar ollas redan på fabriken! Förstörde jag nykänslan? :arsele

Nej jag har inte pengar att köpa nytt :gnissla

Bra ..statemet där på slutet ..då vet man att din åsikt inte är biased *s*

För att inte tala om försäkring. Inköpspriset tycker jag inte brukar vara mycket att bråka om, det är ju att använda skiten som kostar.

7200 hel/hel för streetfighter S om man bor på rätt ställe med rätt ålder (30+ försäkring på bilsport&mc)

Billigare än min gamla Audi

På tal om flickvänner,,,,, jag tror att Ny hoj=lite snopp.

Gammal hoj= ja du kanske fattar själv:tummenupp

Den skriver jag under på, då kan vi samtidigt konstatera att jag nog fan har en av dom största på sporthoj :huvet

Jag har aldrig köpt vare sig hoj eller bil ny, även om jag hade råd skulle jag knappast göra det, för mig är inte nybils/nyhojs känslan värd en spänn.

Min bror har köpt ett gäng nya bilar och två nya harleys, han har åtnjutit fördelarna av det, det är hans grej.

Jag må gilla prylar och teknik, men från rent förnuftbaserat utgångsläge, han åtnuter samma saker, fast ur ett mera känslobaserat perspektiv.

Skulle aldrig ha råd att plocka ut en flong ny hoj, och även om jag skulle ha det är jag mycket tveksam till det. Hellre köper jag lite lull lull att slänga på, kanske ett rör och sånt för pengarna jag spar in på ett köpa en ett-två år gammal hoj.

Jag njuter av mat, en perfekt mogen avocado, brämhults morotsjos, en perfekt grillad oxfilespett, revben möra så man kan dra av köttet från benet, eller idag ett bröd som kostade 100kr :D. Uppskattar mat med andra ord :). Jag njuter av trevligt sällskap(gratis), fina sommarkvällar (gratis), "fridyka" (gratis: cyklop kostar 500kr), pussa en söt flicka (gratis), massage (gratis), dansa med nån trevlig dam(gratis). Njuter av att slå nått rekord på gymmet (gratis), Njuter efter att jag klarat av/fått gjort något jobbigt mm mm. Enligt mig saker som alla kan göra och som är relativt billiga om inte helt gratis. Köra mc kostar, men inte har jag roligare när jag kör en mc med dubbelt pris än den jag har nu.

Över lag handlar nog njutning och upplevelser om kontraster, att ha något att relatera till. Gå genom en öken en halv dag och vatten kommer bli den störst anjutningen i ens liv. Gå på stan skitnödig en hel dag och toalettbesöket kommer bli dagens härligaste upplevelse. Med andra ord, ha det lite mer shitty och tråkigt ibland så komme rman uppskatta allt mycke mer. Tyvärr vänjer man sig fort vid det härliga och det blir vardag. Därför viktigt att inte njuta för ofta :P.

Hade vi sluppit folk som trävar framåt och vill ha mer och mer hade vi antagligen haft en mycket mer trivsam värld, sluppit barnarbete, slavhandel, våldtäkter, arbetsskador, utbrändhet mm mm. Nu menar jag inte vi skall återgå till medeltiden utan tänker mer på livet i idylliska byar i sydeuropa, sydamerika där man tar allt med ro och lugn. :) Men snart kommer väl nån kapitalistjävel och skall finna nått ekonomiskt intresse i att sabotera för dem med :(

Oj nu blev det långt

japp håller med. de är sakerna man älskar i livet som gör de värt o leva, inte om man har den nyaste hojen (fast de kanske är de vissa lever för)
jag älskar mat.. så mycket + god mat är viktigt =)

dessutom skulle jag inte klara av att ha en ny hoj.. bara jag får en liten repa av stenskott så blir jag alldeles hispig. Jag njuter till 100% av min 03a =)

Ja, alltså jag har ett excel ark (I shit you not) och för rätt nogrann bok, det blir till en sorts sport efter ett tag. Folk fattar inte hur mycket pengar de spolar ner på bajs...Jag kollar priset på kyckling jag köper och annat pinsamt, men sedan behöver jag inte fråga vad ett helsystem till en Streetfighter kostar utan säger "skicka" ! Det är fan fjantigt, men..fan man känner sig lite he he "exklusiv" ;) även om man ser ut som en mupp när man går med sin lista på Pris Xtra. Något sådant...Nytt ger en speciell känsla och lets face it...hur ska hojtillverkare kunna utveckla nya kul hojar om vi bara recyclar ??

Men förhelvete.....

japp håller med. de är sakerna man älskar i livet som gör de värt o leva, inte om man har den nyaste hojen (fast de kanske är de vissa lever för)
jag älskar mat.. så mycket + god mat är viktigt =)

dessutom skulle jag inte klara av att ha en ny hoj.. bara jag får en liten repa av stenskott så blir jag alldeles hispig. Jag njuter till 100% av min 03a =)
Rätt. En del verkar dock vilja ha och göra saker mer för andras del än sin egen och då tycker jag det blir lite tokigt. Men å andra sidan, går man igång på det så.

Sen så brukar man väl alltid vara lite extra nervös över prylarna i början innan första skavanken kommit. Men det är ju först då man börjar sätta sin prägel på sakerna. :)

Just hoj vill jag dock ha ny, den känns mer min då av någon anledning. Men då räknar jag med att behålla den i minst 5 år också. Tog ut min nuvarande hoj som ny 2004.

ngn måste väl köpa nya hojar så att ngn kan köpa dom begagnade, det blir liksom en cykel.

Last edited:
För att man har råd och skippa ollad tank precis som du skriver.

Att köpa gamla årsmodeller till kampanjpris är ett sätt att dela den första hiskeliga värdeminskningen med handlaren. Och man får fortfarande en sprillans ny hoj!

Håller helt med! Jag har köpt 3 nya hojjar, men ingen av dom har varit årets modell. Det har kännts lika bra ändå. Eller bättre faktiskt, med tanke på att det har blivit åtskilliga 10 000 tals kr billigare.

Last edited:
Bara jag som hellre kör en lite äldre hoj än en ny?

Nya knarrar känns opersonliga, låter töntigt (ok inte nya rettan) och har fula färger

Men en helt oskruvad hoj, och garanti kan det va värt att betala en slant för!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT